Orange Sky

28 mei 2006, 11:01

Gisteren dan eindelijk een serieus opwarmertje voor het Nederlands elftal op weg naar het echte voetbalwerk dat over krap twee weken aanvangt in Duitsland. Dubbele winst want Oranje trof in Kameroen een taaie tegenstander maar kon de wedstrijd voor het oog van ruim 3.5 miljoen kijkers met wat kunst en vliegwerk toch winnend af sluiten. De helft van alle actieve tv televisietoestellen met een ongetwijfeld hoge pentratie flatscreens was afgestemd op SBS om de verrichtingen van Marco van Basten’s keurtroepen gade te kunnen slaan. Wat een absolute indicatie mag zijn voor wat de NOS en subsidiair de Ster straks tegemoet kan zien als Oranje aftrapt voor het echie.

Wat SBS overigens met het smakeloze voetbal aperitief Trinidad & Tobago versus Wales voor ogen had mag Joost weten want een samenvatting van een dergelijke onbenullige wedstrijd om de keizers baard met nietszeggende teams is al teveel voor de gemiddelde voetballiefhebber. Ik ben benieuwd hoeveel van de door SKO gesignaleerde half miljoen kijkers daadwerkelijk hebben gekeken, en vooral hoelang.

Enfin, 3.5 miljoen enthousiaste oranje liefhebbers representeren de nog immer enorme interesse voor wedstrijden van Oranje. De meer dan een miljoen kijkers voor wedstrijden van Jong Oranje bij Talpa de afgelopen week bevestigen dat alleen maar en het belangrijke potje aanstaande maandag tussen Oranje onder 21 en Italië mag zich op voorhand verheugen op grote belangstelling. Twee miljoen kijkers moet mogelijk zijn voor Talpa. Wellicht dat komende donderdag wanneer het grote Oranje tegen Mexico aantreedt de 4 miljoen gehaald zal worden. Zelfs het oefenpotje die week daarop tegen Guus Hiddink’s Angelsaksen uit Down Under kan bij winst op Mexico rekenen op een onevenredig grote schare toeschouwers.

Dit enthousiasme zal ondanks een late start de komende weken nog wel wat verder aanzwellen en het voetbal minnende volk mobiliseren voor een polonaise van fors consumerende oranje adepten die pas stopt als er een echt einde is gekomen aan de zegereeks van het eerste Nederlandse team onder leiding van San Marco. Een overweldigende gloed zal de komende weken de hemel kleuren… an orange sky.

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Paul (van Veenendaal) zal deze week op Marketingfacts ook aandacht besteden aan het Oranje-geweld dat deze periode op ons afkomt. Het is werkelijk niet meer bij te houden al die WK-inhakers. Is er nog een adverteerder die niets met het WK heeft gedaan?


    28 mei 2006 om 19:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!