Marketingfacts - Powered by NIMA
  • +
Marketingfacts
  • home
  • channels
    channels
  • topics
    topics
  • kennisbank
  • jobs
  • jaarboek
  • trainingen
    • +

channels

  • Advertising
  • Brand design
  • Brand management
  • Contentmarketing
  • Customer experience
  • Data analytics
  • Direct marketing
  • Innovatie
  • Loopbaan
  • Media
  • Search
  • Social media
  • Strategie

topics

  • B2B
  • Big data
  • Contentmarketing
  • Facebookmarketing
  • Marketing automation
  • Privacy
  • Psychologie
  • Storytelling
  • Wearables
  • Webcare
  •  
  •  
  •  

specials

  • De marketing to-do list 2018
  • Customer-centric design
  • Van data naar inzicht
  • Programmatic marketing
  • Non-profitmarketing
  • Conversational interfaces
  • Webcare & monitoring
  • Contentmarketing
  • Influencer marketing
  • Datamanagementplatformen
  • Mobile
  • Customer journey
  • Toekomst van betalen
  • Online Video
  • Marketing automation
  • Inloggen
  • Aanmelden

Programmatic Advertising

gerelateerde topics

  • programmatic marketing
  • programmatic
  • dsp
  • gdpr
  • facebook

programmatic advertising experts

  • Bram Koster
    Aantal blogs: 6
  • Mirte van Maanen
    Aantal blogs: 1
  • Gert Koot
    Aantal blogs: 1

vacatures

  • Contentspecialist

    Contentspecialist

  • Webredacteur - specialisatie Beeld en Video

    Webredacteur - specialisatie Beeld en Video

  • CRM consultant

    CRM consultant

  • Klik hier voor alle vacatures

volg Marketingfacts

@marketingfacts volgen
  • GDN of DV360: Welk display-platform is de juiste keuze?

    GDN of DV360: Welk display-platform is de juiste keuze?

    De afgelopen jaren is display, mede dankzij de opkomst van programmatic advertising, niet meer weg te denken uit de marketingwereld. In 2019 zagen we dat de ad spend van display (wederom) is gestegen, zo blijkt uit cijfers van IAB Nederland. Twee veel gebruikte Google-platformen om display in te zetten zijn Google Display Network (GDN) en Display & Video 360 (DV360). Ondanks het feit dat je via beide platformen display kan inzetten, zijn de verschillen groot. Maar wat zijn precies deze verschillen? En wanneer kun je beter DV360 gebruiken en wanneer GDN?

    Lees verder »
    • Mirte van Maanen (Pink Marketing)
    • 11 juni 2020
    • Advertising Strategie
      • 9288
      • 0
  • Zetten we een eerste stap richting de nieuwe wereld van Yuval Noah Harari?

    Zetten we een eerste stap richting de nieuwe wereld van Yuval Noah Harari?

    Nederland gaat weer een beetje open. De portemonnee moet helemaal open. Maar als ik eerlijk ben was het intelligente dicht wel even heel relaxed en rustig. Mooie week, houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!

    Lees verder »
    • Gert Koot (Branded Entertainment)
    • 11 mei 2020
    • Advertising Innovatie
      • 4958
      • 0
  • Dit zijn de trends van 2020 in programmatic advertising

    Dit zijn de trends van 2020 in programmatic advertising

    Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de programmatic-sector? Welke veranderingen zijn gaande? Welke kansen en uitdagingen ziet de markt? Programmatic-specialisten deelden hun inzichten in maart tijdens het IAB-event Programmatic Trends 2020. De Taskforce Programmatic heeft die ontwikkelingen geobserveerd en de belangrijkste trends op een rij gezet.

    Lees verder »
    • IAB Nederland (IAB Nederland )
    • 10 april 2020
    • Advertising Data analytics
      • 7286
      • 0
  • Online reclamefraude lijkt een onoplosbaar probleem

    Online reclamefraude lijkt een onoplosbaar probleem

    Het kritisch inkopen én afrekenen van online media wordt steeds ingewikkelder en met name adverteerders lijken daarbij het hoofd in de schoot te leggen. Er wordt effect gemeten, maar geen idee hoe die cijfers dan bij elkaar worden gegoogeld. Bureau houdt zich aan de regels, adverteerder denkt dat de regels wel zullen kloppen. En zo niet, dan is dat maar zo.

    Lees verder »
    • Luuk Ros (NIMA Nederlands Instituut voor Marketing)
    • 21 februari 2020
    • Advertising Social media Search Data analytics
      • 13132
      • 0
  • De belangrijkste trends in programmatic

    De belangrijkste trends in programmatic

    Programmatic advertising zal ook dit jaar de digital marketing-sector blijven domineren. Afgelopen jaar bleek dat de efficiëntie en de effectiviteit van programmatic nog steeds een belangrijke rol spelen in de marketinguitgaven. Vooruitkijkend naar 2019, werpen we een licht op de belangrijkste trends voor programmatic marketing-strategieën.

    Lees verder »
    • Cyril Westerhof (RTB House)
    • 22 januari 2019
    • Advertising
      • 8518
      • 0
  • Programmatic tv ontgroeit kinderschoenen, maar spelregels blijven onduidelijk

    Programmatic tv ontgroeit kinderschoenen, maar spelregels blijven onduidelijk

    Na alle online marketing-events van afgelopen jaar, waar iedereen over elkaar heen buitelt om te benoemen dat mobile echt de toekomst is, was het verfrissend om tijdens 'State of the Industry', een evenement van videoreclameplatform SpotX, meer te horen over programmatic tv. Vandaag is mobiel even out of the picture en richten we alle pijlen op connected tv.

    Lees verder »
    • Ilse Noordhof (Pink Marketing)
    • 24 mei 2018
    • Advertising Media
      • 13172
      • 1
  • Stand van zaken: data-integratie tussen programmatic display en social advertising

    Stand van zaken: data-integratie tussen programmatic display en social advertising

    Social en programmatic display advertising zitten in de lift. Binnen de totale ad spend van digitale marketing in Nederland in de eerste helft van 2017 (onderzoek van IAB en Deloitte) liet social media advertising een groei van +45% zien en inkoop via programmatic exchanges kende een groei van +22%.

    Twee ontwikkelingen die de online advertising markt opstuwen in een enorme groei, maar tegelijkertijd geen synergie kennen. Toch zijn er nu meer mogelijkheden dan ooit en begint de roep van de consument tot minder irriterende en meer relevante advertenties steeds groter te worden. Tijd om er wat mee te doen, dit is waarom en hoe. 

    Lees verder »
    • Robert van Zutphen (Dentsu Aegis Network)
    • 15 januari 2018
    • Advertising
      • 14062
      • 0
  • Download nu de Marketingfacts Special over programmatic marketing
    • Programmatic marketing

    Download nu de Marketingfacts Special over programmatic marketing

    De ervaring leert dat elke vorm waarin marketeers hun (potentiële) klanten kunnen bereiken, wordt geautomatiseerd. In online marketing is dat al langer het geval, en radio, televisie en out-of-home volgen nu in rap tempo. Programmatic marketing noemen we dat. 

    Programmatic marketing heeft een glorieuze toekomst voor de boeg als we de groeicijfers van de analisten mogen geloven. Toch zijn er ook een aantal obstakels op weg naar die toekomst. Programmatic heeft namelijk wel een reputatieprobleem te tackelen, zo maken de recente bezuinigingen van Procter & Gamble bijvoorbeeld duidelijk. Uitdagingen rond brand safety, fake views en viewability staan daarbij voorop.

    Download de Special!

    Lees verder »
    • Redactie (Marketingfacts)
    • 16 november 2017
    • Advertising Data analytics
      • 9663
      • 0
  • 4 redenen waarom DSP’s het Google Display Network verslaan

    4 redenen waarom DSP’s het Google Display Network verslaan

    Marketeers en mediabureaus vragen mij vaak wat het verschil is tussen programmatic advertising met het Google Display Network (GDN) en met een demand-side platform (DSP). Beide platformen worden weliswaar gebruikt voor programmatic online-displaycampagnes, maar de mogelijkheden verschillen enorm. Wat zijn die verschillen? En is een DSP beter dan GDN? Zeker, en wel om vier redenen.

    Lees verder »
    • Diederick van den Berg (Adcombi)
    • 26 oktober 2017
    • Advertising
      • 22122
      • 1
  • Tim Geenen (Faktor): “Wij geven consumenten controle over hun data”
    • Programmatic marketing

    Tim Geenen (Faktor): “Wij geven consumenten controle over hun data”

    Tim Geenen werkte jarenlang bij Bannerconnect en richtte onlangs Faktor op, een nieuwe speler in de advertisingmarkt die inspeelt op de GDPR-wetgeving die in mei van kracht wordt. Daarnaast is hij voorzitter van de IAB Taskforce Programmatic . In het kader van onze Special over programmatic waren dat twee goede redenen voor ons om met hem in gesprek te gaan. In deel 1 spraken we hem vanuit zijn rol bij IAB Nederland, in dit deel 2 over zijn startup, die consumenten meer macht moet geven over hun data en uitgevers meer omzet moet opleveren. En dat allemaal dankzij de blockchain en de GDPR-wetgeving.

    Lees verder »
    • Bram Koster (Evolve)
    • 29 september 2017
    • Advertising
      • 11967
      • 0
  • GDPR is een uitdaging voor marketeers en uitgevers - is blockchain het antwoord?
    • Programmatic marketing

    GDPR is een uitdaging voor marketeers en uitgevers - is blockchain het antwoord?

    Vanaf 25 mei 2018 hebben we te maken met een nieuwe privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) - in Europees verband de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze verordening kan een grote impact hebben op het hedendaagse internetgebruik en zal vrijwel zeker gevolgen hebben voor adverteerders. De verwachting is dat blockchain-based ondernemingen een oplossing kunnen bieden en terrein gaan winnen binnen advertising.

    Lees verder »
    • Jos Keuning (Tomorrowmen)
    • 28 september 2017
    • Advertising
      • 23738
      • 0
  • De 5 opvallendste thema’s tijdens #dmexco

    De 5 opvallendste thema’s tijdens #dmexco

    Op 13 en 14 september vond de 2017-editie plaats van dmexco, met meer dan 40.000 bezoekers één van ’s werelds grootste events voor de digitale industrie. Dit zijn de thema’s ons het meest opvielen tijdens dmexco 2017.

    Lees verder »
    • Willem Berings (SOCIAL.INC)
    • 27 september 2017
    • Advertising Social media Innovatie
      • 11620
      • 0
  • Tim Geenen (IAB Nederland): “Programmatic marketing kan transparant zijn – kán, ja”
    • Programmatic marketing

    Tim Geenen (IAB Nederland): “Programmatic marketing kan transparant zijn – kán, ja”

    Tim Geenen werkte jarenlang bij Bannerconnect en richtte onlangs Faktor op, een nieuwe speler in de advertisingmarkt die inspeelt op de GDPR-wetgeving die in mei van kracht wordt. Daarnaast is hij voorzitter van de IAB Taskforce Programmatic . In het kader van onze Special over programmatic waren dat twee goede redenen voor ons om met hem in gesprek te gaan. Een interview in twee delen; vandaag deel 1 vanuit zijn rol bij IAB Nederland. Een gesprek over de complexiteit van programmatic marketing, de katalyserende rol ervan, waarom cookies kapot zijn, transparantie en het gat tussen marketing en programmatic - en hoe het te overbruggen.  

    Lees verder »
    • Bram Koster (Evolve)
    • 27 september 2017
    • Advertising
      • 18416
      • 0
  • Waarom viewability geniaal is - en tegelijkertijd niets zegt
    • Programmatic marketing

    Waarom viewability geniaal is - en tegelijkertijd niets zegt

    Viewability, het percentage van je vertoningen dat ook daadwerkelijk in beeld is geweest, is al geruime tijd een belangrijk onderwerp in de advertising-industrie. En met alle berichtgeving rondom fraude en bot traffic staat iedereen op scherp. Gemiddelde waste-percentages van 50 procent zijn in de markt niet vreemd, maar betekent dat ook dat je als adverteerder de helft van je geld hebt weggegooid? Zijn campagnes met in-view garanties per definitie beter dan campagnes met waste? Volgens mij niet. In het digitale landschap kunnen we alles meten en inzichtelijk maken, wat vaak meer vragen oproept dan het beantwoordt. Hoe we als marketeers deze cijfers interpreteren, wordt daarom steeds belangrijker.  ​

    Lees verder »
    • Roman Solarz (Tomorrowmen)
    • 21 september 2017
    • Advertising
      • 18716
      • 0
  • Is het niet eens tijd om te beginnen met programmatic digital out of home?
    • Programmatic marketing

    Is het niet eens tijd om te beginnen met programmatic digital out of home?

    Programmatic advertising heeft in een korte tijd de displaymarkt op z’n kop gezet. Wij verwachten dat dit binnenkort ook zal gebeuren voor digital out of home (DooH) en voor de televisiemarkt. Met die gedachte hebben wij onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen van programmatic advertising binnen DooH. In dit artikel beschrijf ik de DooH-markt, de opkomst en de kansen en licht ik toe warom je als adverteerder moet overwegen aan de hand van cases uit het verleden.

    Lees verder »
    • Michael Kloosterhuis (Traffic Builders)
    • 19 september 2017
    • Advertising
      • 17314
      • 2
  • ouder »

Onderdelen

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • M! Statistieken
  • M! Opleidingen
  • M! Jaarboek

Over ons

  • Colofon
  • Blogger worden
  • Nieuws melden
  • Adverteren
  • Partners
  • Privacy & cookies
  • Disclaimer

Volg ons

RSS

  • M! Blog
  • M! Jobs
  • M! Kennisbank
  • Alle feeds

Nieuwsbrief

Partners

  • We are you
  • Copernica
  • gracious
  • Exonet
  • Upstream

copyright © 2002 - 2021 Marketingfacts. Creative Commons 3.0 License. | Developed by We are you