Zakelijke inzet social media in Nederland en België verdubbeld

Zakelijke inzet social media in Nederland hoger dan in België, toont onderzoek van GC2 aan

Zakelijke inzet social media in Nederland en België verdubbeld

In deze blog de resultaten van het onderzoek over de zakelijke inzet van social media in Nederland en België zoals uitgevoerd door communicatiebureau GC2. In 2011 kwamen wij bij het zelfde onderzoek uit op de conclusie: social media inzet, we doen maar wat. De conclusie is nu dat we social media zakelijk veel meer en frequenter inzetten, maar er is maar een kleine groep die zijn activiteiten strategisch monitort. Op Marketingfacts kwam al eerder naar voren dat de ROI van social media vaak onderbelicht blijft en ook een uitdaging is. Ondanks dat social media de mogelijkheden biedt om activiteiten door te meten, zoals ik dat zelf vanuit R2 Research steeds vaker voor bedrijven uitvoer, blijft dit nog sterk achter. Slechts drie op de tien bedrijven weet wat er over hun wordt gezegd online.

Update, 21 mei 2012, 14:35 uur: Het onderzoek richtte zich op Nederlandstalig België, oftewel Vlaanderen!

Het onderzoek is in Q4 en Q1 in Nederland en België uitgevoerd. In totaal hebben 2.385 personen de enquête ingevuld. Hierbij was er een gelijke verdeling over beide landen. Deelnemers zijn direct aangeschreven of via blogsites gevraagd aan het onderzoek deel te nemen. Kijkend naar de deelnemers dan zijn er verhoudingsgewijs meer grotere bedrijven (100 werknemers of meer) die hebben deelgenomen.

Voordat we verder gaan met een uitgebreide beschrijving van de resultaten even kort de conclusies op hoofdlijnen:

  • Zakelijke inzet social media in Nederland hoger dan in België.
  • Facebook meer in België ingezet, Twitter vaker in Nederland.
  • Inzet social media in Nederland met veel hogere frequentie.
  • Social media inzet vaak zonder eigen budget en middelen.
  • Monitoren eigen social media inzet in Nederland en België nog beperkt.

Zakelijke inzet social media in Nederland hoger dan in België

Bijna driekwart  (73%) zet social media zakelijk in Nederland en België. In Nederland ligt dit een stuk hoger op 86% vergeleken met BL op 54%. Ten opzichte van vorig jaar is de zakelijke inzet van social media verdubbeld. De groei in Nederland (50% t.o.v. 2011) gaat harder dan in België (met 40%). De publieke en private sector laten hier in beide landen een vergelijkbare beeld zien qua groei.

 

 

 

 

 

Facebook meer in België ingezet, Twitter vaker in Nederland

Kijkend naar de sociale netwerken waarop ingezet wordt dan zijn er een aantal verschillen waar te nemen. In België wordt Facebook veel meer zakelijk ingezet dan in Nederland (39% t.o.v. 20%), in Nederland wordt daarentegen Twitter weer meer ingezet: 27% t.o.v. 18%. Dit is ook terug te zien in het privégebruik  van deze kanalen: in België is Facebook ook groter onder de deelnemers aan het onderzoek (47% t.o.v. 28%). In Nederland ligt het privégebruik van Twitter weer een stuk hoger 57% t.o.v. 35% in België. Hierbij dient wel opgemerkt  dat dit geen totaal beeld geeft van het gebruik van deze sociale netwerken in de landen. Hiervoor verwijs ik naar het Marketingfacts Statsboard voor Nederland en een eerdere blog van van Bruno Peters, Social Media in cijfers in Belgie.

Inzet social media in Nederland met veel hogere frequentie

Frequentie inzet zakelijk social media in Nederland veel hoger dan in België. Nederland 39% meermaals per dag t.o.v. 8% in België. In Nederland lijkt het er ook op dat als men het te pakken heeft de frequentie meteen hoog is. De adoptie van social media in Nederland is hoger en meer omarmd. Het wordt veel gebruikt (meermaals per dag) of in een lage frequentie (paar maal per week).

Social media inzet vaak zonder eigen budget en middelen

Als het om budget allocatie gaat is social media sterk afhankelijk van andere ‘potjes’. Slechts 5% heeft een eigen social media budget in geld en middelen, hier zien we een vergelijkbaar beeld tussen BL en NL. Zoals we weten zit social media over verschillende onderdelen in de organisatie verdeeld zoals marketing, customer service, sales, etc.. Mogelijk is dit een verklaring voor het ontbreken van een eigen budget. Een grotere groep (15%) heeft wel een eigen budget voor tijd en mensen. Hier is een vergelijkbaar beeld over de landen te zien. Opvallend is wel dat in Nederland in de privaat sector slechts 9% een eigen budget voor tijd en mensen heeft, in België ligt dit hoger met 14%.

Monitoren eigen social media inzet in Nederland en België nog beperkt

Slechts drie op de tuin bedrijven (30%) weet wat er over hun bedrijf online wordt gezegd. Interessant als je bedenkt dat 73% van de bedrijven zakelijk social media inzet. In beide landen wordt er binnen de publieke sector wel meer gevolgd wat er online wordt gedeeld, respectievelijk 33% in BL en 44% in NL. In de privaat sector ligt dit veel lager, veel ingezet maar zelf monitoren wordt door ongeveer een kwart maar gedaan. Hierbinnen is het ook logisch dat men slechts beperkt bekend is met de online influencers, ambassadeurs of superpromoters van de organisatie. Slechts 15% kent zijn influencers, een gemiste kans natuurlijk. Social media is qua inzet zo goed te monitoren en door te meten. Door dit te doen kun je veel strategischer ermee omgaan en je inzet optimaliseren. Misschien kennisgebrek, misschien bang voor de feiten, tijdsgebrek, ik kan er de vinger nog niet opleggen waarom eigen inzet niet wordt geëvalueerd. 

Hieronder een overzicht van de verschillende resultaten met bijbehorende grafieken:

Mochten jullie interesse hebben in het totale rapport, waar ook het onderwerp crisiscommunicatie via social media in wordt beschreven, dan kunnen jullie contact opnemen met GC2.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 3 reacties op dit artikel

  • Als ik goed gelezen heb, gaat dit dus niet over België maar Vlaanderen (oftewel zonder Brussel en Wallonië.) Klopt Dit?

    geplaatst op
  • @JP Neus,

    Ik denk inderdaad dat 't Vlaanderen is. Als je Wallonie en Brussel erbij doet zullen de verschillen nog groter zijn.

    geplaatst op
  • Staat er overigens geen typefout in de titel?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.