Gedurfde keuzes maken is content-awards winnen: VGZ en Terschelling te gast bij het Genootschap van Contentstrategen
Content is het leukste – om te maken én consumeren – als je ongebruikelijke keuzes durft te maken. Dat was altijd zo. In een tijdperk van dertien-in-een-dozijn AI is creatief kiezen zo mogelijk nog belangrijker. Bij het Genootschap van Contentstrategen schuiven deze maand twee content marketeers aan die het net even anders durfden te doen en daarmee een Grand Prix Content Marketing in de wacht sleepten.

Op 18 maart schuiven Wim Vis (VGZ) en Isabel Mosk (Terschelling) aan bij het Genootschap van Contentstrategen, in een nieuw format: de Contentshow, die ook als podcast wordt aangeboden!
Wim Vis: de Nieuwsshow van VGZ
Hoe maak je interne communicatie écht leuk om te maken en te consumeren? Wim Vis en zijn team bij VGZ hebben een antwoord. Elke drie weken maken ze een interne nieuwsshow bij VGZ. Laagdrempelig, met een laag budget en veel redactionele vrijheid.. En vooral: met heel veel liefde voor het (communicatie)vak.
Bij de Grand Prix Content Marketing won de case goud in de categorie B2E en een bekroning in de categorie video.
Uit het juryrapport:
Authentieker dan dit wordt het niet, en daarom werkt het. Deze case toont aan dat creativiteit, doorzettingsvermogen en lef wel degelijk worden beloond! Ontwapenend leuk, puur en charmant, een toonvoorbeeld van mooie content maken met weinig geld. Hier zaten we met een glimlach naar te kijken. Plus: hele mooie resultaten, zowel kijkcijfers als de impact.
Isabel Mosk: Dark Sky Terschelling
Doe eens je ogen dicht. Stel je voor dat je een contentcampagne mag bedenken voor Terschelling. Het doel: meer toeristen aantrekken buiten het zomerseizoen. Aan welke onderwerpen denk je? Rust, ruimte? Yoga-retraites? Schapen hoeden?
Isabel Mosk maakte een hele andere, gedurfde keuze samen met de Stichting Terschellinger Ondernemerfonds: als unique selling point werd gekozen voor Dark Sky Terschelling. Want blijkbaar kun je bijna nergens in Europa zo goed de sterrenhemel zien als boven Terschelling. Origineel, toch? Het motto van Isabel: ‘Als je niet kiest, word je niet gekozen.’ En het werkte ook nog, want Terschelling haalde aantoonbaar meer overnachtingen en toerisme-euro’s binnen dankzij deze content marketing-campagne.
In de Grand Prix Content Marketing ging Terschelling ervandoor met de gouden award in de categorie Campagne. Wat vond de jury?
Deze case is uniek op alle fronten: zelfs het unique selling point is uniek. Er is lef voor nodig om je te committeren aan een commerciële doelstelling, namelijk meer overnachtingen op het eiland. Daar komt bij dat de content ook echt oogstrelend mooi is.
Nieuwe opzet: van presentatie naar live-podcastopname
De editie van 18 maart is anders dan je van het Genootschap van Contentstrategen gewend bent. In plaats van twee sprekers die een presentatie geven, gaan hosts Bram Koster en Freek Janssen in gesprek met de gasten. En jij kunt (nog steeds) live aanhaken. Maar mocht de dinsdagavond niet zo goed uitkomen, dan kun je het gesprek achteraf ook terugkijken of -luisteren als podcast.
Vandaar ook de nieuwe naam: de Contentshow, mede mogelijk gemaakt door onze vrienden van De Podcasters. En elke maand trakteren we je ook op de laatste weetjes en nieuwtjes uit contentland.
Schrijf je hier in