-
Nieuw! Meer inkomsten voor de horeca met dnp Public Viewing
Lekker voetbal kijken in de kroeg of de (sport)kantine, het gebeurt steeds minder. Dat zorgt voor steeds minder inkomsten voor de horeca-ondernemers en sportverenigingen. dnp denmark wil dat probleem helpen oplossen met grote schermen die relatief goedkoop zijn en een goede beleving geven. En door de grootte van het scherm is er nog ruimte voor (lokale) adverteerders om hun boodschappen te tonen, wat zorgt voor een extra inkomstenbron. Heeft dnp Public Viewing de toekomst?
-
Narrowcasting bestaat dat nog?
Ik werd afgelopen weekeinde getriggerd door een artikel in de Adformatie van vorige week waarin men digital signage nieuwkomer Ngage Media aan het woord liet. Ngage partners Xavier Tilman en Niels Rehe, sinds vorig jaar november actief, proberen ‘narrowcasting’ in Nederland een impuls te geven met nogal ambitieuze plannen. Ook op dit weblog zijn vele posting over het containeronbegrip narrowcasting te vinden maar de laatste jaren bleef het wat stil rondom deze digitale vorm van beeldschermcommunicatie. Narrowcasting -een term die uitsluitend in Nederland gebruikt wordt- heeft nooit de waardering gekregen die het eigenlijk verdiend, niet in het minst door de vele cowboys die slechts zelfverrijking als oogpunt hadden. Er was vrijwel nooit sprake van een win-win waardoor een in potentie grote markt is blijven steken in de adolescentie fase. Wellicht dat de mannen van Ngage de markt weer in beweging krijgen. Een korte update in het perspectief van dit initiatief in een markt welke Ngage in navolging van collega-ondernemers eerder in 2007 als DOOH (Digital Out Of Home) wil laten voortleven.
-
MediaLandscape neemt collega narrowcaster MediaLibrium over
Een grote acquisitie in narrowcastingland. Eén dezer dagen zullen de Telegraaf Media Groep en MediaLandscape de overname van narrowcaster MediaLibrium bekendmaken. Een op het oog flinke overname zij het dat MediaLibrium haar belangrijkste klanten -fastfoodketen McDonalds- niet kan meeleveren. De hamburgergigant gaat de digitale instore communicatie naar verluidt binnenkort zelf doen.
-
Interactieve winkelruit bij MKB in Nederland
Stassen Hifi zocht een creatieve manier om hun klanten te informeren over hun verhuizing. Daarom besloot het bedrijf de etalage op de oude locatie aan de Vleesstraat in Venlo te veranderen in een groot touchscreen. Als voorbijgangers de interactieve etalage aanraken, krijgen ze informatie over de nieuwe locatie en over producten en aanbiedingen. Het is geplaatst door Touching Media die hiermee naar eigen zeggen de grootste interactieve etalage van Nederland heeft geplaatst.
-
NS en De Stentor narrowcasten op treintraject Zwolle - Kampen
Regionaal dagblad De Stentor (Wegener) gaat in samenwerking met de NS narrowcasten in de trein op het traject Zwolle – Kampen, vanaf 11 april. Dat schreef De Stentor afgelopen vrijdag: ‘Stentor en NS stappen in uniek project’ (Tweakers gebruikt vanmorgen Emerce als bron).
Op het traject rijden twee treinstellen, die beide worden uitgerust met TFT-schermen. Vertrek- en aankomsttijden van treinen in Zwolle worden gemeld, De Stentor zorgt voor het allerlaatste regionieuws in de trein. Ook reclames worden vertoond. De schermen blijven minimaal tot 2010 hangen.
-
Orange met gesture based schermen in winkelruit
Orange is het eerste merk dat grote gesture based schermen inzet. In de UK is een winkelruit van de eerste Orange shop uitgerust met dit type scherm. Bij gesture based schermen hoeft het scherm niet eens meer aangeraakt te worden, maar reageert het scherm op (hand)bewegingen die we maken op afstand voor het scherm. In deze toepassing heeft Orange gekozen voor het selecteren van muziek, het slepen naar een mobiel en vervolgens werkelijk afspelen. De omstanders wordt gevraagd naar hun ervaring en van jong tot oud is men erg enthousiast.
-
Muziek: location based marketing en verkoop via WiFi
Apple heeft zojuist de iPod Touch gelanceerd, met een heel interessante nieuwe feature: location based muziekmarketing en -verkoop, via WiFi. Gebruikers van deze iPod zien zodra ze een Starbucks coffee shop binnenlopen een extra ikoontje op hun scherm verschijnen - een Starbucks logo-tje - dat na een klik erop de op dat moment (én de iets eerder) gedraaide muziek van een naam en albumillustratie voorziet. Die je vervolgens, met een klik op die albumillustratie, via Starbuck’s WiFi kunt kopen. -
Narrowcastingmarkt rationaliseert
Lezers van mijn postings over narrowcasting hier op Marketingfacts zullen inmiddels wel weten hoe ik over containeronbegrip narrowcasting denk. Deze door ‘narrowminders’ gedomineerde markt heeft absolute potentie maar blijft vooralsnog hangen in het paradigma van onwetende en ‘slimme’ aanbieders die ook een graantje willen meepikken uit deze langzaam ontluikende maar nog schuwe markt.
-
My Horeca TV is ook een illusie
De markt voor locatie gebonden content diensten ontwikkelt zich maar moeizaam. Toch zijn er steeds weer nieuwe goudzoekers die met een stickertje ‘narrowcasting’ op hun proposities hopen wat euro’s uit deze ontluikende markt te kunnen kapen.
Zo stuitte ik via de blijkbaar nieuwsbehoevende website van Emerce weer op zo’n kloek initiatief, deze keer bedoeld om hotelkamers te voorzien van content. Wat dat met narrowcasting te maken heeft mag Joost weten maar My Horeca TV is de logische naam die initiatiefnemer SD Beheer BV heeft bedacht voor hun versie van hoteltelevisie. Dat beloofd wat zou je zeggen.
-
Narrowcasting in stadion Arsenal
Een voetbalstadion gevuld met voetballiefhebbers is natuurlijk een ideale plek voor reclame op maat. Voetbalclub Arsenal heeft het nieuwe Emirates-stadion dan ook bezaaid met hd-tv’s van Sony. Volgens Sony’s Senior Development Manager Nick Deen wordt er geprobeerd een balans te vinden tussen commerciële boodschappen en wedstrijdinformatie en voetbalfragmenten.
Bezoekers van het Arsenal stadion die in het bezit zijn van Sony’s PSP ontvangen via WiFi informatie en hoogtepunten van de wedstrijd op hun eigen scherm. Nick Deen voorziet dat deze techniek ook voor andere evenementen zoals Roland Garros of de Olympische Spelen zal worden ingezet. Je hebt alleen wel een PSP nodig. Maar ook hier heeft Nick Deen een oplossing voor. Bij de aankoop van een seizoenkaart krijg je gratis een PSP. Net zoals je gratis een mobiele telefoon krijgt bij een telefoonabonnement. Sony verwacht in de toekomst vaker zulke diensten voor andere draagbare apparaten te maken.
Bron: Spits
-
Britse narrowcasting bedrijven failliet
Daar waar het in Nederland nog flink bellen blazen is lijkt de narrowcastingmarkt in UK al weer met twee beentjes op de vloer te staan. Op de website van AKA.tv wordt melding gemaakt van wederom twee belangrijke faillissementen in narrowcastingland. Na het omvallen van Smartbox eerder dit jaar, met destijds ruim 600 outlets in ieder geval qua opzet het equivalent van ON in de Britse horeca, is recent ook een andere grote speler uit die markt, Satvision, geliquideerd.
De Britse narrowcasting industrie kent moeilijke tijden getuige een ander groot faillissement in zeer korte tijd van in dit geval Cabtivate, een prestigieus taxi televisienetwerk in het Verenigd Koninkrijk met distributie in Schotland en een aantal Engelse steden waaronder Bristol, Birmingham en Manchester. Recent kondigde Cabtivate nog een grootschalige uitrol van TaxiTV in Londen aan. Deze ontwikkelingen kunnen een belangrijke vingerwijzing zijn voor de Nederlandse markt welke nog uitblinkt door misplaatst opportunisme en narrowminding.
-
KPN en PCM bouwen krant rondom narrowcasting
Diverse media (o.a. AD en Planet) maken melding van de samenwerking tussen KPN en PCM die de voorzitter van de Raad van Bestuur van KPN vanmorgen aankondigde. Doel is om een crossmediaal nieuwsplatform te lanceren met als belangrijkste kanalen een (gratis) papieren krant, de out-of-home beeldschermen van KPN in de treinen van de NS en mobiele telefoons.
Daarmee proberen beide concerns de belofte van 2006 alsnog in 2007 te verzilveren. PCM probeert alsnog met een gratis krant te komen. KPN probeert goede content te verzamelen voor zijn schermen in de treinen en op de stations. De mobiele en online component lijken eerder een vereiste vanuit de (toekomstige) markt, dan een strategische inzet. Naam van het geheel zou zijn: De Dag. De domeinnaam www.dag.nl is al (sinds 1995!) in handen van PCM.
De onderhandelingen zijn nog niet afgerond. Dus het kan ook nog de andere kant op gaan: weer geen gratis krant voor PCM en weer een medium dat (nog) niet waarmaakt wat het zou moeten doen voor KPN.
-
Paradigma narrowcasting
De afgelopen week heb ik met veel interesse de ISE in het Amsterdamse RAI complex bezocht. Dit beursevenement is bedoeld voor de professionele AV-markt, bedrijven die in dit hele brede domein aan systeemintegratie plegen te doen en/of belangstelling hebben voor narrowcasting. Een beurs die er steeds meer toe gaat doen getuige de ruim 16.000 internationale bezoekers en 363 exposanten uit inmiddels 28 landen. Voor aanbieders van narrowcasting het moment om hun technische blik te verbreden, voor principalen met een mogelijke behoefte om locatie gebonden beeldschermcontent in te zetten wellicht een reden om nog verder te dwalen.
-
Bluetooth marketing concepten uit China
Gisteren las ik een artikel op Emerce dat SBS6 Bluetooth inzet om ‘Sterren dansen op het ijs’ te promoten: bij abri’s kunnen passanten via bluetooth een korte promofilm ontvangen. Adverteren via Bluetooth is al een paar keer op Marketingfacts besproken, maar staat toch nog redelijk in zijn kinderschoenen in Nederland. In China kom ik het echter al regelmatig tegen, zowel bij abri’s als bij grote evenementen. Daarom hier een paar voorbeelden van marketing actie’s die hier al gebruikt worden.
Marktleider voor Bluetooth advertising in China is het Shanghainese bedrijf Pioco, dat twee jaar geleden opgezet is door de Amerikaanse Chinees Steve Chao. Hij vertelde mij vorige week dat het bedrijf inmiddels exclusieve contracten heeft met onder meer JC Decaux, Coca-Cola (Olympische Spelen in Beijing volgend jaar!) en Nike voor mobile advertising in China. Pioco heeft de ‘standaard’ Bluetooth techniek zelf verder ontwikkeld, en is in staat niet alleen bluetooth berichten over grotere afstanden te versturen, maar ook om alleen aan een gebruiker die exact op een bepaalde locatie staat een bericht te sturen. Afstanden tot 300 meter zijn geen enkel probleem, wat interessant is voor bijvoorbeeld een voetbalstadion (denk aan het doelpunten terugkijken per bluetooth). Daarnaast zijn zij in staat veel gebruikers tegelijk een bericht te sturen, wat voor veel andere aanbieders nog een probleem is.
-
Close ratio marketing
Het item “issue” in Reclameweek gaat deze week over Narrowcasting. Een inmiddels wat sleets maar voor redacties blijkbaar nog steeds sexy onderwerp. Vrijwel elk marketing en/of communicatieperiodiek heeft het rondje om de narrowcasting kerk al een tijdje achter de rug maar de laggards van Reclameweek hebben nu eindelijk ook een “issue” inzake dit illustere fenomeen. Erg indrukwekkend is dat leeghalen van het meest overgewaardeerde containerbegrip van Nederland overigens niet. Eerder sprak ik mijn verbazing uit over dit oogkleppen dragend metier dat er maar in blijft slagen kritiekloze pagina’s in de “vakbladen” te verkrijgen voor hun goed weer berichten. Dit artikel in Reclameweek is daar geen uitzondering op.