Bedrijven investeren veel tijd en middelen in het onboarden van nieuwe medewerkers. Een goed inwerktraject, duidelijke verwachtingen en een warm welkom zorgen ervoor dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen en productief worden. Maar waarom stopt diezelfde zorg en aandacht vaak bij het moment dat iemand vertrekt? Offboarding is het proces van een medewerker netjes en professioneel laten gaan en is minstens zo belangrijk voor de reputatie, continuïteit en employer branding van een organisatie.
Alcoholvrije en alcoholarme dranken bestaan al decennia, maar waarom zien we ze ineens overal? Van trendy alcoholarme bieren tot verfijnde mocktails, de vraag naar alcoholvrije opties neemt snel toe. Deze verschuiving gebeurde niet van de ene op de andere dag—maar is het resultaat van verschillende factoren die samenkomen om een cultureel kantelpunt te creëren. Wat kunnen we hier van leren?
Kunstmatige intelligentie (AI) transformeert marketing niet langer op de achtergrond – het is een bepalende factor geworden in hoe merken groeien, innoveren en klantrelaties vormgeven. Toch blijft de implementatie ervan voor veel organisaties een uitdaging. Hoe zorg je dat AI niet alleen een experiment blijft, maar daadwerkelijk waarde toevoegt aan je marketingstrategie?
Eindhoven bewijst keer op keer wat citymarketing voor een regio kan doen.
Ivo Nijboer, SEO-specialist bij Onder, duikt diep in SEO en Search Engine Marketing. In het eerste deel brengt hij je helemaal up-to-date op het gebied van SEO. Volgende week verschijnt deel 2, waarin hij ingaat op de technische kant en de ontwikkelingen binnen Search Engine Marketing.
De aanvaring tussen Trump en Zelensky in het Witte Huis was meteen historische tv. Als creatief strateeg en schrijver heb ik aan aardig wat politieke campagnes bijgedragen (misschien herinner je je bijvoorbeeld ‘Waarom kiezen mensen voor Mark Rutte?’). Mijn aandacht ging daarom naar de derde speler in dit spel: JD Vance.
AI verandert organisaties fundamenteel: niet alleen technisch, maar ook in hoe we samenwerken, beslissingen nemen en mensen aansturen. Tools zijn er in overvloed, maar zonder de juiste cultuur, vaardigheden en mindset blijft de impact beperkt. Terwijl technologie een sprint trekt, strompelt de organisatie er vaak achteraan.
Zoals veel in marketingland worden je 'datadriven ambities' het ook niet makkelijk gemaakt. Als je niet over de complexiteit valt of over de onderbuikgevoelens van je collega’s, dan is er wel een discussie over privacy, ‘cookieless’ of een IT-backlog die je ambities kunnen afremmen.
Stel je eens voor, je start vol energie als Manager Marketing en Communicatie bij een bedrijf. Je hebt ideeën, je wilt impact maken en de strategische richting helpen bepalen. Maar al snel merk je dat collega’s je verbaasd aankijken. Je naam zegt hen weinig, ze weten niet waarom je er bent en wat je rol is. Je staat met je rug tegen de muur, en het lijkt alsof je vanaf nul moet beginnen met je eigen introductie. Dit is het directe gevolg van slechte interne communicatie en een onderschatting van de rol van marketing en communicatie binnen een organisatie.
Waar we vorig jaar van Brazilian marketing naar Demure fall gingen, met een vleugje Brat summer en een pistache-hype tussendoor, zullen er in 2025 wéér nieuwe trends en culture-momenten ontstaan waar marketeers mee aan de haal moeten gaan.
De rode draad door de meest effectieve campagnes ter wereld wordt gevormd door een lange adem, het aanpakken van systemische uitdagingen en durven te innoveren met de customer journey.
Content is het leukste – om te maken én consumeren – als je ongebruikelijke keuzes durft te maken. Dat was altijd zo. In een tijdperk van dertien-in-een-dozijn AI is creatief kiezen zo mogelijk nog belangrijker. Bij het Genootschap van Contentstrategen schuiven deze maand twee content marketeers aan die het net even anders durfden te doen en daarmee een Grand Prix Content Marketing in de wacht sleepten.