Veelgelezen - Marketingfacts
Filters
  • Categorie

  • Tags

  • Auteur

Niemand weet waarom we hier zitten (en toch zitten we er)

Je kent het wel, je klikt op de Teams-link of schuift aan in een strak vormgegeven vergaderruimte van een groot bedrijf. De mensen druppelen binnen alsof ze een clubhuis binnenwandelen. De koffie staat op tafel. De sfeer is professioneel. Maar dan gebeurt er iets opmerkelijks... Er gebeurt niks. Geen agenda. Geen voorzitter. Geen duidelijke doelstelling. En dan vraag ik me af: waarom zitten we hier in hemelsnaam?

Hallo? Is daar iemand?

Als marketing- en communicatieprofessional ben je vaak dienstverlenend aan de organisatie. Maar wat als de lijntjes ineens heel stil blijven zodra de vraag is gesteld? Stel je voor: je ontvangt een verzoek om ‘even’ een campagne op te zetten, ‘iets’ te posten op social media of ‘snel’ een brochure te maken. Je hebt nog geen briefing gezien, geen input ontvangen en de persoon met het idee is sinds het versturen van de initiële e-mail volledig van de radar verdwenen. Geen bereik via Teams, mail, telefoon of rooksignalen. En toch blijft de verwachting overeind: marketing regelt het wel.

Levert purpose je wel écht iets op? (en waarom dat de verkeerde vraag is)

Brand purpose was jarenlang één van de lievelingsthema's van marketeers. Maar steeds meer marketeers vragen zich af of purpose daadwerkelijk doet wat het belooft – of dat het vooral een feelgood-label is dat je over je marketing strategie plakt.

Marketingstrategie heeft dringend een strategie nodig

Dit is niet echt iets om aan de grote klok te willen hangen. Maar marketingstrategie heeft vaak een probleem.

Marketing als motor, niet als sausje: Basic-Fit, Consumentenbond en Jean Bâton winnen NIMA Marketing Awards 2025

Tijdens de zonovergoten editie van NIMA Marketing Day 2025, gehouden in de industriële setting van DeFabrique in Utrecht, zijn gisteren de NIMA Marketing Company of the Year Awards uitgereikt. Basic-Fit, de Consumentenbond en Jean Bâton zijn gekroond tot de beste marketingbedrijven van Nederland. Niet omdat ze een opvallende campagne lanceerden, maar omdat ze marketing fundamenteel inzetten als motor van hun hele organisatie.

Volvo’s Branded content campagne met Het Perfecte Plaatje leidt tot verdubbeling in online zoekopdrachten

De samenwerking tussen Volvo, Het Perfecte Plaatje, ITV Studios Netherlands en Ad Alliance laat zien dat de impact branded content nog veel verder reikt dan zichtbaarheid en het vergroten van merkbekendheid.

Van B2B naar B2C: Hoe Avery Dennison met influencermarketing de consument weet te raken

De naam Avery Dennison zegt je misschien niet veel. Maar de kans is groot dat je ongemerkt iedere dag meerdere producten van het bedrijf aanraakt. Van het etiket op je shampoo tot de sticker op je kipfilet of de bestickering op een auto. De materialen achter deze labels komen vaak van Avery Dennison. In deze aflevering van ZIGT op Groei spreken we met Ralph Olthoff, Business Development Director Graphics, over een opvallende strategische zet in de B2B-wereld: de inzet van influencermarketing.

Hoe mobiele apps klantloyaliteit opnieuw vormgeven in 2025 (en waarom we er nog lang niet over uitgepraat zijn)

Je leerde het waarschijnlijk al op de middelbare school: een nieuwe klant binnenhalen is een stuk duurder dan een bestaande klant behouden. Loyaliteit is dus geen nice-to-have, maar vrijwel altijd pure noodzaak. In 2025 draait loyalty niet meer om stempelkaarten of kortingsbonnen. Het gaat om waardevolle, persoonlijke momenten die klanten echt raken en die ze terugbrengen.

Waarom de meeste overheidscampagnes niet werken

Gelezen in de Telegraaf? ”Jaarlijks gaan er miljoenen belasting-euro’s naar campagnes die de burger iets willen ‘leren’, ‘bewust maken’ of ‘laten veranderen’, maar op de keper beschouwd is het effect ervan beperkt, zo meldt de Telegraaf op de voorpagina afgelopen vrijdag.

Zet data creatiever in: onuitgesproken gedrag is meer waard dan profiel of persona

Precisietargeting, profielen en persona’s kom je nog steeds overal tegen, terwijl hoogleraar marketingwetenschappen Byron Sharp ze toch duidelijk in de ban heeft gedaan.

Quantumtechnologie ontcijferd: wat moet jij er nu al van weten?

Terwijl quantumtechnologie (QT) nog volop in ontwikkeling is, denken bedrijven en overheden na over de mogelijkheden ervan. Drie concrete, maatschappelijk relevante toepassingen van QT die uit een recente toekomstverkenning naar voren kwamen. Hoe hierop tijdig in te spelen met kennisontwikkeling, experimenten, investeringen, samenwerkingsverbanden en regelgeving?

Rapport: zo maak je merk + performance succesvol

Er zijn van die rapporten waarvan je weet dat ze een klassiek naslagwerk worden. Dit is er zo eentje: The Multiplier Effect. Hamvraag: hoe laat je merk en performance beter samenwerken? En hoe voorkom je silodenken, versnippering en gemiste kansen?