Zoektocht naar IT-professionals vraagt om AMC-campagne

17 december 2021, 07:00

‘Data-analisten en data scientists staan bovenaan het wensenlijstje. Maar waar vind je ze?’

Werk te over en medewerkers tekort? Is je HR- of recruitmentafdeling al maanden druk met het vullen van vacatures, maar zonder succes? De huidige arbeidsmarkt brengt veel uitdagingen met zich mee. Zéker als het gaat om IT-professionals.

De shift naar data driven werken zorgt ervoor dat binnen veel bedrijven iedere afdeling staat te springen om professionals die de bergen data die worden verzameld, kunnen vertalen naar waardevolle inzichten. Zo ook op de marketingafdeling, waar het personaliseren van campagnes en het productaanbod steeds belangrijker wordt. De consument is verwend en verwacht nu eenmaal te worden blootgesteld aan informatie, producten en diensten die precies passen bij zijn of haar wensen. En dat slaat vanzelfsprekend over op zakelijk aankoopgedrag, dus marketeers in B2C én B2B kunnen er niet meer omheen. Data wordt een hygiënefactor en dus staan data-analisten en data scientists bovenaan het wensenlijstje. Maar waar vind je ze?

Om de juiste kandidaten te trekken, is een knap staaltje arbeidsmarktcommunicatie (AMC) nodig. Door je employer brand sterk neer te zetten, vergroot je de kans dat je als werkgever opvalt en daardoor misschien wél makkelijk je vacatures invult.

Snel actie of strategie?

Ben je specifiek op zoek naar nieuwe medewerkers met een bepaalde achtergrond of expertise, bijvoorbeeld een .NET developer of die data driven marketeer, en is de nood hoog? Dan kun je op korte termijn heel gericht campagne voeren. Maar naast de snelle actie, is het ook van belang om als organisatie te bouwen aan de employer brand. Om vervolgens een AMC-strategie voor de lange termijn neer te zetten, zodat je toekomstige recruitmentuitdagingen uit de weg gaat.

Een employer brand

De auteurs van het boek ‘Bouwen aan het Nieuwe Employer Brand’, Waasdorp, Hemminga en Roest, hanteren de volgende definitie:

“Een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie verkrijgen en behouden als werkgever in de mindset van (potentiële) medewerkers en hun beïnvloeders met als doel het aantrekken en behouden van de juiste medewerkers.”

Korte termijn: de juiste kandidaat voor openstaande vacatures

Stel, je denkt: “Leuk natuurlijk, dat bouwen aan een onze employer brand. Maar ik heb nú mensen nodig.” Niet getreurd. Dan kun je je laten helpen om traffic te genereren naar de vacature of ‘werken bij’-pagina. Het kan zijn dat je vacatures ondersneeuwen in het grote aanbod van banen in de IT. Of wellicht weet je niet waar je je vacatures het best onder de aandacht van de doelgroep kan brengen. Door een duidelijk profiel op te stellen van de kandidaat die je zoekt, kun je heel gericht targeten; je kunt zorgen dat de vacature op het juiste platform, op het juiste moment aan de juiste personen wordt getoond. En dat vergroot natuurlijk de kans op sollicitaties.

‘De vrijheid om een paar uurtjes te skiën onder werktijd’

Lange termijn: bouwen aan je imago als werkgever

Om niet alleen nu, maar ook in de toekomst de juiste kandidaten te vinden, is het aan te raden om te bouwen aan jouw werkgeversimago. Het is van belang om hierbij verder te kijken dan arbeidsvoorwaarden, zoals een goed salaris of veel vakantiedagen. Je moet als werkgever op zoek naar wat jouw bedrijf écht onderscheidend maakt ten opzichte van andere organisaties. Zit het in de manier waarop functies zijn ingedeeld? Wordt er tijd vrijgemaakt voor vrijwilligerswerk? Mag je personeel overal ter wereld werken en krijgen ze ook nog de vrijheid om bijvoorbeeld een paar uurtjes te skiën onder werktijd, zoals Jessica Smeijers van TOPdesk? Er moet hierbij vooral gekeken worden naar de onderliggende gedachte.

Bij het bouwen van de employer brand gaat het erom dat je weet wat de kernwaarden zijn van je organisatie als werkgever. Er moet een duidelijk beeld bestaan wie je mensen zijn en waarvoor ze ’s ochtends hun bed uitkomen; wat hen drijft. Vervolgens moeten deze waarden doorsijpelen in alle arbeidsvoorwaarden en communicatie rond werkgeverschap. Op die manier trek je kandidaten die passen bij de kern van je bedrijf. En die daardoor ook langer bij je blijven werken.

AMC-strategie

De employer brand vormt de basis voor de arbeidsmarktcommunicatie. Hoe ga je als werkgever naar buiten treden, met welke boodschap en op welke platformen? Welke aspecten van je werkgeverschap wil je uitlichten? En wat is daarbij een passende vorm? Met een strategisch plan op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, zet je je organisatie als werkgever op de kaart. Zo zorg je dat potentiële kandidaten je bedrijf kennen, wat er vervolgens weer voor zorgt dat er sollicitaties in de mailbox van HR verschijnen. En laten dat precies de kandidaten zijn die passen bij je bedrijf!

Marielle van Zanten
Account Director bij Marcommit

Marielle is Account Director bij Marcommit. Het neerzetten van een effectieve marketing-, communicatie- en pr-strategie voor organisaties is wat haar dagelijks bezighoudt, en dan met name voor B2B IT- en HR-bedrijven. Het mooist aan haar vak vindt ze om alle mooie en inspirerende verhalen die binnen organisaties verborgen liggen te ontdekken én te benutten.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief