Podcastserie ‘The Next Tony’ #5 – Bart van Olphen, co-founder Fish Tales

Hoe bouw je een consumentenmerk dat commercieel succesvol is én maatschappelijke impact maakt? Met die vraag lanceren marketingstrateeg Rupert Parker Brady en voormalig Tony’s Chocolonely-manager Ester van Dusseldorp de nieuwe podcastserie 'The Next Tony'. Met deze keer Bart van Olphen, co-founder Fish Tales.

14 oktober 2025, 08:29 1839 x gelezen

Viskok, visliefhebber, kookboekenauteur en ondernemer Bart van Olphen is misschien wel het meest bekend van Fish Tales. Het impactmerk met de iconische blauwe kleur is een vast item in supermarkten. Naar verwachting bedraagt eind 2025 de jaaromzet 25 miljoen euro, waarvan de helft voor rekening komt van blikjes en de andere helft van de vers verpakte vissoorten uit de koeling. De duurzaam gevangen en traceerbare vissen in blik worden onder de naam Sea Tales in de VS verkocht bij megaketens als Whole Foods, Stop & Shop en Wal-Mart.

Opgeleid tot restaurateur ontwikkelde BN’er Bart zich tot eigenaar van een duurzame viswinkelketen, tot hij na een faillissement besloot om in 2014 samen met een compagnon als fabrikant te gaan ondernemen met 100% duurzame, traceerbare vis, direct van kleinschalige vissers die werken met respect voor de oceaan. Geen grote reclamebudgetten, geen standaardverpakkingen, maar een merk dat draait om verhalen, transparantie en échte connectie met consumenten. Bart staat zich erop voor dat duurzame vis met het MSC-keurmerk niet echt duur hoeft te zijn.

Lovebrand

In elf jaar tijd heeft Bart met Fish Tales ook de lichtgroene consument weten te overtuigen vaker duurzame vis te eten, zonder ooit geld uit te geven aan advertenties in de massamedia. Zijn kookboeken, tv-optredens, Bonus-aanbiedingen en Instagram posts hebben ervoor gezorgd dat steeds meer consumenten vaste klanten zijn geworden. Dankzij het Foodtube-kanaal van Jamie Oliver is Bart van Olphen internationaal een foodster met een grote schare fans. De producten van Fish Tales zijn buiten Nederland ook te koop in België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Fish Tales is met recht een lovebrand.

Missie nog harder gaan uitdragen

Bart van Olphen vertelt in de podcastserie The Next Tony over zijn ambities om het verhaal van Fish Tales en de maatschappelijke impact van duurzaam gevangen vis en een eerlijke prijs voor vissers te versnellen. Vandaag de dag liggen de meeste supermarkten wereldwijd nog steeds vol met goedkopere alternatieven van merken die mede verantwoordelijk zijn voor overbevissing, slechte werkomstandigheden en soms zelfs moderne slavernij op vissersboten. Fish Tales wil de komende jaren commercieel veel harder gaan groeien en de missie veel harder gaan uitdragen. Bart is de motor.

De vorige aflevering kan je hier beluisteren
Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!