Bioscoopmonitor 2012/2013

  • Onderzoek
  • Video
  • 1821 X bekeken

Vrouwen zijn een steeds belangrijker aandeel binnen het bioscoopbezoek. Vrouwen gaan gemiddeld bijna één keer vaker per jaar naar een bioscoop dan mannen en hun marktaandeel is gestegen naar 57%. Daarnaast is een opvallende ontwikkeling de toename in het bereik van de bioscopen onder 24 en 29 jarigen: binnen drie jaar tijd is het bereik gestegen van 65% naar 80%. 

Uit het onderzoek blijkt dat in 2012 7,3 miljoen Nederlanders naar een bioscoop of filmtheater zijn geweest. Dit is 53% van de Nederlandse bevolking ouder dan 16 jaar. Het bereikpercentage is in de afgelopen jaren redelijk constant gebleven. Gemiddeld genomen gaan Nederlanders 2 keer per jaar naar een bioscoop. Het overgrote deel van de bioscoopbezoekers gaat incidenteel naar een bioscoop (één tot vier keer per jaar). 20% van de bioscoopbezoekers gaat frequent (vaker dan vier keer per jaar). Bioscoopbezoekers gaan gemiddeld genomen vier keer per jaar naar een bioscoop.

Bioscoopbezoek bij leeftijdscategorieën

Ook in 2012 zijn de 40-54 jarigen de grootste groep, bestaande uit ruim 2 miljoen bioscoopbezoekers. Hierna is de groep van 30 tot en met 39 jaar het grootst; deze groep bestaat uit ongeveer 1,3 miljoen bioscoopbezoekers. 

Ondanks het feit dat de categorie van 18- tot en met 23-jarigen demografisch gezien klein is, heeft deze het grootste marktaandeel (25%, zie Figuur 2). De reden hiervoor is de hoge gemiddelde bezoekfrequentie binnen deze leeftijdscategorie. 

De categorie van 40- tot en met 54-jarigen komt ondanks een lage bezoekfrequentie op de tweede plek met een marktaandeel van 21%. Dit hoge marktaandeel kan verklaard worden door het feit dat er in Nederland veel mensen wonen die in deze leeftijdscategorie vallen.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.