15 jaar marketing, 15 jaar bloggen

17 november 2017, 11:13

Op 17 november 2002, ’s middags om 13 minuten na twaalven, drukte Marco Derksen op ‘publish’ voor de eerste ‘blogpost’ op Marketingfacts. Zijn boodschap: “Emerce, Adformatie en Tijdschrift voor Marketing, here I come 😉”. Dat was de hele blogpost – inclusief een smiley, ja. Diezelfde dag volgden nog zes verhalen, onder andere over Google dat de grootste zoekmachine van de wereld was met een marktaandeel van 55 procent en de conversie van topretailers, die tussen de 3 en 15 procent zou liggen. Ja, het was een andere tijd. Zowel qua bloggen als marketing.

Hoe het ooit begon…

Marketing

Om met die laatste te beginnen, even wat namen van diensten die destijds nog niet bestonden:

  • LinkedIn (mei 2003)
  • Myspace (augustus 2003)
  • Facebook (februari 2004)
  • Hyves (september 2004)
  • YouTube (februari 2005)
  • Google Analytics (november 2005)
  • Twitter (maart 2006)
  • Instagram (juli 2010)

Wat nog meer niet bestond destijds, waren boeken en opleidingen op het jonge vakgebied van online marketing. Alles was nieuw, niemand had de wijsheid in pacht. Juist dat was de reden dat veel mensen de kennis die zij opdeden, begonnen te delen via Marketingfacts.

Het leidde tot een community van marketeers die elkaars ervaringen lazen, aanvulden, bekritiseerden en verbeterden. Dus werd er druk onder andere geschreven over sms-marketing, rss-marketing, narrowcasting en qr-codes. En later over (destijds) nieuwe ontwikkelingen als contentmarketing, programmatic advertising en big data.

Bloggen

En in wezen zijn we nog steeds die community, al is de schaal met maandelijks zo’n 200.000 bezoekers anders. Steeds meer mensen kregen in de afgelopen 15 jaar behoefte aan informatie over online marketing. En omdat het vakgebied zich doorontwikkelde en de kennis zich opstapelde, veranderde het karakter van het bloggen.

In de begintijd verschenen er regelmatig blogposts die korter waren dan een tweet. En verhalen in de categorie ‘bier, seks & reclame’ scoorden als een malle. Het stuk “Atletes uit de kleren voor trainingskamp” is zelfs het op drie na meest gelezen artikel in onze historie.

Sex sells, ook als het om bloggen gaat…

Dergelijke artikelen verschijnen nu niet meer op Marketingfacts. Online marketing wordt steeds volwassener en wij ook – zelfs al zijn we pas 15 jaar. Met name vanaf 2009 werden de artikelen langer. Niet alleen om meer informatie te verstrekken, maar ook om meer onderbouwing te geven – hoe volwassener het vak wordt, hoe meer die onderbouwing immers mogelijk is. En het aantal blogposts nam ook gestaag af.

De blogposts werden langer…

… en het werden er minder.

Dat zorgt voor een andere dynamiek van het bloggen (sommigen zullen beweren: minder dynamiek). Als redactie zijn we kritisch op de bijdragen die ingestuurd worden, omdat we zeker willen weten dat het iets toevoegt aan wat al geschreven is. Het zelfreinigend vermogen dat vroeger uitging van de comments onder een blogpost, is deels vervangen door het schrobben van de redactie.

We doen dat niet om het gras voor de voeten van onze reaguurders weg te maaien, wel om ervoor te zorgen dat rekenschap wordt gegeven aan de enorme kennis die we met z’n allen hebben opgedaan in die 15 jaar.

Vooruit

En daarmee zijn we terug bij het marketingvakgebied. Het vak waarvan sommigen beweren dat alle kennis van vóór 2002 moet worden weggegooid, maar anderen gelukkig beseffen dat Kotlers lessen nog steeds het beste fundament vormen, ook met de vele etages die we hebben bijgebouwd in de afgelopen jaren. Het vak dat ons ook in de toekomst zal bezighouden, fascineren, verrassen en soms frustreren. We hopen je ook de komende 15 jaar mee te nemen op die mooie reis die marketing heet!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

5 Reacties

    punkey

    Gefeliciteerd aan het hele team toen en nu. Een enorme prestatie!


    17 november 2017 om 12:43
    FrankJ

    Ook mijn felicitaties, echt een mooie mijlpaal! Leuk ook om dat eerste design weer terug te zien, dat herinner ik me als fan van het eerste uur natuurlijk nog heel goed 😉 Gefeliciteerd in het bijzonder natuurlijk Marco en ook Bram, Thomas en alle andere mensen van team Marketingfacts! Mede ook namens de collega’s van team Frankwatching, ook wij lezen en volgen jullie nog steeds met veel plezier!


    17 november 2017 om 14:06
    Ebo van der Broek

    15 jaar! van harte!


    17 november 2017 om 14:46
    jeroenmirck

    Proficiat! Mooi om te zien hoe bloggen in 15 jaar is veranderd, evenals marketing.


    17 november 2017 om 23:49
    bramkoster

    @all: in de commotie van vrijdag even jullie reactie gemist, sorry!

    @Frank M: dank, vooral ook voor jouw bijdragen!

    @Frank J: ook via hier: dank je wel, Frank, geheel wederzijds! Mooi dat we – Mf, Fw en consorten – de (ooit) nieuwe manier van publiceren nog steeds succesvol weten toe te passen en marketeers tegelijkertijd helpen stappen te maken.

    @Ebo: jeuj en proost (we doen gewoon alsof het nog steeds vrijdagmiddag is…)!


    20 november 2017 om 14:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!