Social media en het MKB 2012

Het inzetten van social media door midden- en kleinbedrijf kan veel professioneler. Zo blijkt uit onderzoek van online marketingbureau Fingerspitz in de afgelopen 2 maanden, naar het gebruik van social media binnen het MKB (n=405). Uit de onderzoeksresultaten blijkt dat veel MKB’ers gestart zijn met sociale media. Dit betekent echter niet dat het midden- en kleinbedrijf erg actief is. Zo wordt er in de meeste gevallen slechts 1 tot 30 minuten per week besteed aan social media. De interesse om het MKB via social media te volgen is, wellicht vanwege de beperkte content plaatsing, nihil. De meeste bedrijven hebben slechts 0 tot 25 volgers of likes.

Waarom starten?

De belangrijkste redenen om te starten met social media zijn volgens met MKB het opbouwen van naamsbekendheid en ‘in contact komen met de doelgroep’. Het is opmerkelijk dat 43,3% van de respondenten meer omzet ‘belangrijk’ of zelfs ’heel belangrijk’ vindt. Ook het promoten van producten of diensten en het verzamelen van meer likes en volgers behoren tot de belangrijkste doelen.

Verbeterpunten

Ondanks de grote aanwezigheid van het MKB zijn er veel verbeterslagen te behalen. Niet alleen de beperkte tijdsinvestering valt tegen. 24,7% van de bedrijven zegt geen gebruik te maken van social media buttons. Met name de business-to-consumer bedrijven lopen met 41,9% achter. Verder blijkt uit cijfers dat het merendeel 1 tot 3 keer per week een bericht plaatst op de social media. Er zijn dan ook genoeg bedrijven die wel een profiel hebben, maar vrijwel nooit iets plaatsen.

Om dit document te downloaden moet je ingelogd zijn. Niet geregistreerd? Registreer je dan hier.