-
GDN of DV360: Welk display-platform is de juiste keuze?
De afgelopen jaren is display, mede dankzij de opkomst van programmatic advertising, niet meer weg te denken uit de marketingwereld. In 2019 zagen we dat de ad spend van display (wederom) is gestegen, zo blijkt uit cijfers van IAB Nederland. Twee veel gebruikte Google-platformen om display in te zetten zijn Google Display Network (GDN) en Display & Video 360 (DV360). Ondanks het feit dat je via beide platformen display kan inzetten, zijn de verschillen groot. Maar wat zijn precies deze verschillen? En wanneer kun je beter DV360 gebruiken en wanneer GDN?
-
Zetten we een eerste stap richting de nieuwe wereld van Yuval Noah Harari?
Nederland gaat weer een beetje open. De portemonnee moet helemaal open. Maar als ik eerlijk ben was het intelligente dicht wel even heel relaxed en rustig. Mooie week, houd anderhalve meter afstand en blijf vooral letten op mensen die hulp kunnen gebruiken!
-
Dit zijn de trends van 2020 in programmatic advertising
Wat zijn de nieuwste ontwikkelingen in de programmatic-sector? Welke veranderingen zijn gaande? Welke kansen en uitdagingen ziet de markt? Programmatic-specialisten deelden hun inzichten in maart tijdens het IAB-event Programmatic Trends 2020. De Taskforce Programmatic heeft die ontwikkelingen geobserveerd en de belangrijkste trends op een rij gezet.
-
Online reclamefraude lijkt een onoplosbaar probleem
Het kritisch inkopen én afrekenen van online media wordt steeds ingewikkelder en met name adverteerders lijken daarbij het hoofd in de schoot te leggen. Er wordt effect gemeten, maar geen idee hoe die cijfers dan bij elkaar worden gegoogeld. Bureau houdt zich aan de regels, adverteerder denkt dat de regels wel zullen kloppen. En zo niet, dan is dat maar zo.
-
De belangrijkste trends in programmatic
Programmatic advertising zal ook dit jaar de digital marketing-sector blijven domineren. Afgelopen jaar bleek dat de efficiëntie en de effectiviteit van programmatic nog steeds een belangrijke rol spelen in de marketinguitgaven. Vooruitkijkend naar 2019, werpen we een licht op de belangrijkste trends voor programmatic marketing-strategieën.
-
Programmatic tv ontgroeit kinderschoenen, maar spelregels blijven onduidelijk
Na alle online marketing-events van afgelopen jaar, waar iedereen over elkaar heen buitelt om te benoemen dat mobile echt de toekomst is, was het verfrissend om tijdens 'State of the Industry', een evenement van videoreclameplatform SpotX, meer te horen over programmatic tv. Vandaag is mobiel even out of the picture en richten we alle pijlen op connected tv.
-
Stand van zaken: data-integratie tussen programmatic display en social advertising
Social en programmatic display advertising zitten in de lift. Binnen de totale ad spend van digitale marketing in Nederland in de eerste helft van 2017 (onderzoek van IAB en Deloitte) liet social media advertising een groei van +45% zien en inkoop via programmatic exchanges kende een groei van +22%.
Twee ontwikkelingen die de online advertising markt opstuwen in een enorme groei, maar tegelijkertijd geen synergie kennen. Toch zijn er nu meer mogelijkheden dan ooit en begint de roep van de consument tot minder irriterende en meer relevante advertenties steeds groter te worden. Tijd om er wat mee te doen, dit is waarom en hoe.
-
Programmatic marketing
Download nu de Marketingfacts Special over programmatic marketing
De ervaring leert dat elke vorm waarin marketeers hun (potentiële) klanten kunnen bereiken, wordt geautomatiseerd. In online marketing is dat al langer het geval, en radio, televisie en out-of-home volgen nu in rap tempo. Programmatic marketing noemen we dat.
Programmatic marketing heeft een glorieuze toekomst voor de boeg als we de groeicijfers van de analisten mogen geloven. Toch zijn er ook een aantal obstakels op weg naar die toekomst. Programmatic heeft namelijk wel een reputatieprobleem te tackelen, zo maken de recente bezuinigingen van Procter & Gamble bijvoorbeeld duidelijk. Uitdagingen rond brand safety, fake views en viewability staan daarbij voorop.
-
4 redenen waarom DSP’s het Google Display Network verslaan
Marketeers en mediabureaus vragen mij vaak wat het verschil is tussen programmatic advertising met het Google Display Network (GDN) en met een demand-side platform (DSP). Beide platformen worden weliswaar gebruikt voor programmatic online-displaycampagnes, maar de mogelijkheden verschillen enorm. Wat zijn die verschillen? En is een DSP beter dan GDN? Zeker, en wel om vier redenen.
-
Programmatic marketing
Tim Geenen (Faktor): “Wij geven consumenten controle over hun data”
Tim Geenen werkte jarenlang bij Bannerconnect en richtte onlangs Faktor op, een nieuwe speler in de advertisingmarkt die inspeelt op de GDPR-wetgeving die in mei van kracht wordt. Daarnaast is hij voorzitter van de IAB Taskforce Programmatic . In het kader van onze Special over programmatic waren dat twee goede redenen voor ons om met hem in gesprek te gaan. In deel 1 spraken we hem vanuit zijn rol bij IAB Nederland, in dit deel 2 over zijn startup, die consumenten meer macht moet geven over hun data en uitgevers meer omzet moet opleveren. En dat allemaal dankzij de blockchain en de GDPR-wetgeving.
-
Programmatic marketing
GDPR is een uitdaging voor marketeers en uitgevers - is blockchain het antwoord?
Vanaf 25 mei 2018 hebben we te maken met een nieuwe privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) - in Europees verband de General Data Protection Regulation (GDPR). Deze verordening kan een grote impact hebben op het hedendaagse internetgebruik en zal vrijwel zeker gevolgen hebben voor adverteerders. De verwachting is dat blockchain-based ondernemingen een oplossing kunnen bieden en terrein gaan winnen binnen advertising.
-
De 5 opvallendste thema’s tijdens #dmexco
Op 13 en 14 september vond de 2017-editie plaats van dmexco, met meer dan 40.000 bezoekers één van ’s werelds grootste events voor de digitale industrie. Dit zijn de thema’s ons het meest opvielen tijdens dmexco 2017.
-
Programmatic marketing
Tim Geenen (IAB Nederland): “Programmatic marketing kan transparant zijn – kán, ja”
Tim Geenen werkte jarenlang bij Bannerconnect en richtte onlangs Faktor op, een nieuwe speler in de advertisingmarkt die inspeelt op de GDPR-wetgeving die in mei van kracht wordt. Daarnaast is hij voorzitter van de IAB Taskforce Programmatic . In het kader van onze Special over programmatic waren dat twee goede redenen voor ons om met hem in gesprek te gaan. Een interview in twee delen; vandaag deel 1 vanuit zijn rol bij IAB Nederland. Een gesprek over de complexiteit van programmatic marketing, de katalyserende rol ervan, waarom cookies kapot zijn, transparantie en het gat tussen marketing en programmatic - en hoe het te overbruggen.
-
Programmatic marketing
Waarom viewability geniaal is - en tegelijkertijd niets zegt
Viewability, het percentage van je vertoningen dat ook daadwerkelijk in beeld is geweest, is al geruime tijd een belangrijk onderwerp in de advertising-industrie. En met alle berichtgeving rondom fraude en bot traffic staat iedereen op scherp. Gemiddelde waste-percentages van 50 procent zijn in de markt niet vreemd, maar betekent dat ook dat je als adverteerder de helft van je geld hebt weggegooid? Zijn campagnes met in-view garanties per definitie beter dan campagnes met waste? Volgens mij niet. In het digitale landschap kunnen we alles meten en inzichtelijk maken, wat vaak meer vragen oproept dan het beantwoordt. Hoe we als marketeers deze cijfers interpreteren, wordt daarom steeds belangrijker.
-
Programmatic marketing
Is het niet eens tijd om te beginnen met programmatic digital out of home?
Programmatic advertising heeft in een korte tijd de displaymarkt op z’n kop gezet. Wij verwachten dat dit binnenkort ook zal gebeuren voor digital out of home (DooH) en voor de televisiemarkt. Met die gedachte hebben wij onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen van programmatic advertising binnen DooH. In dit artikel beschrijf ik de DooH-markt, de opkomst en de kansen en licht ik toe warom je als adverteerder moet overwegen aan de hand van cases uit het verleden.