10 interessante onderzoeken van afgelopen week

12 januari 2014, 12:35

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 2 2014

Ook deze week heb ik weer een aantal interessante onderzoeken op een rijtje gezet. Deze week onder andere e-mailmarketingcijfers van een case van Zalando, cijfers van de digitale muziekverkoop in de VS en veel bioscoop- en tvcijfers.

Wat kunnen e-mailmarketeers leren van Zalando?

Zalando, you love it or hate it. Marketeers houden de communicatie van de online retailreus echter nadrukkelijk in de gaten. E-mailmarketing is voor Zalando ook in 2014 een van de speerpunten. Dialoogmarketingbureau Yourzine inventariseerde de e-mailmarketinguitingen van Zalando in 2013. Wat kunnen e-mailmarketeers leren van Zalando?

Lees verder

Content mangement: hoe vermijd je de top 5 ‘site-killers’?

Het verschil tussen een mooie en tevens functionele website en een site die uit de klauwen loopt is vaak terug te brengen naar 1 woord: governance. Deze whitepaper vertelt over hoe je, aan de hand van een aantal principes, het creeren en beheren van je website in toom kan houden. Dit doet de whitepaper aan de hand van 5 ‘site-killers’.

Lees verder

Socialmediamarketing is een contactsport

Merken verplaatsen zich massaal naar social media. Dit is niet zo verrassend: Nederland is vergeleken met andere Europese landen koploper in het gebruik van social media. Logisch dat merken juist daar het contact zoeken met hun doelgroepen. Op social media uiten mensen zich door persoonlijke informatie te delen met anderen. Een gebruikersprofiel onthult zo’n beetje alles: standaard demografische gegevens, belangrijke levensgebeurtenissen, welke evenementen er worden bijgewoond, de relatiestatus, favoriete hobby’s, sporten, boeken en favoriete films, het arbeidsverleden en ga zo maar door. Op basis van inzichten uit onderzoek naar interpersoonlijke communicatie weten we dat als iemand zichzelf blootgeeft aan een ander, hij of zij die ander leuker gaat vinden. Hoe meer en hoe intiemer de persoonlijke informatie die wordt uitgewisseld, hoe groter dit effect. Zelfonthulling leidt dus tot warmere, zwoelere en betere relaties. Samen met Marjolijn Antheunis en Peeter Verlegh onderzocht ik voor het eerst of dit effect ook optreedt bij het contact tussen merk en mens.

Lees verder

Doe mee aan het ‘Social media in Nederland’ onderzoek! #adv

Voor het vierde jaar op rij onderzoekt Newcom Research het social media landschap in Nederland. Het ‘Social media in Nederland’ onderzoek is een van de meest toonaangevende onderzoeken om het gebruik van o.a. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Tumblr in Nederland te duiden. Wil jij meehelpen met dit onderzoek? Het onderzoek duurt ca. 7 minuten. De resultaten worden in februari gepubliceerd op Marketingfacts.

Lees verder

Digitale muziekverkoop VS ziet voor het eerst krimp

De digitale muziekverkoop is in 2013 voor het eerst gekrompen in de Verenigde Staten. In 2013 werden er in de VS 1,26 miljard liedjes verkocht; een krimp van 5,7 procent ten opzichte van 2012, toen er nog 1,34 miljard liedjes werden verkocht. Het is voor het eerst dat de verkoop van digitale liedjes afneemt sinds het verschijnen van de iTunes Store.

Lees verder

Kranten in Nederland – de oplage daalt steeds sneller

Tot twee jaar geleden lag de daling van de Nederlandse krantenoplage rond de 3% per jaar. Niet prettig, maar met zo’n verlies is om te gaan: met een kleine prijsverhoging en wat digitale groei gaat dat jarenlang goed. Maar vorig jaar daalde de oplage al sneller, en de laatste cijfers (het 3e kwartaal van 2013 vergeleken met het zelfde kwartaal, in 2012) wijzen op een gemiddelde daling van 6%.

Lees verder

Kijkcijfers 2013

De Nederlander keek in 2013 gemiddeld 195 minuten (3 uur en 15 minuten) per dag televisie. In 2012 was dit 196 minuten (3 uur en 16 minuten). De top-25 meest bekeken programma’s in 2013 wordt aangevoerd door de Eurovisie Songfestival Finale van 18 mei 2013 met 4.890.000 kijkers. De meest bekeken sportuitzending is Studio Sport Eredivisie van 1 december 2013 met 3.429.000 kijkers.

Lees verder

Retailer van toekomst moet goed kunnen rekenen

Ondanks de sterke groei van retail (in de afgelopen 15 groeide e-commerce van 41 miljoen euro in 1998 naar 9,8 miljard euro in 2012) blijft het aandeel van online in de totale retailomzet relatief klein als we dat vergelijken met andere Europese landen. Waar in Nederland 4,2 procent van de retailomzet uit online komt is dit in Duisland 5,1 procent, Frankrijk 5,5 procent en in het Verenigd Koninkrijk 9,5 procent. ABN Amro concludeert dat Nederland een goede fysieke winkeldekking heeft, waardoor de prikkel tot online winkelen lager is.

Lees verder

Bioscoopmonitor 2012/2013

Vrouwen zijn een steeds belangrijker aandeel binnen het bioscoopbezoek. Vrouwen gaan gemiddeld bijna één keer vaker per jaar naar een bioscoop dan mannen en hun marktaandeel is gestegen naar 57%. Daarnaast is een opvallende ontwikkeling de toename in het bereik van de bioscopen onder 24 en 29 jarigen: binnen drie jaar tijd is het bereik gestegen van 65% naar 80%.

Lees verder

Bioscoopbranche Kerncijfers 2013

Het aantal bioscoopbezoekers is in 2013 licht gegroeid ten opzichte van 2012. In totaal werden 30,8 miljoen kaartjes verkocht (+0,8% t.o.v. 2012). De capaciteit van de bioscopen breidde uit met 3.000 stoelen. Daarmee komt het totaal aantal stoelen uit op 137.000. De omzet uit de kaartverkoop bedroeg in 2013 ruim 249 miljoen euro, bij een gemiddelde ticketprijs van 8,10 euro.

Lees verder

Justin Bieber meeste tweets per 1.000 kijkers

SPOT houdt met behulp van Remotely.tv sinds enige tijd het aantal tweets van TV-programma’s bij en rapporteert maandelijks de resultaten. Deze week kwam er een jaar Top 25 van programma’s uit het afgelopen jaar met de meeste tweets. Het Eurovisie Songfestival en de Troonafstand van Beatrix staan bovenaan met beide zo’n 150.000 tweets.

Lees verder

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!