Digital Agencies 2015

Aantrekken gekwalificeerd personeel is grootste belemmering voor groei

Het jaarlijkse onderzoek onder digital agencies laat zien dat strategie in de dienstverlening van webbureaus een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Het aantrekken van gekwalificeerd personeel vormt de grootste belemmering voor groei bij de digital agencies. Bij opdrachtgevers van digital agencies heeft een betere customer experience en het verkrijgen van inzicht in de doelgroepen de hoogste prioriteit. Met name de marketing- en verkoopkanalen zijn als afdeling het meeste onderhevig aan digitale transformatie binnen organisaties in Nederland.

De service van de digitale agencies verschuift hierdoor steeds meer van de traditionele webontwikkeling naar het zijn van een strategische partner om organisaties beter bij digitale transformatie te helpen. Dit zeggen digital agencies in het grootschalig onderzoek onder digital agencies van 2015.

Van fullservice naar specialisatie

In 2014 noemden twee op de drie digital agencies zichzelf ‘fullservice’. Het onderzoek van 2015 laat zien dat dit terugloopt; meer agencies zien zichzelf als specialist (41% t.o.v. 26% vorig jaar). Digital agencies geven als voornaamste reden aan zich te moeten specialiseren om de vereiste kwaliteit in de verschillende disciplines te kunnen waarmaken. 

Trends in uitbesteden en groeibelemmeringen 

In het onderzoek in 2014 kwam al naar het voren dat het aantrekken van gekwalificeerd personeel de grootste belemmering voor groei is. Dit jaar geven nog meer digital agencies dit gegeven aan als belangrijkste belemmering voor groei. De tweede belemmering voor digital agencies is het kunnen managen van groei.

Maar liefst 20% van de ondervraagde digital agencies (N=116) geeft aan webontwikkeling in 2015 niet meer in-house te doen. Opvallend is dat bijvoorbeeld design/creatie meer door de digital agencies zelf gedaan wordt dan het daadwerkelijk ontwikkelen van websites. Het feit dat digital agencies moeite hebben met het vinden van gekwalificeerd personeel en het managen van groei draagt hier mogelijk aan bij. 

Positionering en fullfilment digital agencies 

Digital agencies geven aan (ten opzichte van vorig jaar) zich meer te specialiseren en minder fullservice te zijn. Hostingpartijen blijken een belangrijke rol te spelen in het waarmaken van de beloftes van digital agencies. De drie belangrijkste fulfillment-partners die digital agencies aangeven, zijn hostingproviders (45%), gevolgd door online marketingbureaus (31%) en softwareontwikkelaars (30%).

Details onderzoeksrapport

Managed hostingprovider True onderzoekt elk jaar het digital agency landschap in Nederland. De meest recente ontwikkelingen worden in kaart gebracht, waarbij de relatie tussen opdrachtgevers, partners en digital agencies centraal staat. Van de 117 respondenten was 85% onderdeel van de directie/het managementteam. 

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.