• Mobile
    wordt gesponsord door

Bijna driekwart van de Nederlanders bezit smartphone

Samsung verslaat Nokia op de feature phone markt

Bijna driekwart van de Nederlanders bezit smartphone

In 2013 is de smartphone-adoptie in Nederland van 60 procent (eind 2012) gegroeid naar 72 procent (derde kwartaal 2013). Samsung blijft het belangrijkste merk: het wist zijn marktaandeel te vergroten van 42 procent naar 47 procent. In de markt voor feature phones (wel mobiele telefoon maar geen smartphone) is Nokia sinds lange tijd van de troon gestoten. Voor het eerst is Samsung groter dan Nokia: 41 procent tegenover 38 procent.

Het is even geleden dat ik hier bij Marketingfacts wat schreef over de smartphone-adoptie in Nederland. De reden: Telecompaper is de afgelopen tijd druk geweest met het vernieuwen van haar smartphonerapportage. Daardoor heeft het in de tussentijd geen nieuwe cijfers gepubliceerd. Zo weten we ook nu pas dat de smartphonepenetratie in Q1 en Q2 van dit jaar respectievelijk 61 en 64 procent bedroeg. 

Android loopt verder uit op iOS

Het succes van Samsung zorgt er ook voor dat het marktaandeel van Android is gegroeid. Het besturingssysteem haalt nu 69 procent. Apple iOS groeide ook, naar 22 procent. 

Hi en Vodafone relatief meeste smartphones

Verder blijkt dat de gemiddelde leeftijd van de smartphonebezitter gedaald is, net als het gemiddelde inkomen. Hi en Vodafone hebben relatief gezien de meeste smartphones op het netwerk, rond de 80 procent, KPN en Telfort scoren juist lager. Als gevraagd wordt naar de plaats waar een mobiel toestel wordt gekocht, dan blijkt Mediamarkt favoriet voor losse toestellen, terwijl de T-Mobile shops de meeste pakketten verkopen met toestel en abonnement.

Over het onderzoek

Voor het rapport ‘Dutch Smartphone User Q3 2013' zijn bijna 20.000 consumenten ondervraagd via internet. 


Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.