10 interessante onderzoeken van afgelopen week
Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 43 2013
In deze blog heb ik weer 10 interessante onderzoeken van afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week werd onder andere bekend dat het smartphonebezit in Nederland op 72 procent staat, de open-rate van event-driven e-mails veel hoger zijn dan die van nieuwsbrieven en dat LinkedIn een belangrijke driver is van verkeer naar corporate websites.
Zwarte Piet bewijst: boosheid wordt sneller gedeeld dan blijheid
Bankiers die ons land bijna aan de rand van de afgrond hebben gebracht. De zeer hoge bonussen van de CEO’s. De soms maffe regels van de EU. Geld weggeven aan andere landen in Europa. Politici zoals Kathleen Ferrier die dankzij een verouderd regeltje nu tot haar pensioen van 10 jaar “wachtgeld” aan het genieten is in Hong Kong. Daar worden Nederlanders toch best wel redelijk verontwaardigd van. Maar als je aan Zwarte Piet komt, heb je de Nederlander pas echt bij de lurven. En al helemaal als de VN zich er ook mee gaat bemoeien, getuige het eclatante succes van de Facebook-pagina Pietitie. Bijna 2 miljoen likes in 3 dagen. Fan, Zhao, Chen en Xu, (2013), een aantal Chinese onderzoekers, voorspelden dit al in zeer recent artikel.
Ja maar, wat zegt die consument nu eigenlijk?
Dankzij sociale media kunnen consumenten steeds sneller, makkelijker en op grotere schaal hun ervaringen met producten en diensten delen via word-of-mouth. Het wordt dan ook steeds belangrijker om deze word-of-mouth te monitoren en erop in te spelen. Dit kan zowel individueel (webcare) als meer collectief (sentimentanalyse). Je kunt daarbij natuurlijk analyseren wat de consument zegt, of welk gevoel (positief/negatief) eruit spreekt en zo tot hele bruikbare conclusies komen over je product, je klant en je kansen. Dergelijke analyses worden inmiddels gedaan door veel organisaties. In deze blog wil ik graag een lans breken voor de taalwetenschap en laten zien hoe inzichten over taalgebruik kunnen helpen om klanten beter te begrijpen. Want taal is belangrijk, blijkt uit onderzoek. Ik presenteer hieronder een kleine greep uit dit onderzoek.
Bijna driekwart van de Nederlanders bezit smartphone
In 2013 is de smartphone-adoptie in Nederland van 60 procent (eind 2012) gegroeid naar 72 procent (derde kwartaal 2013). Samsung blijft het belangrijkste merk: het wist zijn marktaandeel te vergroten van 42 procent naar 47 procent. In de markt voor feature phones (wel mobiele telefoon maar geen smartphone) is Nokia sinds lange tijd van de troon gestoten. Voor het eerst is Samsung groter dan Nokia: 41 procent tegenover 38 procent.
Twitter groeit hard in aanloop naar beursgang
Uit de meting van PeerReach volgden 115 miljoen maandelijke twitterende gebruikers (MatU). Dat betekent dat 53% van de actieve twitteraars ook daadwerkelijk maandelijks een tweet plaatst. De overige 47% worden ook wel ‘leechers’ genoemd; zij lezen wel Twitter maar plaatsen geen of zeer weinig tweets.
Open rate event e-mails veel hoger dan nieuwsbrieven
Relevantie en context zijn erg belangrijk voor succes van je digitale marketingcampagne. Een goed voorbeeld van evet-driven e-mail zijn e-mails die verstuurd worden naar aanleiding van klantgedrag. Zodoende hebben event-driven e-mails een veel hogere open rate dan standaardnieuwsbrieven. Uit data van ExpertSender blijkt dat de open rate van event-driven e-mail gemiddeld zo’n 45% tot 55% bedraagt. Dat is zo’n 4 keer hoger dan nieuwsbrieven.
LinkedIn belangrijke driver van verkeer naar corporate websites
Uit data van Econsultancy van 60 corporate websites blijkt dat LinkedIn een belangrijke driver is van verkeer naar corporate websites. Voor de websites in het onderzoek was LinkedIn goed voor 64 procent van al het social media verkeer. Ter vergelijking: Facebook was goed voor 17 procent van het bezoek, en Twitter voor 14 procent.
Web-analytics Benchmark Q2 2013
Volgens data van e-commerce klanten stelt ClickTale in dit onderzoek dat de top 10.000 websites volgens Alexa veel beter presteren op user-experience dan andere bedrijven. Ze hebben een derde van de bounce rate van kleinere website en bezoekers spenderen 70 seconden langer op een pagina.
Merken goed voor 40 procent van de meest gedeelde Instagram video’s
Om tot deze conclusie te komen analyseerde Unruly Media 80 merken (o.a. Samsung, Nike, BMW, Disney, General Electric en Red Bull). Het meest gedeelde merk op Instagram was MTV, met 84 video’s in de top 1.000, waarmee het totaal 134.110 shares genereerde op Facebook, Twitter en in de blogosphere.
The Power of Media Analytics
Uit dit onderzoek blijkt dat de positie van online video advertentie de op-een-na grootste impact heeft op de completion rate. Een mid-roll advertentie wordt 18,1 procent vaker voltooid dan wanneer hij als pre-roll wordt ingezet, en een pre-roll wordt 14,3 procent vaker voltooid dan dezelfde advertentie als post-roll.
Mobiele gebruikers bezoeken minder snel een winkel aan een goede winkelstraat
Slechts 47 procent van de mobiele telefoon gebruikers deden in 2013 aaknopen in een fysieke winkel. Dat is een flinke daling ten opzichte van 2010, toen nog 73 procent wat in een winkel kocht.
Afbeelding: Gailjade Hamilton (cc)