Blogmoeheid slaat toe in VS

4 mei 2006, 13:55

Een tijd geleden stelde ik op Upstream de retorische vraag wat te doen als ik stop met bloggen. Ik ben nog lang niet klaar met bloggen maar na ruim 3,5 jaar (bijna) dagelijks het marketingnieuws bij te hebben gehouden zijn er wel eens momenten dat ik verlang naar rust.

Naar aanleiding van berichten over het stoppen van enkele bekende Amerikaanse bloggers, vroeg De Nieuwe Reporter Jay Rosen van het gezaghebbendste mediablog PressThink of hij het bijhouden van zijn blog als een last ervaart. “Het antwoord op je vraag luidt: ja. Het wordt een last in die zin dat als er iets gebeurt, mensen verwachten dat PressThink er iets over zegt. De lezers beginnen gegarandeerd te mailen omdat ze willen weten wat ik denk, en waarom ik er nog geen aandacht aan besteed heb. Als Scott McClellan zijn ontslag indient als Press Secretary van het Witte Huis, kan ik daar niet niet over schrijven. Het voelt bijna alsof ik me ziek zou voelen als ik zoiets zou laten passeren.”

Hoe staat het eigenlijk met de blogmoeheid in Nederland? Wellicht ligt het aan mij maar ik heb het idee dat ook in Nederland een aantal bloggers gas aan het terug nemen zijn. Of zou dat slechts met het mooie weer te maken hebben?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    rjmvandiepen

    Alhoewel ik (nog) niet blog kan ik het mij levendig voorstellen dat je toch een bepaalde druk voelt om door te blijven gaan. En ja, lezers verwachten dat je steeds met nieuws komt. Jeroen heeft dit ook goed bekeken door co-writers om hem heen te verzamelen.

    De aspecten tijd en nieuws vergaren weerhouden mij er tot nu toe nog van om ook te gaan bloggen.


    4 mei 2006 om 14:35
    media

    Marketingfacts (en alles er omheen) is inmiddels een dagtaak en één van de redenen waarom ik afgelopen jaar mijn baan heb opgegeven. Het was niet meer te combineren dus dan moet je kiezen. Ik kan me dus goed voorstellen dat bloggers die het naast hun baan doen af en toe rust nemen…


    4 mei 2006 om 14:38
    Houtlust

    Opa Houtlust: Dit verhaal hoor ik nu al jaren, denk aan Tonie of alt0169 die destijds het dagelijkse posten ook niet vol konden houden.

    En het is logisch, op een gegeven moment kom je erachter dat je niet altijd en over alles een mening hoeft te hebben. Of dat je erachter komt dat er meer is dan de waan van de dag.

    Ik heb van de week met KA van molblog gefantaseerd over een blog met oud nieuws, eigenlijk als reactie op de waan van de dag.


    4 mei 2006 om 17:17
    Fred Zelders

    Mensen, het is toch zo eenvoudig: Zodra je het als last begint te voelen moet je er mee kappen. En als je eens even naar rust verlangt, dan gewoon een tandje lager. De wereld zal er echt niet van vergaan.

    Gewoon op je blog uitleggen waarom je daartoe besloten hebt. Je vaste lezerskring zal dat dan ongetwijfeld begrijpen. En wedden dat die het ook zal waarderen als je dat ZO doet?

    Immers: Niemand heeft er iets aan als ie blog-posts leest die niet ECHT zijn.

    Er zijn zat voorbeelden waar dat zo gegaan is. Niks aan de hand. Dát is ‘Het Ware Bloggen’.


    4 mei 2006 om 17:30
    jorrit

    meer rust >> meer helderheid >> meer kwaliteit => heerlijk helder bloggen


    5 mei 2006 om 05:00
    Jacobien

    Ik denk dat die moeheid niet beperkt is tot blogschrijvers, maar geldt voor iedereen die tegen een schijntje regelmatig zijn/haar site update.

    Daarnaast is het een probleem dat het gros van de mensen denkt dat als er reclame op een site staat, men bakken met geld verdient. Dat schroeft de verwachtingen/eisen op.


    5 mei 2006 om 06:04

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!