Zeg… ouwe marketeer; had je echt niks beters kunnen bedenken voor BlackFriday?

26 november 2020, 18:09

Waarom die knaller kortingen met BlackFriday echt niet meer kunnen anno 2020. Marketeers wakker worden!

Toen ik deze week een geirriteerde post wijdde aan mijn afgunst voor BlackFriday-knaller-kortingen werd ik overladen met bijval en positieve reacties. Dat een marketeer als ik me negatief durfde te uiten over een dergelijke, duidelijk door-marketeers-in-het-leven-geroepen-dag, vonden veel mensen verfrissend. Want BlackFriday staat vandaag de dag voor steeds meer mensen synoniem voor ‘overconsumeren’ en ‘moordend concurreren’.

Dat verdient een blog op Marketingfacts. Want hoe denken mijn mede marketing vakbroeders- en zusters hierover? Ik ben benieuwd! Laat je wat van je horen in de comments?

Black Friday… waar sláát het eigenlijk op?

Er zijn meerdere verklaringen waar Black Friday eigenlijk vandaan komt. Wikipedia zegt dat de naam oorspronkelijk uit Philadelphia komt en deze in de jaren ’50 voor het eerst werd gebruikt door de politie om te verwijzen naar de enorme verkeersdrukte in en rond die stad op de dag na Thanksgiving. Een alternatieve theorie is dat op die dag de winkeliers voor het eerst “in het zwart” komen te staan, dat wil zeggen winst beginnen te maken voor het jaar. In de Verenigde Staten is het bij de boekhouding namelijk de gewoonte om verliezen in rode inkt in de boeken te schrijven. Het illustreert hoe belangrijk de kerstperiode is voor het jaarlijks eindresultaat. Either way, slaat het als een tang op een varken dat we vandaag de dag ‘Black Friday’ in Nederland associeren met fikse kortingen geven en je marges inleveren, juist wanneer de drukste periode van het jaar aanbreekt.

Waarom ik denk dat we per direct moeten stoppen met Black Friday in Nederland

Als strategisch marketeer geloof ik sterk in het plannen van je marketingactiviteiten vanuit een strategisch marketingplan. Door een plan te schrijven dat altijd begint bij je klant en haar behoeften, bepaal je een fundering waarop je vervolgens je marketingactiviteiten baseert. Ik schreef hierover eerder dit artikel met een eenvoudige checklist om te bepalen wat jouw klant echt wil.

Don’t get me wrong. Daarmee zeg ik niet dat kortingsacties daar geen plek in kunnen krijgen. In tegendeel. Als je goed nadenkt over de invulling van je P’s (I know, classic) kan er weldegelijk ruimte zijn voor activatiecampagnes die gebruik maken van een kortingsmechanisme om de omzet in een bepaalde periode extra te boosten.

Het is alleen totaal onlogisch en niet strategisch beredeneerd om deze fikse korting precies te geven wanneer:

  1. al je concurrenten dat ook doen;
  2. de drukste periode van het jaar aanbreekt en de omzet toch wel zou komen;
  3. de hype is overgewaaid uit de US, gebaseerd op een feestdag die we hier niet hebben (Thanksgiving) en geen rekening houdt met de aankomende feestdag die we hier wél hebben (Sinterklaas).

Bovendien zorgt de hype, want dat is wat het is, ervoor dat steeds meer ondernemers en marketeers het gevoel hebben dat ze echt niet achter kunnen blijven. Want als iedereen maar met korting smijt, wie koopt er dan nog bij mij? Loop ik dan niet heel veel omzet mis, ook al is de marge nog zo klein? En bovendien… BlackFriday gaat allang niet meer over een vrijdag, maar duurt inmiddels al 10 dagen. Wat nu?

Be creative. Ben je nou een marketeer of niet?!

Natuurlijk hoef je het momentum van BlackFriday en de aankomende decembermaand niet links te laten liggen. Ik zou geen marketeer zijn, als ik niet denk dat je juist nu in actie moet komen. Maar dat kan ook heel anders dan met korting smijten. Wees creatief, ben je nou een marketeer of niet? En als je het even niet weet, leer dan van bedrijven die wel al een hele creatieve draai aan BlackFriday hebben weten te geven.

You can't deplete creativity. The more you use. The more you have!

‘Bring Back Friday’ van Ikea

Ikea komt met een marketingcampagne genaamd ‘Bring Back Friday’. Yup, deze laatste vrijdag van november geen dikke kortingen bij de Zweedse Meubelgigant. Ikea roept consumenten op om juist tweedehands meubels die je niet meer gebruikt terug te brengen naar de winkel, in ruil voor een tegoedbon. Zo laten zij een duurzaam tegengeluid horen en mensen nadenken over de manier waarop ze consumeren. Want past het wel bij de tijdsgeest om op één aangewezen dag massaal naar een winkel te gaan om koopjes te scoren?

En natúúrlijk zit hier ook een commercieel belang achter. Op deze manier promoot Ikea haar eigen kringloopwinkels. En de cadeaubonnen die zij uitgeeft moeten op hun beurt zorgen voor meer omzet in de winkel. Maar het is toch een heerlijk verfrissende campagne tussen al het korting geweld?

‘Green Friday’ waar o.a. Dille & Kamille aan meedoen

Green Friday is opgezet door de stichting ‘Trees for All’. Zij zetten een beweging in gang voor consumenten en bedrijven die verantwoord willen consumeren en een bijdrage willen leveren aan een groene wereld. Dille & Kamille wil bijvoorbeeld niet aan de kortingsgekte en doet mee aan ‘Green Friday’. Zoals ze zelf zeggen “Geluk zit bij ons niet in korting maar in iets goeds doen voor de natuur. Daarom willen wij de wereld op deze dag een stukje groener maken. Dit doen we door, in samenwerking met Trees for All Nederland, 1000m2 nieuw bos te planten in Nederland en Costa Rica!

Green Friday - Dille & Kamille

‘spend your money at your local restaurant on Friday the 27th’ is de oproep van surfshop Natural High

Gelukkig heb ik mede marketeers zoals Eric Graafland die ook enthousiast worden van creatieve communicatie rondom BlackFriday. Hij wees mij op de nieuwsbrief in zijn mailbox van surfshop Natural High. Nope geen korting bij hen dit jaar. Met hun laatste blog roepen zij hun klanten op om deze vrijdag hun geld uit te geven bij een lokaal restaurant. Omdat ze nu extra goedkoop verkopen niet bij het moment vinden passen. Chapeau voor dit super menselijke bericht, zo simpel kan het zijn.

Vrijdag 26 november 2021… zeg het maar!

En, hoe zie jij die laatste vrijdag van november in 2021 voor je? Ik hoor het graag in de comments! Heel veel succes en plezier met de drukke Decembermaand.

De Marketing Ninja helpt gepassioneerde ondernemers met marketingstrategie hun doelgroep bereiken, raken en bewegen. Eind 2018 opgericht door Babs Muljadi, vandaag hard aan het groeien en actief met een extra Ninja én een uitgebreid partnernetwerk van marketing specialisten. We schrijven hier graag over het heerlijke marketingvak en over het leven als ondernemer. Onze missie is om marketingstrategie toegankelijk te maken - óók in het MKB. Met een pragmatische aanpak en in normale mensentaal leggen wij de verbinding. Zo gaan we samen elke missie te lijf!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!