10 interessante onderzoeken van afgelopen week

23 december 2012, 09:38

Een selectie van de 10 meest interessante onderzoeken van week 51

In deze blog heb ik weer 10 van de meest interessante onderzoeken van de afgelopen week op een rijtje gezet. Deze week onder andere het social media gebruik in het MKB, een analyse van de activiteit van Nederlandse Facebookpagina's en 2 whitepapers van Google over attributiemodellen met behulp van Google Analytics.

Online engagement anno 2012 in cijfers (infographic)

Online engagement is hot onder marketeers. De blogs, congressen en whitepapers vliegen je om de oren. Maar hoe intensief gebruiken we het nu echt? En welke resultaten behalen we ermee? Dit heeft de Universiteit van Utrecht, in opdracht van GX Software, de afgelopen maanden uitgebreid onderzocht met een survey die gestuurd is naar 15.000 marketeers in Nederland en de Verenigde Staten. Het resultaat van dit onderzoek laat zien dat online engagement sterk aan het groeien is en dat de resultaten die marketeers ermee behalen er niet om liegen.

Lees verder

Nederlandse fanpagina's voornamelijk op werkdagen actief

Uit het najaarsonderzoek door Yes2web onder de 2.000 grootste Facebook-fanpagina’s van Nederland blijkt dat deze fanpagina’s met name doordeweeks actief zijn. Het aantal berichten van maandag t/m vrijdag is nagenoeg constant, zaterdag en zondag laten een significante daling zien. Met de wetenschap dat van alle weekdagen de meeste reacties op zondag geplaatst worden, laten Nederlandse bedrijven hier een kans liggen door op deze dag het minst actief te zijn.

Lees verder

Structurele klantdialoog belangrijkste social media-uitdaging voor brand leaders in 2013 (#sma2013)

Wat staat er op de agenda voor 2013 bij social media-verantwoordelijken? Welke uitdagingen zien ze en waar gaan ze hun energie aan spenderen? Voor het tweede jaar op rij vroeg Social Embassy naar de visie op het komende jaar van een aantal social media-fähige merken aan de hand van een aantal stellingen. De uitkomst: de organisatie staat, de structurele dialoog blijft een uitdaging.

Lees verder

Is toekomstig koopgedrag voor innovaties voorspelbaar?

Je kunt natuurlijk aan mensen vragen of ze een nieuw product denken te gaan kopen. Maar geven hun antwoorden een goed beeld van toekomstig koopgedrag? Dat blijkt tegen te vallen, om een veelheid van redenen.

Lees verder

Social media en het MKB 2012

Het inzetten van social media door midden- en kleinbedrijf kan veel professioneler. Zo blijkt uit onderzoek van online marketingbureau Fingerspitz in de afgelopen 2 maanden, naar het gebruik van social media binnen het MKB (n=405). Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat veel MKB’ers gestart zijn met sociale media. Dit betekent echter niet dat het midden- en kleinbedrijf erg actief is. Zo wordt er in de meeste gevallen slechts 1 tot 30 minuten per week besteed aan social media. De interesse om het MKB via social media te volgen is, wellicht vanwege de beperkte content plaatsing, nihil. De meeste bedrijven hebben slechts 0 tot 25 volgers of likes.

Lees verder

Do You Track?

Volg je het surfgedrag van internetgebruikers over meerdere websites door middel van tracking cookies en gebruik je de verzamelde informatie voor commerciële doeleinden? Ja? Dan moet je vanaf 1 januari rekening houden met een nieuw juridisch regime want dit gebruik van tracking cookies wordt vermoed een verwerking van persoonsgegevens te zijn. Dit betekent dat daarop de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van toepassing is. IAB Nederland heeft Kennedy Van der Laan advocaten gevraagd antwoord te geven op de meest prangende vragen die zij in 2013 verwacht te krijgen van gebruikers van ‘tracking cookies’. Deze antwoorden zijn opgenomen in de nieuwe IAB-publicatie “Do You Track”.

Lees verder

2012 Year in Review

Dit eindejaarsrapport van Distimo focust zich op de winnaars van 2012: de Apple App Store en Google Play. Android is de grote winnaar als het aankomt op de install base, hoewel de moneytization minder goed loopt. Apple aan de andere kant, heeft het model vna de app winkel nieuwe betekenis gegeven en zowel Apple als ontwikkelaars verdienen goed geld.

Ook kijkt het rapport op app-niveau. Welke publishers zijn er in geslaagd om snel enorm veel gebruikers te verwerven? Zo komt o.a. Draw Something aan bod.

Lees verder

Trends in Digitale Media 2012

Het aantal tablet gebruikers is gestegen tot 4,3 miljoen Nederlanders en het aantal bezitters van een smartphone is in december 2012 ruim 7 miljoen. TV wordt via steeds meer verschillende schermen geconsumeerd, 34% kijkt weleens via de laptop, 30% via de PC (desktop), 16% via de tablet en 9% via de smartphone. Een jaar geleden waren deze percentages voor de laptop en de PC vergelijkbaar maar voor de tablet en de smartphone waren deze toen aanzienlijk lager, respectievelijk 5% en 6%. Hoewel de groep tablet-kijkers niet de grootste groep is, zijn deze kijkers wel de meest frequente kijkers, zowal live als uitgesteld.

Lees verder

Marketing Attribution

Online marketeers weten dat je niet heel je publiek bereikt met 1 bericht, mooie foto of advertentie. Het is een complex proces waarbij je zorgtvuldig je relatie met je publiek opbouwt. Hierbij is het erg belangrijk dat je weet wat welk kanaal doet, zodat je weet hoe je je budget kunt verdelen. De nieuwe mogelijkheden van Googel Analytics bieden op dit vlak veel nieuwe mogelijkheden. Reden voor Econsultancy om samen met Google Analytics een rapport samen te stellen over verschillende toeschrijvingsmodellen.

Lees verder

Attribution Playbook

72 procent van de ondervraagde marketeers en bureaus zijn het erover eens dat marketingtoeschrijving zorgt voor een betere budgettoewijzing voor meerdere kanalen en betere resultaten. Met toeschrijvingsmodel binnen Google Analytics kun je modellen maken en vergelijken. Door het opbouwen, aanpassen en vergelijken van modellen krijg je inzicht in de invloed van verschillende marketingprogramma's en hoe ze samenwerken om meer verkopen en conversies te genereren.

Lees verder

Cookiewet in het Verenigd Koninkrijk: 550 klachten in een half jaar

Waar we ons in Nederland opmaken voor de strenge opt-in cookiewet, kennen ze in het Verenigd Koninkrijk een opt-out cookiewet, waarbij bedrijven een informatieplicht hebben en bezoekers de mogelijkheid moet geven om cookies uit te schakelen. De Britse cookiewet is vergelijkbaar met de plannen voor de Europese cookiewet. Zes maanden na invoering heeft de Britse waakhond ICO 550 klachten gehad.

Van de mensen die een klacht invulden:

Lees verder

Afbeelding: Anton Cruz (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!