10 concrete tips voor een converterende landingspagina

12 juni 2015, 08:00

Een krachtige landingspagina is essentieel voor conversie. Landingspagina’s hebben als doel om bezoekers te overtuigen van jouw dienst of product en hen aan te sporen tot actie. Een goede landingspagina wekt vertrouwen, overtuigt, is toegankelijk, is overzichtelijk en bevat een sterke call-to-action. Ondanks dat er door de jaren heen al ontelbare artikels met tips zijn verschenen, zie ik toch nog steeds veel websites de mist in gaan bij het opstellen van hun landingspagina’s. Daarom hieronder 10 handige en concrete basistips voor een succesvolle landingspagina.

1. Zorg voor een zo kort mogelijk conversieformulier

Door het aanbieden van een kort en relevant conversieformulier zullen meer bezoekers van uw landingspagina converteren. Belangrijk is dat de lengte van het conversieformulier matcht met de waarde van het aanbod voor de bezoeker. Vraag alleen de meest belangrijke informatie en maak inzichtelijk waarom en hoeveel informatie bezoekers achter moeten laten.

Kort en relevant conversieformulier (FalconSocial)

2. Verwijder nutteloze links en mogelijke afleidingen

Schoon je landingspagina op en zorg voor zo min mogelijk afleiding, hierdoor kunnen bezoekers zich beter focussen op de belangrijkste call-to-action. Dus zorg voor voldoende rust en verwijder overbodige links en navigatie-elementen.

Goed voorbeeld van een opgeschoonde landingspagina zonder afleidingen. (Hubspot)

3. Benadruk de voordelen van jouw aanbod

Toon kort en bondig de voordelen van jouw dienst of product, bij voorkeur met bijvoorbeeld bulletpoints, graphics of vinkjes. Zorg dat jouw belangrijkste USP’s altijd en overal in beeld zijn en specifiek gericht zijn op het gepresenteerde product.

Visuele USP’s landingspagina Google Adwords

4. Zet de call-to-action centraal

Zorg op jouw landingspagina voor een duidelijk call-to-action. Een goede call-to-action bestaat uit enkele woorden, is actiegericht en heeft een opvallende en afwijkende kleur. En biedt de bezoekers niet te veel (verschillende) call-to-actions, dit werkt enkel verwarrend en bemoeilijkt het keuzeproces.

Twee duidelijke call-to-actions op deze landingspagina van Google

5. Wek vertrouwen

Wek vertrouwen op je landingspagina door het tonen van logo’s, keurmerken, reviews, testimonials en de belangrijkste contactinformatie. Bewust of onbewust nemen bezoekers dit mee in hun besluitvorming.

Goed voorbeeld hoe logo’s vertrouwen kunnen wekken. (Coosto)

6. Maak gebruik van productvergelijkingen

Toon je meerdere producten op één landingspagina? Verminder dan de keuzestress door een van de producten te labelen met bijvoorbeeld de titel ‘beste koop’ of ‘best gewaardeerd’. Het menselijk brein geeft de voorkeur aan weinig keuzemogelijkheden. Help je bezoeker met kiezen!

Bezoekers worden duidelijk gestuurd met de afwijkende kleur en ‘onze bestseller’ (STRATO)

7. Boven de fold

Plaatst belangrijke informatie en de call-to-action boven de fold, het bovenste gedeelte van de landingspagina waarvoor men niet hoeft te scrollen in de browser. Binnen één opslag moet voor de bezoeker duidelijk zijn wat je doet, wat de voordelen voor hun zijn en waarom zij dit aan moeten schaffen. Test dit ook met verschillende schermgroottes en vergeet mobiel niet!

Werkt jouw landingspagina ook op mobiel? Deze niet. (Amazon)

8. Zorg voor een consistente boodschap

Probeer in advertenties, de titel van jouw landingspagina en in de call-to-action dezelfde boodschap te verwerken. Een landingspagina met een afwijkende boodschap is verwarrend en zorgt voor een hogere bouncerate.

Zorg voor een consistente boodschap. (Linklifting)

9. Wees persoonlijk

Een goede landingspagina spreekt je potentiële klanten aan. Ken je klant, geef je bedrijf een gezicht en spreek je potentiële klanten persoonlijk aan. Een foto van lachende klanten of jouw team verhogen het vertrouwen van bezoekers en hiermee de conversie.

Lachende vrouw verhoogt het vertrouwen van bezoekers (Wishpond)

10. Maak verschillende versies en meet

Met veel contentmanagementsystemen is het relatief eenvoudig om een a/b-test op te zetten, waarmee je vrij eenvoudig kunt achterhalen bij welke versie van je landingspagina het conversiepercentage het hoogst ligt. Maak hier gebruik van en test diverse varianten van de landingspagina.

Benieuw welke van onderstaande versies beter scoorde?

A/B-test (Whichtestwon)

Veel mensen gingen voor versie B, maar versie A zorgde voor 115 procent (!!!) meer leads. Waarom? Versie A bleek beter aan te sluiten bij de advertenties waarmee bezoekers naar de website getrokken werden. Dit toont nogmaals aan hoe belangrijk het goed meten van landingspagina’s en campagnes is, ook al is het een cliché. Zie hier de originele test en bekijk ook de andere inspirerende tests op Whichtestwon.com.

Is jouw landingspagina geoptimaliseerd?

Is jouw landingspagina al geoptimaliseerd en converteert deze goed? Of valt er nog winst te behalen?

Heb jij nog aanvullingen op de beschreven tips? Laat het weten in de reacties.

Koen Verkerk
Online Marketing Consultant bij Bluedesk

Werkzaam als Online Marketing Consultant bij Full-service internetbureau Bluedesk in Alkmaar. Binnen deze functie help ik klanten met het behalen van online succes door middel van onder andere SEO, SEA, E-mail Marketing en CRO. Hiernaast ben ik als ondernemer tevens actief op het gebied van affiliate marketing met onder andere GoedkopeEnergieenGas.nl.

Categorie
Tags

10 Reacties

    coosto123

    Hoi Koen,

    Thanks voor je mention bij nummer 5. En sowieso dank voor het artikel, interessant! Ons bedrijf heet alleen wel Coosto, met één O aan het eind. Kun je dat aanpassen? Gelukkig hebben we een goede monitoringtool waarmee we het alsnog konden onderscheppen ;-).

    Groeten,

    Rens (Coosto)


    12 juni 2015 om 11:08
    KoenVerkerk

    Hi Rens,

    Graag gedaan. Ik ga even kijken of iemand dit kan repareren.

    Met vriendelijk groet,

    Koen


    12 juni 2015 om 11:14
    bramkoster

    @Rens, Koen: slordig, nu gefixt!


    12 juni 2015 om 11:18
    Tomheij

    Handig overzicht, dank!

    Wat ik hier aan zou willen toevoegen is de kunst van perfecte copy. Copy die verleidt en van de titel tot en met de bedankpagina de bezoeker, en soon to be customer, in juiste tone of voice en afgewogen hoeveelheid woorden begeleidt.

    Misschien een hoofdstuk op zich, maar toch noemenswaardig in deze!

    Gr


    13 juni 2015 om 20:35
    KoenVerkerk

    Hi Tom,

    Helemaal gelijk, absoluut een belangrijk onderdeel. Dank voor jouw reactie.

    Groet,

    Koen


    13 juni 2015 om 20:40
    Frank van de Planten

    Opvallend interessant artikel Koen, dank je wel.

    Zeker tip 10 wil ik op korte termijn iets mee doen; meten is weten !

    Wellicht kunnen jullie hierbij behulpzaam zijn ?

    ( PS: ook ik gokte fout op versie B. )


    18 juni 2015 om 13:24
    Monkey

    I thuohgt finding this would be so arduous but it’s a breeze!


    8 juli 2015 om 17:38
    patricksteenks

    Ik zou nog willen aanvullen bij punt 6 dat om keuzestress te vermijden het altijd een goed idee is om 3 keuzes aan te bieden. Bezoekers zullen dan namelijk al snel de middelste optie kiezen.


    20 oktober 2015 om 05:33
    Ronald

    Leuk artikel, druk bezig met een Landingspage.

    Mvgr

    Ronald

    http://www.vareza.nl


    23 april 2019 om 21:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief