Zeven voorbeelden van een extreem succesvol YouTube-format: de transformatie

Inspiratie voor jouw volgende YouTube-video

Zeven voorbeelden van een extreem succesvol YouTube-format: de transformatie
, 5PM
@PeterMinkjan

Op zoek naar inspiratie voor jouw volgende YouTube-video, maar geen hoog productiebudget tot beschikking? Een goed verhaal scoort! Maar welke verhalen kan je vertellen als merk op YouTube? Haal inspiratie uit de volgende zeven voorbeelden van een ontzettend succesvol format: de transformatie. Dit wordt door merken nog maar verrassend weinig ingezet op YouTube, maar als je het goed doet kan het extreem veel views opleveren.

Een YouTube-transformatie is een verhaal waarin een karakter of object fysiek en/of mentaal een verandering doormaakt, en die verandering wordt gedetailleerd uitgelicht. De meest succesvolle transformaties boeien niet enkel door de ontwikkeling die het doormaakt, maar inspireren ook. Bekende voorbeelden van transformaties zijn:

  1. Make-overs
  2. Before en afters
  3. Timelapses

"De meest succesvolle transformaties boeien niet enkel door de ontwikkeling zelf, maar inspireren ook"

Hieronder zeven nationale en internationale voorbeelden van transformaties die op YouTube ontzettend veel bekeken zijn en allen zijn ontwikkeld zonder een heel hoog productiebudget.

1. Hoe Freeletics de grootste fitness-app in Europa werd

Freeletics, een fitness app uit München waarbij je voor de oefeningen gebruikt maakt van je eigen lichaamsgewicht, stond ooit op het punt om failliet te gaan. Tegenwoordig is het de populairste fitness-app in Europa, met meer dan twintig miljoen gebruikers. Hun succes danken ze mede aan de slimme marketingcampagnes op YouTube, waarbij zij de fysieke transformaties van gebruikers tonen. Een van de eerste en populairste transformaties op YouTube is die van Levent Oz. Hij veranderde in vijftien weken tijd door Freeletics in een fitnesskoning en zijn transformatie is ruim negen miljoen keer bekeken.

2. Hoe een klusvrouw uit Duivendrecht meer dan een miljoen views bereikte

Het gesleep met opblaasdbadjes in de achtertuin: klusvrouw Nicole Prins was er helemaal klaar mee. Dus besloot ze zelf een zwembad te bouwen in de achtertuin van haar rijtjeshuis in Duivendrecht. Deze bouw legde ze stap voor stap vast op video en plaatste deze op YouTube. De kosten? Iets meer dan 4.000 euro. Het resultaat? Een heerlijk zwembad en meer dan 1,3 miljoen views op YouTube.

3. Cambodjaanse klussers scoren honderden miljoenen views

De views die de Duivendrechtse klusvrouw Nicole haalt, vallen in het niet bij de populariteit van twee Cambodjaanse klussers. Deze twee heren maken de mooiste creaties in de jungle waaronder Hobbit-huizen en Romeinse tempels. In hun populairste video laten zij zien hoe zij van leeg veld een ondergronds huis inclusief zwembad maken. Deze transformatie is meer dan 130 miljoen (!) keer bekeken in één jaar tijd. 

4. Een Engelsman speelde een jaar lang, iedere dag pingpong  

De Engelsman Sam Priestley begon op 1 januari 2014 met een challenge. Zou het hem lukken bij de 250 beste tafeltennisspelers van Engeland te geraken, als hij een jaar lang iedere dag tafeltennis zou spelen? Spoiler: dat is hem niet gelukt. #sorry. Wat hem wel gelukt is, is om twaalf miljoen views met zijn transformatievideo te halen. Ook schreef hij samen met zijn vriend Ben Larcombe een boek onder de naam: 'Expert in a Year'. Na de tafeltennis-challenge hebben zij ondertussen ook nog een marathon- en een Jiu Jitsu-variant gedocumenteerd.

5. Miljoenen zagen de Utrechtse Lotte opgroeien van baby tot 20-jarige vrouw

De Utrechtse filmmaker Frans Hofmeester maakt elke week en altijd op dezelfde wijze, en met dezelfde achtergrond filmpjes van zijn kinderen Lotte en Vince. Hiervan maakt en monteert hij om de twee jaar timelapses van beide kinderen. De video over de transformatie van Lotte van baby tot 20-jarige vrouw is een maand geleden gepubliceerd maar is ondertussen al bijna acht miljoen keer bekeken. In totaal zijn de transformatievideo’s van Frans Hofmeester al meer dan 100 miljoen keer bekeken.

6. De restauratie van oud speelgoed

Speelgoedfilmpjes zijn enorm populair bij kinderen. Maar oudere speelgoedliefhebbers kijken massaal naar de restoratie van speelgoedauto’s. Zo is deze restauratie van een verwaarloosde Mercedes-Benz speelgoedauto 3,8 miljoen keer bekeken.

7. Deze Duitse verfspuiter boeit een enorm publiek

De Duitse schilder en 'muurprofessional' Andreas Neufeld publiceert iedere woensdag om 18.00 uur een video over zijn werkzaamheden. Zijn wekelijkse vlogs worden meestal duizenden keren bekeken, maar zijn video waarin hij in 6,35 minuten een hele kamer met latexspuit transformeert, is meer dan acht miljoen keer bekeken. Een perfect voorbeeld hoe een video met geen enkel productiebudget (de video is opgenomen met een iPhone, niet gemonteerd of voorzien van enig visueel effect) in staat is om miljoenen views te halen. Mits het mensen maar lang genoeg weet te boeien en dat doet deze simpele video zeker.

Welk Nederlands kanaal volgt?

Hierboven tref je zeven nationale en internationale voorbeelden aan van succesvolle transformaties. Met gemak zou ik nog veel meer voorbeelden kunnen geven (denk aan timelapses van rottend eten of autowassers met miljoenen views). Al deze video’s hebben gemeen dat ze de ontwikkeling van een karakter of object gedetailleerd tonen, miljoenen views halen en het geen hoog productiebudget vergt. Dat maakt het een interessant format voor veel kleine kanalen om mee te experimenteren, zeker nu een nieuw jaar voor de boeg staat.

"Al deze video’s tonen de ontwikkeling van een karakter of object gedetailleerd, halen miljoenen views en hebben geen hoog productiebudget"

Welke sportschool volgt het komende jaar zijn klanten in hun uitdaging om af te vallen? Welke klusjesman of tuinier maakt een timelapse van zijn volgende project van start tot eind? Er zijn talloze manieren om dit format succesvol toe te passen en de kans bestaat dat jij hiermee miljoenen mensen weet te bereiken.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.