10 interessante onderzoeken van afgelopen week
De meest interessante onderzoeken van week 28 2015
In deze blog hebben we de 10 meest interessante onderzoeken van de afgelopen week op een rijtje gezet. Met deze week o.a. de meest populaire merken op Instagram, de uitgaven aan online advertising in het eerste kwartaal van dit jaar en onderzoek naar digital agencies in Nederland.
Het mobiel gebruik in Nederland: de cijfers
De mobiele telefoon heeft een belangrijke plek in ons dagelijks leven veroverd. De hype, en daarmee de tijd van ‘we willen een app’, is inmiddels voorbij. Acht jaar na de introductie van de eerste iPhone is de smartphonemarkt volwassen geworden. In deze blog heb ik de cijfers van mobiel in Nederland anno 2015 op een rijtje gezet.
The channel-agnostic customer #adv
De tijdsbesteding online van je klanten groeit, en gaat via een steeds groter en diverser aantal channels. De meeste klanten hebben graag interactie met je, maar alleen als het aanbod relevant en waardevol is. In deze whitepaper leer hoe de markt van digital marketing eruit ziet. Wat zijn de trends nu? En wat gaat er in de toekomst gebeuren?
Dynamische remarketing, werkt dat nou echt?
Is het jou wel eens opgevallen? Een tv-commercial voor kinderen tegen middernacht. Het lijkt bijna briljant omdat je zoiets niet verwacht, maar relevant is het niet. De vraag is wat het effect is van de commercial en dat is via TV nogal lastig te meten. Dit in tegenstelling tot een online remarketingcampagne, waar dat vele malen eenvoudiger is. Dit artikel gaat over het effect van remarketing en hoe je dit op de juiste wijze kunt meten. Weten hoe?
Waarom producten het winnen van diensten bij een lege portemonnee
Veel huishoudens voelen de gevolgen van de financiële crisis. Het ligt voor de hand dat financiële zorgen van invloed zijn op het consumptiegedrag: zo toonde onderzoek al aan dat mensen die zich financieel beperkt voelen minder consumeren, meer prijsbewust zijn en minder luxeproducten aanschaffen. Dat zijn allemaal heel logische gevolgen van het maken van verstandige keuzes in tijden van schaarste. Een binnenkort te verschijnen artikel in het Journal of Consumer Research laat zien dat geldzorgen ook van invloed kunnen zijn op de keuze tussen producten en diensten.
Instagram Brand Monitor: de populairste merken in Nederland
Vorige maand publiceerde ik ons onderzoek onder 200 merken op Instagram. Sindsdien hebben we, met hulp van ‘the crowd’, het aantal merken fors uitgebreid en is er een fonkelnieuwe top-10.
Online Ad Spend study Q1 2015
De online advertentiemarkt groeide in het eerste kwartaal van 2015 met 9% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2014. Dit resulteerde in een omzet van 377 miljoen euro. Adverteren op social platforms en video advertising laten grote groeicijfers zien, respectievelijk 43% en 26%. In de display categorie nam mobile advertising bijna de gehele groei voor haar rekening. Dit blijkt uit de kwartaalupdate van de Online Ad Spend study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de branchevereniging voor digital marketing.
Mobile Payments Index Q2 2015
Smartphones hebben hun voorsprong qua transactievolume. Hun aandeel steeg van 61,8% op alle mobiele transacties in het eerste kwartaal tot 64,1% in het tweede kwartaal. Deze stijging is niet louter aan de iPhone te wijten. Smartphones met Android blijven aan terrein winnen wat betreft het aantal mobiele transacties. In het tweede kwartaal van 2015 was er sprake van een stijging tot 28,3% (in het eerste kwartaal ging het om 27,2%). Het gebruik van tablets vertoonde daarentegen een daling: van 38,2% in het eerste kwartaal van 2015 naar 35,9% in juni 2015.
Q2 2015 State of Mobile Commerce Report
In het rapport komt naar voren dat mobiele apps bijna 50 procent van de mobiele transacties genereren voor sommige van de grootste ecommerce spelers die de gebruikerservaring van hun apps een prioriteit hebben gemaakt. Apps zien een veel hogere conversie rates dan mobiele browser of zelfs desktop. Ook toont het rapport aan dat 40% van de ecommerce transacties worden voltooid met meerdere devices. Smartphones, desktops en tablets worden gebruikt in verschillende combinaties om informatie over producten te verzamelen en in het maken van een beslissing over de aankoop hiervan.
Digital Agencies 2015
Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies laat zien dat strategie in de dienstverlening van webbureaus een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Het aantrekken van gekwalificeerd personeel vormt de grootste belemmering voor groei bij de digital agencies. Bij opdrachtgevers van digital agencies heeft een betere customer experience en het verkrijgen van inzicht in de doelgroepen de hoogste prioriteit. Met name de marketing- en verkoopkanalen zijn als afdeling het meeste onderhevig aan digitale transformatie binnen organisaties in Nederland.
CBS: Nergens in Europa twitteren bedrijven zoveel als in Nederland
De deelname aan sociale netwerken is zowel bij bedrijven als personen sterk gestegen. In de EU scoort Nederland bovengemiddeld op dit gebied. Meer dan de helft (53 procent) van de Nederlandse bedrijven is actief op een sociaal netwerk zoals Facebook of LinkedIn. Bovendien zijn Nederlandse bedrijven zijn van alle EU-landen het vaakst actief op twitter, blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).