Zoekmachine van Amazon uit de startblokken

25 september 2004, 19:31

Het is inmiddels al weer een paar weken geleden maar na een discussie met Carl Mangold ben ik toch eens beter gaan kijken naar A9, de zoekmachine van Amazon. www.A9.com combineert de zoektechnologie van Google met zijn eigen dienst ‘Search Inside the Book’. Gebruikers kunnen hierdoor met een zoekopdracht zoeken in de digitale database met boekencontent van Amazon en de database van Google. Verder werkt de zoekmachine met technologie van Amazon-dochter Alexa en is de database gevuld met informatie uit de Internet Movie Database. De advertenties die verschijnen worden verzorgd door Google, zo blijkt uit een interview met Udi Manber van A9 op CNet.

A9 is volgens Manber een zoekmachine met geheugen. “We wilden een zoekmachine met geheugen bouwen en je helpen deze te organiseren”, aldus Manber. Deze ‘geheugenfuncties’ zijn rechts op de zoekpagina te vinden. Zo kunnen onder meer eerdere zoekpogingen terug gehaald worden in de ‘Search history’. Ook kunnen favorieten worden opgeslagen en kunnen gebruikers eventueel aantekeningen maken bij zoekresultaten. De site werkt echter pas optimaal als de gebruiker zich aanmeldt met zijn Amazon-inloggegevens. De zoekmachine A9, van het gelijknamige dochterbedrijf, werd in oktober 2003 al aangekondigd. De zoekmachine is sinds april als b?ta in de lucht. De site telde in augustus 451.000 bezoekers. Ter vergelijking: Google had er die maand 63 miljoen.

http://www.a9.com/

bron: http://www.inct.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!