Zo ga je aan de slag met influencer marketing

28 juni 2016, 08:00

Sluit je ogen eens en graaf in je herinneringen terug naar je laatste noemenswaardige aankoop. Wat zorgde ervoor dat je tot actie aangedreven werd? Was dit een goed geplaatste advertentie of toch een aanbeveling van een goede vriend of familielid? De kans is groot dat je van iemand een aanbeveling kreeg. Onder andere onderzoeksbureau McKinsey beschrijft dat gemiddeld 26 procent van de aankoopbeslissingen voortkomt uit sociale aanbevelingen. Maar liefst 92 procent van ondervraagde mensen geven in een onderzoek van onderzoeksbureau Nielsen aan dat ‘earned media’ zoals aanbevelingen van vrienden en familie meer vertrouwd worden dan andere vormen van adverteren.

Het verkrijgen van deze aanbevelingen is hierdoor van enorm belang voor je merk en om die reden ben jij als marketeer natuurlijk altijd op zoek naar het creëren van een positieve word-of-mouth. Een van de manieren om deze positieve word-of-mouth te krijgen is het inzetten van influencers. Maar wie zijn deze influencers, hoe zet je ze in, waarom werkt het en hoe ga je beginnen?

Wat zijn nou eigenlijk influencers?

Laten we starten bij het ontleden van de term ‘influencer’. BusinessDictionary.com benoemd influencers als individuen die de kracht hebben om aankoopbeslissingen te beïnvloeden door autoriteit, kennis, positie of relatie. Deze uitleg laat al zien dat een influencer invloed kan uitoefenen op meerdere manieren. Kyle Wong beschreef in 2014 een som om de mate van invloed van een influencer uit te kunnen rekenen:

‘’Influence = Audience Reach (# of followers) x Brand Affinity (expertise and credibility) x Strength of Relationship with Followers’’

Uit deze som komt duidelijk naar voren dat invloed drie verschillende voorwaarden heeft. Daarom is het belangrijk om bij het selecteren van je influencers te kijken naar punten als expertise, geloofwaardigheid, maar ook naar de sterkte van de band tussen eventuele influencer en volger.

Maar wat kan de inzet van influencers opleveren? Volgens onderzoeksbureau Tomoson verdienen bedrijven gemiddeld $6,50 aan elke dollar die besteed wordt aan influencer marketing. Winst kan dus een prima reden zijn om aan de slag te gaan met influencers!

Voor ik inga op hoe je de eerste stappen kan gaan zetten om de perfecte influencers te vinden is het slim om eerst in enkele cases te duiken en hierdoor meer inzicht te krijgen in hoe de inzet van influencer marketing werkt.

Hoe Karvan Cévitam influencers inzet

Karvan Cévitam leent zich met de recente inzet van influencers perfect voor een mooie case. In april dit jaar nodigde zij influencers uit voor een boottocht over de Amsterdamse grachten ter promotie van een campagne voor Karvan Cévitam GO. Naast dit influencerevenement werd het Nederlandse publiek uitgenodigd om eigen #KCGO momenten te delen op social. Hiermee maakten zij kans om een rit in de KCGO-limousine te winnen. Samen zorgden beide acties voor ontzettend veel social media activiteit.

De campagne was actief in de maand april. Je ziet in bovenstaande afbeelding een duidelijke piek vanaf de start van de campagne tot aan het influencer evenement op 31 maart.

De totale KCGO-campagne zorgde voor bijna 500.000 impressies op social. Hiermee heeft Karvan Cévitam een ontzettend groot publiek weten te bereiken. Daarnaast is het merk erin geslaagd om de doelgroep te enthousiasmeren om de Karvan Cévitam producten te gebruiken en hier content over te publiceren.

#Playbold met Doritos

Doritos zette eind 2015 verschillende influencers in voor de #playbold campagne. Dit deed het merk door bekende Nederlandse Youtubers enkele uitdagingen te laten uitvoeren.

Zowel Doritos als de influencers maakten verschillende video’s over deze uitdagingen. Deze content werd vervolgens via de sociale kanalen van zowel Doritos als de influencers gedeeld met de buitenwereld. Het merk bereikte hierdoor enorme aantallen jongeren. Een voorbeeld zijn de video’s van Youtuber Fifalosophy die ruim 171.000 en 165.000 keer bekeken werden.

Doritos activeerde haar doelgroep door deze via doritos.nl te laten stemmen op ieders favoriete Youtuber. In totaal linkte 492 van de 1635 sociale media berichten over de campagne naar deze website. De campagne resulteerde in ruim 4,4 miljoen Twitter impressies gedurende een maand!

Dat de campagne goed werd ontvangen door de doelgroep van Doritos laat zich goed zien in het feit dat 39 procent van de totale berichten een positief sentiment kreeg.

Hoe Daniel Wellington de markt veroverde met influencers

De laatste case die ik wil bespreken is die van het Zweedse horlogemerk Daniel Wellington. Dit relatief jonge horlogemerk heeft sinds de oprichting in 2011 in hoog tempo aan fans gewonnen. Daniel Wellington, bekend van de nylon NATO-stijl horlogebandjes, koos een aantal jaren terug om voor haar marketingactiviteiten enkel gebruik te maken van influencer marketing. Een strategie die destijds enorm afweek van die van de concurrentie maar zich over de afgelopen jaren volledig heeft terugbetaald. Iets wat terug te zien is in het aantal volgers en fans die het merk heeft gekregen.

Om het bereik te blijven vergroten neemt het merk continu contact op met verschillende influencers over de hele wereld. Deze krijgen naast een financiële vergoeding enkele horloges toegestuurd om deze in posts te promoten. Daarnaast maken alle fans van het merk die zelf content publiceren maken, en daarin de hashtag #DanielWellington gebruiken, kans om uitgelicht te worden op het kanaal van het merk. Iets waar vrijwel iedere fan van het merk van droomt.

Maar wat leveren deze fans het merk uiteindelijk op? Daniel Wellington boekte, mede door deze marketingstrategie, in 2015 een winst die 214 procent hoger was dan die van het jaar daarvoor. Een mooi resultaat dat de kracht van influencer marketing goed laat zien.

Zo vind je online influencers

Maar hoe ga je nu aan de slag met influencer marketing? Wat is een goede eerste stap om mee te beginnen? Dit is het beste uit te leggen met een klein voorbeeldje.

Stel je wil graag vrouwelijke influencers inzetten voor een campagne rondom de nieuwe zomercollectie van je kledingmerk. Een goede eerste stap is om in een social media monitoring tool een zoekopdracht op te stellen die alle social media berichten rondom zomerkleding in beeld brengt.

Zodra deze zoekopdracht staat breng je in de tool alle auteurs in kaart door op de auteurs (of authors in de Engelse versie) te klikken. Wanneer je deze lijst sorteert op invloed ontstaat een mooi overzicht van social media gebruikers die over je onderwerp praten én een grote invloed hebben.

Nu heb je een ideaal startpunt om de perfecte influencers te selecteren voor je campagne en/of merk. Kijk vervolgens vooral goed naar de individuele mensen zelf, lees de content die ze plaatsen en leer ze kennen. Zo krijg je inzicht in de expertise, betrouwbaarheid en in hoe sterk de band met jouw doelgroep is.

Influencers kunnen je helpen om een specifieke doelgroep te bereiken op een persoonlijke manier. Ze zijn in staat je merk tot leven te brengen en onderzoek laat zien dat het effect groot kan zijn. Bedenk wel dat een goed doordachte strategie centraal staat aan een effectieve campagne.

Zet jij al influencers in voor je merk?

Danny van Zon
Marketeer bij Coosto

Danny is marketeer bij Coosto. Als social media liefhebber zijn er bergen aan kansen voor marketeers te ontdekken op social. Opzoek naar de nieuwste trends, best practices en features neemt hij graag anderen mee op deze ontdekkingsreis.

Categorie
Tags

9 Reacties

    Paul Clappers

    Hi Danny,

    Tof artikel! Wij werken veel met influencers. Het blijft lastig om de juiste te vinden, voor een redelijke prijs. Coosto werkt goed als monitoringstool maar zelf vind ik de tool niet zo prettig werken om influencers te achterhalen:

    1. Omdat Coosto vooral Twitter is

    2. Omdat het nog veel handwerk is voor de zoekopdracht helder is

    Ik ben wel benieuwd hoe wij meer relevante (Instagram) influencers uit Coosto kunnen halen.


    28 juni 2016 om 08:29
    dannyvanzon

    Hey Paul,

    Super dat je het een tof artikel vindt! Ben er zelf ook erg trots op 😉

    Over je eerste puntje. Coosto laat ook Facebook, Instagram, LinkedIn, nieuwssites, blogs, fora en zelfs RTV zien. Dit zorgt ervoor dat je influencer campagnes ook goed zelf in Coosto kan monitoren.

    Het vinden van influencers blijft altijd handwerk. Het is cruciaal dat je influencer(s) weet te vinden die goed bij je merk passen. Coosto werkt in mijn ogen super om een eerste selectie te maken aan potentieel interessante influencers. De zoekopdracht die ik hierboven gebruikt heb is in enkele minuten opgezet en geeft me in een oogopslag weer welke influencers interessant zijn.


    28 juni 2016 om 08:51
    Paul Clappers

    Hi Danny,

    Tja, dat is het verhaal maar de uitkomsten zijn in de praktijk toch anders! LinkedIn heb ik volgens mij nog nooit voorbij zien komen in de resultaten.


    29 juni 2016 om 07:24
    Stefan Bothoff

    Hi Danny,

    Hoe heb je die zoekopdracht opgezet?


    29 juni 2016 om 07:25
    dannyvanzon

    Hey Paul,

    Jammer dat het in de praktijk moeilijker gaat. Het is zeker goed mogelijk en door lijsten te maken in de tool. Hierdoor ontstaat er een mooi overzicht van interessante influencers.

    LinkedIn wordt door ons ook geïndexeerd. Ook hier krijg je daardoor informatie te zien. Mocht je er problemen mee hebben dan kan je via de support button meer hulp krijgen. Je kan ook mij(danny.vanzon[@]coosto.com) of de account manager een mail sturen en dan helpen we je graag!


    29 juni 2016 om 12:22
    dannyvanzon

    Hi Stefan,

    Ik leg je er graag wat meer over uit. Je kan mij mailen op danny.vanzon[@]coosto.com zodat ik je ook wat screenshots kan sturen.


    29 juni 2016 om 12:23
    Dany Vermeulen

    Hoi Danny,

    Wij hebben op de opleiding CE gewerkt met Coosto, echter kan ik de bovenstaande meldingen beamen. Ook bij ons kwam naast nu.nl/nujij.nl bijna enkel Twitter als source naar boven.

    Als eerste opzet is het een handige tool, maar het zou fijn zijn als er(naast de verschillende bronnen) iets meer diepgang in zou zitten. Je blijft nu toch veel manueel zoeken om de juiste informatie te vinden.

    Maar al met al is Coosto een fijn hulpmiddel en naar mijn weten redelijk uniek in de effectiviteit van het bepalen van het sentiment.


    4 juli 2016 om 11:41
    dannyvanzon

    Hey Dany,

    Goed om te horen dat je Coosto een fijn hulpmiddel vindt. Twitter is vaak de grootste bron van berichten door het grote aantal tweets dat per dag verstuurd wordt. Echter is het natuurlijk ook mogelijk om andere bronnen dan Twitter te raadplegen. Als je hier wat hulp bij wil hebben dan helpt onze support afdeling je hier graag mee verder.


    6 juli 2016 om 07:22
    Laura – Onfluence

    Interessant artikel om er even voor te gaan zitten en goed alle aangereikte tools uit te proberen. Zelf heb ik de juiste tool nog niet gevonden, maar ga deze zeker proberen. En Daniel Wellington, echt bizar wat voor ’n marketingbudget zij hebben. Je ziet hun horloges bij zowat elke influencer voorbij komen, zowel grote influencers als micro-influencers.


    10 april 2017 om 16:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!