Zo komt je website weer centraal in je online marketingactiviteiten #adv

DTG
10 juli 2017, 08:35

Ruim de helft (51 procent) van het mkb* haalt op dit moment minder dan 5 procent van hun omzet uit online activiteiten. Het lukt deze bedrijven dus onvoldoende om hun klanten online te bereiken. Terwijl ze er wel zijn: 76 procent van de Nederlandse consumenten* nemen online producten en diensten af. Een gemiste kans! Maar hoe bereik je deze potentiële klanten? Simpel, stel je website weer centraal in je online marketingactiviteiten. Je website is – naast je online visitekaartje – namelijk dé plek waar je bezoekers kunt converteren tot klanten.

Deze zomer profiteer je bij DTG ook nog van €200,- zomerkorting bij een nieuwe website!

Begin bij het begin

Bij DTG werken we met het bereiksmodel en stappenplan voor online marketing. Onze SEO- en SEA-expert Johnas van Lammeren heeft hier onlangs een expertblogpost over geschreven. Hierin legt hij uit hoe beide modellen houvast bieden en inzicht geven in waar je op online marketinggebied mee bezig bent of zou moeten zijn. Waarom je als mkb’er het DTG bereiksmodel zou moeten gebruiken, heeft alles te maken met het kiezen van het juiste beginpunt. Veel mensen willen direct met SEA of display beginnen, maar hebben de overige zaken in het model nog niet op orde.

Schieten met hagel

Het DTG bereiksmodel laat de cost per contact of de cost per lead zien in. Je begint met SEA aan de linkerzijde van het model (mond-tot-mond reclame, donkergroene balk). De kosten zijn dan laag, maar het bereik is klein. Je schuift vervolgens naar verloop van tijd op naar rechts, richting de rode balk. Bij display & branding – denk bijvoorbeeld aan televisiereclame – is het bereik groot maar zijn de kosten voor conversie hoog. Je bent dan eigenlijk met hagel aan het schieten.

Het DTG Plan van Aanpak

Het tweede model dat is zoals gezegd een plan van aanpak voor online marketing, in vijf stappen of vragen. Dit model is meer als flowchart vormgegeven en ziet er zo uit:

Stap 1. Zijn je doelstelling en doelgroep helder?

Wat wil je met je website bereiken en voor wie doe je het? En wat mag het kosten? Dat weten de meeste mensen toch, zou je denken? Dat is helaas vaak niet zo. Zelfs bij de grotere bedrijven, blijven ze het antwoord schuldig op de vraag: wat mag 1 bezoeker, proefrit, brochure download of telefoontje kosten? Essentiële informatie voor je latere strategie. Want hoeveel tijd, geld en effort ga je steken in bepaalde kanalen? En hoe bepaal je later anders of een bepaald kanaal lucratief is of juist niet?

Het antwoord op de vraag hangt af van welke rol je website speelt in het aankoop- en serviceproces binnen jouw bedrijf, wat voor een producten/diensten je verkoopt of levert en hoeveel contacten en leads je nodig hebt tot een conversie.

Er zijn in theorie een 8-tal doelen te formuleren. De meeste bedrijven vallen echter in een van de volgende drie categorieën: ‘informeren’, ‘werven’ en ‘verkopen’. Elk doel heeft andere kpi’s waarop je moet gaan meten en sturen.

Stap 2. Voldoet de functionaliteit van website?

Dat is vaak niet het geval. De website werkt bijvoorbeeld niet goed op mobiel, is langzaam of niet gebruiksvriendelijk. Mijn advies: laat je buurman of buurvrouw voor een goede fles wijn je website eens checken. En ik garandeer je: die komt zo terug met tien fouten. Spellingsfouten, linkjes die niet werken, oud nieuws, verkeerde telefoonnummers, formulieren die niet werken, tot hele pagina’s die het niet doen.

Stap 3. Worden kpi’s gemeten?

Bijna elke website is voorzien van een statistiekprogramma. Waarbij Google Analytics inmiddels op meer dan 60 procent van de websites is geïnstalleerd. De vraag die ik vaak stel is; kijk je erin? En wat doe je ermee? Daar gaat het vaak fout. Want uit ervaring blijkt dat slechts 1 op de 10 bedrijven doelen hebben ingesteld. Het heeft niet veel zin om doelen voor je website te stellen, om deze vervolgens niet te meten. Dus bepaal ook voor jezelf welk doel je hebt met je website, welke informatie heb je nodig om dat te meten, zodat je er ook acties op kunt ondernemen.

Less is more

Stap niet in de valkuil dat je op teveel tegelijk focussed. Beperk je in wat je wilt bereiken in een bepaalde periode. Er is geen goed of fout, er zijn trends. Zolang de trend maar over tijd (dus gemeten over een periode) verbeteringen laat zien. Denk hierbij aan dalende bouncerate, meer tijd op de website per bezoeker of hogere conversie ratio. Deze leiden uiteindelijk tot lagere kosten per conversie.

Stap 4. Is de websiteconversie voldoende?

Zo niet: waar en waarom gaat het fout? Wat kun je verbeteren? Om hierachter te komen, moet je gaan meten. Dit gebeurt nog veel te weinig. Pas als je website voldoende converteert, ga je überhaupt aan online marketing denken. Vergelijk het met een fysieke winkel. Het heeft weinig zin om meer mensen in je winkel te krijgen, als ze eenmaal binnen toch niets kopen. En al helemaal niet als je voor die bezoekers in je winkel ook nog zou moeten betalen!

Stap 5. Bereik ik mijn doelgroep voldoende?

Bij deze laatste stap komt het Bereiksmodel in beeld. Deze stap haakt daarmee in op je website. Welke kanalen (channels) ga je inzetten in je onlinemarketingmix? De conversie ga je dan weer per kanaal meten. Hier is natuurlijk ook het Nereiksmodel van toepassing. Begin met pull- en daarna pas met pushmarketing. Want de kosten per conversie zijn nu eenmaal lager. Pas als je pullstrategie verzadigd is, is push de volgende stap.

Conclusie: van bezoekers naar conversie. Oftewel kijken, kijken en wel kopen!

Waar het samenvattend op neerkomt, is dat je éérst je website op orde moet zien te krijgen, voordat je in zee gaat met bedrijven die je een eerste plaats bij de zoekresultaten in Google beloven. Want dat levert misschien wel veel verkeer op, maar ook teleurstelling. Want het levert maar al te vaak geen conversie (geld) op. Het is met andere woorden geen duurzame oplossing maar eentje voor de korte termijn en daar investeer je natuurlijk niet in.

Deze zomer profiteer je bij DTG ook nog van €200,- zomerkorting bij een nieuwe website!

*Data uit MKB online monitor 2017

Online succes. Ruim 500 DTG’ers zijn daar dagelijks mee bezig. Voor jouw bedrijf. Designers, copywriters, onlinemarketeers, SEA-, SEO- en dataspecialisten, wij hebben alles onder één dak om dat succes waar te maken. Met meer dan 3.000 websites, 3.500 SEA-campagnes en 40.000 netwerkprofielen hebben we onze klanten het gezicht gegeven dat bij hen past. Dat zijn mooie getallen, maar ze zeggen niet alles. Wees kritisch. Stel vragen. Lees wat anderen over ons zeggen. En kom daarna eens bij ons langs.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!