Waarom Yahoo! gaat winnen van Google (3)

Waarom Yahoo! gaat winnen van Google (3)
,

Yahoo! kondigde gisteren een verdere samenwerking aan met Nokia terwijl Google het einde van Google Answers aankondigde. Over het algemeen ben ik niet zo van de kleine Google/Yahoo! nieuwtjes, maar deze twee nieuwtjes zijn typerend voor de strijd tussen de twee giganten.

Ten eerste, omdat 2007 het jaar van het mobiele internet gaat worden en ten tweede omdat een kenmerkend verschil in strategie geleid heeft tot een duidelijk verschil in resultaat:

Yahoo! heeft een belangrijke stap gezet op het mobiele internet door een verdere samenwerking aan te gaan met Nokia. Op een aantal Nokia telefoons worden Yahoo! Mail, Messenger, Contacts, Tasks en Calendar geïntegreerd. Eerder werkten Yahoo! en Nokia al samen door Flickr en Search op enkele Nokia telefoons beschikbaar te maken en Yahoo!’s Go Mobile browser in combinatie met AT&T en Cingular Wireless te lanceren. Nokia is marktleider op het gebied van mobiele communicatie maar in de VS is de nummer twee, Motorola, populairder. Daarom heeft Yahoo! al in Augustus een contract getekend met Motorola waardoor search en e-mail services ook in Motorola telefoons geïntegreerd worden. Dit ondanks dat Google in Januari nog een search button op Motorola telefoons mocht zetten. Google komt echter niet helemaal met lege handen te zitten; Sinds kort is het mogelijk om met een Verizon abonnement YouTube filmpjes te downloaden. Op zich zijn de mobiele services van Google en Yahoo! beide van het Internet te downloaden maar het is natuurlijk de vraag of de gebruiker kiest voor de geïntegreerde services van Yahoo! of voor een zelf te downloaden Google service. Ik gok op Yahoo!. Yahoo! versus Google: 1-0

Na meer dan vier jaar kondigde Google dinsdagavond het einde aan van Google Answers. Vanaf aanstaande vrijdag kunnen geen nieuwe vragen meer gesteld worden. Google Answers kost de vrager geld en betaald meer dan 800 experts voor de antwoorden. Waarom ze de dienst uitschakelen is niet helemaal duidelijk. Wel is het een feit dat Yahoo! Answers pas eind vorig jaar werd gelanceerd en nog geen jaar later veel succesvoller is geworden dan Google Answers ooit is geweest (analyse Search Engine Watch. Het verschil: Yahoo! Answers is gratis, creëerde een community, kreeg daardoor meer bezoekers en daardoor weer betere antwoorden. Een duidelijk en kenmerkend verschil in strategie dus. Google vertrouwd alleen op betaalde experts, Yahoo vertrouwd op de community. PhD’s versus The World. Yahoo! versus Google: 2-0

Lees hier nog meer redenen waarom Yahoo! gaat winnen van Google.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Beste Bas,

    2 fouten in je tekst.

    betaald meer dan 800 experts voor de antwoorden - moet zijn betaalt, met een t,
    Google vertrouwd alleen op betaalde experts, Yahoo , vertrouwt met een t.

    groet

    geplaatst op
  • Je hoeft mij niet meer te overtuigen Bas; ik ben het met je eens dat Yahoo! meer kansen heeft dan Google. Ze mogen van mij ook Europa in!

    geplaatst op
  • "Joop" schrijf je met een hoofdletter.

    Dat Google stopt met zijn Answer-dienst is logisch. De dienst had in zijn opzet niks te maken met de filosofie van Google: zoekfaciliteiten bieden. Met Google Answers deed Google zélf aan content-creatie, en dat is peperduur, arbeidsintensief en nauwelijks schaalbaar. Niks voor Google dus. Dat Yahoo! het beter heeft aangepakt door anderen zelf de antwoorden te geven klopt natuurlijk als een bus. Het geeft ondertussen wel te denken dat Google in community-opzicht niks van de grond weet te krijgen.

    Ook is het kenmerkend dat de tendens in de berichtgeving inmiddels anti-Google begint te worden. Bij dit soort scorebordjournalistiek zou je bijvoorbeeld verwachten dat Google Earth wordt genoemd, een van de sterkste Google-diensten van de afgelopen tijd. Blijkbaar begint echter ook in Nederland de Google-moeheid toe te slaan en springt men niet meer automatisch op als Google weer een lullig kleinigheidje lanceert. Daar ben ik op zich blij mee - ik werd een beetje schijtziek van het Googlefetisjisme van de afgelopen jaren - maar het moet geen tweede Microsoft-bash-verhaal gaan worden waarbij speldenprikjes van concurrenten worden gevierd als historische overwinningen. Daarmee bedoel ik overigens jou niet, Bas, maar de berichtgeving in het algemeen.

    geplaatst op
  • In ieder geval op zoekmachinegebied gaat Yahoo niet winnen van Google. En in Nederland wint Yahoo zéker niet van Google, omdat Google wel veel diensten vertaald heeft / aan het vertalen is naar het Nederlands.

    geplaatst op
  • Het buitenlands beleid van Yahoo geeft inderdaad wel te denken.

    Dit plaatje spreekt overigens boekdelen imho:
    http://weblogs.hitwise.com/bill-tancer/google v yahoo2.png

    geplaatst op
  • Mwoah, vertalen kan iedereen dus als dat de drempel is stapt Yahoo er moeiteloos overheen.

    Op zoekmachinegebied gaat Google het ook niet redden. De hele zoekmachine is ten prooi gevallen aan spammers, contentdieven, zolderkamerSEO'ers en andere vervuilers. Het kan kwalitatief nu nog goed mee, maar er komt onherroepelijk een moment waarop andere partijen een betere zoekmachine ontwikkelen waarbij mensen minder door alle troep en reut heen hoeven te baggeren en veel sneller vinden wat ze zoeken. Als je dan weet dat Altavista destijds in een mum van tijd in vergetelheid is geraakt, als je weet dat Ilse.nl in een mum van tijd van 80-90% naar 1% marktaandeel is gezakt, als je weet dat Google in krap anderhalf jaar tijd van niets is uitgegroeid tot een van de grootste merken ter wereld, weet je ook dat een herhaling door een concurrent mogelijk is.

    Yahoo slaagt er op niet-zoekmachinegebied beter dan Google in om gebruikers aan zich te binden. Google bestaat uit een hoop los zand, Yahoo is een portal waarbij veel diensten een stuk beter met elkaar samenhangen. De kans dat het fundament onder Yahoo wegvalt is m.i. dan ook kleiner dan dat Google vroeg of laat een enorme optater krijgt.

    geplaatst op
  • Ik ben het met Bas en Anders eens dat Yahoo voor de langere termijn mogelijk betere kaarten in handen heeft. Probleem is echter dat het speculeren blijft. In de tijd dat Altavista zich nog in een marktleidende positie bevond, hadden nog weinig mensen ooit van Google gehoord. In relatief korte tijd heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden, die van te voren moeilijk voorspelbaar was.

    Google is door zijn wereldwijde positie in een rechtstreeks gevecht geraakt met spammers en webmasters die misbruik maken van SEO-trucjes. Er kan inderdaad een andere partij opstaan die deze problemen met nieuwe technieken van zich afschudt en dat zou Yahoo kunnen zijn.
    Maar tegelijk zou ook Google best met een nieuwe generatie kunnen komen van hun zoekmachine. Ze zullen bij Google niet stil zitten wachten tot hun techniek wordt ingehaald door de vervuilers van hun resultaten.

    Als er ergens een kans ligt voor Yahoo op dit moment, dan is het denk ik wel samenwerking met partners, bijvoorbeeld op het gebied van mobiele technologie.

    geplaatst op
  • Je titel suggereert dat Google en Yahoo om dezelfde klant vecht met dezelfde diensten. De titel suggereert ook dat Google daarin (tot nu toe) de winnaar is.

    De twee bedrijven hebben een andere propositie en concurreren daarom maar deels met elkaar. Yahoo heeft meer gebruikers dan Google, dus waarom is Yahoo niet al de 'winnaar'?

    Daarnaast lijkt het alsof je een idee hebt ('Yahoo gaat winnen') en dat met selectieve argumenten probeert te onderbouwen. Je zou bijvoorbeeld ook naar de aandelen kunnen kijken (Yahoo verloor 40% van zijn waarde afgelopen jaar, Google won 23% afgelopen jaar), of naar de mislukte overnames in het verleden (Geocities in '99: $3.56 miljard; Broadcast.com in '99: $5 miljard - bron), of naar de interne memo van Brad Garlinghouse (Yahoo senior vice president) waarin hij de problemen bij Yahoo aangeeft:

    1. We lack a focused, cohesive vision for our company
    2. We lack clarity of ownership and accountability.
    3. We lack decisiveness
    (bron)

    Of je kan ook nog kijken naar andere bloggers (pas op, ook selectief): Why Yahoo is the New AOL, Or The Anatomy of Strategy Decay.

    Ik ben het Anders Floor eens, je bericht valt onder het kopje scorebordjournalistiek. Je kan feiten selectief bijeen brengen waardoor het een logisch verhaal wordt (url=http://www.amazon.com/How-Lie-Statistics-Darrell-Huff/dp/0393310728]leuk boek[/url]).

    Mijn mening? Ik denk dat je gelijk hebt dat een een mooie concurrentie op komst is met mobiel internet. Ik pik daar heel selectief de succesnummers uit: Youtube filmpjes bekijken (Google) en IM (Yahoo, mits het wel vertaald wordt tot een soort 'gratis sms'). De succesfactoren zijn in mijn ogen het op een simpele wijze invullen van behoeften ('connect me', 'entertain me').

    Hoe het met zoeken zal gaan, geen idee... er is weinig lock-in bij Google search en bedrijven kunnen zeer snel groot worden (over een jaar wordt er een bedrijf gestart wat de wereld gaat veranderen ;)

    Yahoo is beter in het vasthouden van mensen, maar ze missen de integratie van hun verschillende diensten.

    (Bas, blijf uit je overtuiging schrijven, discussie is leuk)

    geplaatst op
  • Google zal langzamerhand een langzame dood sterven. Waar de meeste mensen doodziek van worden is de nooit aflatende agressie waarmee het product word gepromoot. Ik kan niets meer downloaden of er zit wel een of andere shit google knop of werkbalk bij. Zelfs in open software zoals Mozilla kom je de google shit al tegen. Bovendien scant google teveel waardoor de privacy op zijn minst een discutabel onderwerp is geworden. Bij mij is google al geen startpagina meer. Op zoek naar een andere kom je er dan achter dat er best goed alternatief is zoals bv. ilse.nl of yahoo. En daar gaat het fout met google maar ook met microsft. Door hun marketing agressie gaan de mensen op zoek naar anders en dan blijkt er net zulke goede en soms zelfs betere software te zijn. Voor google heb ik al 2 alternatieven gegeven en voor bv het office programma van microsoft is de openoffice software van Sun een meer dan goed alternatief. Kijk, en daar ga je dan als bedrijf.
    Bij mij zijn dus prima vervangende alternatieven geïnstalleerd: google word ilse.nl -- microsoft office word Openoffice Sun -- en de browser explorer is al vervangen door mozilla. Op het besturingssysteem is het nog even wachten maar zo langzamerhand begint Linux volwassen te worden en die dag dat yahoo samen met sun aan het besturingssysteem solaris van sun gaat werken is windows exit.

    En ik ben echt geen microsoft hater of wat dan ook. Ik ben geregistreerd windows gebruiker maar ik heb er de pest in als mij keuzes worden opgedrongen.

    geplaatst op
  • Dat mobiel internet heel belangrijk gaat worden komt van Google zelf, nota bene toen ze bekend maakten om met Motorola te gaan samenwerken:

    "People are going to spend all their time on it eventually," said Schmidt, referring to the mobile Internet.

    Vlak voor de overname van YouTube bevestigde Schmidt dit nog eens een keer:

    "The mobile advertising market should be, eventually, more successful than the fixed market," Schmidt said. "A year from now, hopefully, we will have integrated offerings that target the person and the phone."

    De strategische samenwerking met de nummer één en twee in de mobiele telefonie is juist daarom een belangrijk punt. Het zijn nog geen exclusieve deals maar de Nokia’s en de Motorola’s zijn wel de PC’s van de toekomst dus je kan maar beter heel goede vriendjes met ze zijn. Niet te goed, want anders steekt Neelie er een stokje voor (denk aan Microsoft met geïntegreerde Mediaplayer).

    Answers is hier juist meer het speldenprikje maar wel één in de luchtballonnetjes van Google. En daarom is het belangrijk om te noemen.

    @ Anders. Ik zie al geruime tijd meer in de strategie van Yahoo dan die van Google (welke strategie dat is, is mij zelfs niet helemaal duidelijk. Ik denk dat met name de echte SEO-ers meer fan zijn van Google. Niet zo gek ook want daar hebben zij hun meeste inkomsten aan te danken en wij, de adverteerders, zijn er het meest van afhankelijk.

    @ Rutger. Dat is een heel interessante memo. Onlangs liep Google ook tegen een soort gelijk probleem aan alleen kwamen zij er pas mee in het nieuws op het moment dat Sergey Brin de leiding nam van een nieuw bedrijfsinitiatief: "Features, not products”

    He said the campaign started this summer when Google executives realized that myriad product releases were confusing their users. "It's worse than that," said Brin, Google's president of technology. "It's that I was getting lost in the sheer volume of the products that we were releasing."

    geplaatst op
  • Zouden ze bij Yahoo! dan toch luisteren naar ons en eindelijk naar Nederland komen?

    geplaatst op
  • Alhoewel we regelmatig denken en schrijven dat Yahoo! het gaat winnen van Google en Microsoft, is de praktijk vooralsnog anders. Afgelopen week in het FD:

    Terwijl de grote zoekconcurrent Google het stukken beter deed, vielen de resultaten bij Yahoo het afgelopen jaar flink tegen. Het bedrijf zag op het gebied van sociale netwerken steeds meer competitie opduiken. Op de beurs verloor het concern uit Californië maar liefst een derde van zijn waarde - het slechtste resultaat sinds het uiteenspatten van de internetzeepbel.

    'We hebben zwak gepresteerd in 2006', geeft Stephen Taylor toe. Hij is managing director van Yahoo Search Europe. 'Maar dat is nu voorbij', voegt hij er vol vertrouwen aan toe.

    Volgens Taylor komen de plannen, die Yahoo er weer bovenop moeten helpen, in snel tempo tot wasdom. Die moeten volgens de directeur drie zaken bewerkstelligen: 'Herstel bij het zoeken, een uitbreiding van het marktleiderschap bij grafische advertenties en het verkrijgen van een stevige positie in sociale media zoals Flickr (fotowebsite van Yahoo, red.) of Yahoo Video.'

    Yahoo haalt het grootste gedeelte van zijn inkomsten uit webadvertenties. Het bedrijf verwacht daarom veel van een nieuw advertentiesysteem, met de voorlopige naam Panama. Het systeem geeft adverteerders uitgebreidere mogelijkheden om bijvoorbeeld reclamecampagnes te voeren. Dat moet meer adverteerders trekken, die bovendien meer geld uitgeven. Taylor: 'Panama wordt momenteel uitgerold in de VS en komt dit jaar naar Europa. De respons van adverteerders is tot nu toe heel positief.'

    Anderzijds zijn ook de internetters belangrijk voor Yahoo. Zij moeten immers voor de klikjes zorgen, die geld in de la brengen.

    Yahoo heeft daarbij, in tegenstelling tot Google, altijd gezegd dat inhoud - content in jargon - belangrijk is om internetgebruikers te trekken. Volgens Taylor gaat zich dat de komende tijd uitbetalen met dank aan de spectaculaire opmars van door gebruikers zelf gemaakte informatie, de zogeheten 'user-generated content'.

    Als voorbeeld haalt hij Yahoo Answers aan. De dienst, die volgens Taylor inmiddels zestig tot zeventig miljoen bezoekers per maand trekt, bestaat eruit dat internetters vragen achterlaten op de website die door andere bezoekers beantwoord worden. 'We krijgen daardoor content die nergens anders op internet te vinden is, maar rechtstreeks uit de hoofden van mensen komt', aldus Taylor.

    Yahoo gebruikt de vragen en antwoorden niet alleen om er advertenties naast te zetten, maar ook als resultaat in de eigen zoekmachine. Dezelfde methode wordt toegepast voor fotowebsite Flickr en Delicious, een pagina waarop gebruikers hun favoriete internetlinks kwijt kunnen. 'Over twee jaar zullen zoekresultaten er daardoor compleet anders uitzien dan nu', meent Taylor.

    Hij is er niet bang voor dat Yahoo al het zware werk doet en andere zoekbedrijven eenvoudig de informatie van de Yahoo-dochters kopieert. 'De kosten zijn relatief laag, omdat de gebruikers hun eigen energie steken in het maken van de content. En als een ander naar onze websites wil doorverwijzen is dat ook niet erg, want daar hebben wij advertenties op staan.'

    Ook de andere websites van Yahoo moeten met elkaar worden verbonden. 'Zo kunnen we Yahoo Answers bijvoorbeeld koppelen aan onze filmwebsite Yahoo Movies.' Op die manier kan iemand die een vraag wil stellen of beantwoorden over een film direct worden doorverwezen naar de vraag- en antwoordpagina.

    Taylor verwerpt dan ook de veelgehoorde kritiek op Yahoo dat het bedrijf een samenraapsel is van weinig met elkaar verband houdende onderdelen. 'Die stelling slaat de plank volledig mis. We krijgen er elk jaar meer unieke bezoekers bij dan wie dan ook. Alles bij elkaar hebben we juist een krachtig ecosysteem.'

    Ook Nederland krijgt de komende tijd meer te maken met het 'ecosysteem' van Yahoo. De Nederlandse website kent nog maar een fractie van de diensten van de Engelstalige variant. Yahoo denkt onder meer aan een lokale versie van Yahoo Answers en Flickr.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.