Yahoo! en MSN verkleinen Google’s voorsprong

13 januari 2005, 14:15

Yahoo! en MSN verkleinen Google's voorsprongKeynote heeft onderzoek gedaan bij 2000 gebruikers van de grotere searchengines. Hoewel Google nog steeds op de eerste plaats staat, gevolgd door respectievelijk Yahoo!, MSN, Ask Jeeves en Lycos, is de afstand significant gewijzigd.

De kwaliteit van de resultaten en de ranking blijft bij 22% van de gebruikers een bron van frustratie. Met name Yahoo! zou hier aanzienlijke vooruitgang in geboekt hebben ten opzichte van het eerdere onderzoek in mei 2004.

MSN heeft juli vorig jaar gesponsorde resultaten gescheiden van de zoekresultaten, hetgeen de overall user experience significant heeft verbeterd aldus het onderzoek. ?This move has increased the loyalty of MSN users and improved perceptions of advertising and sponsored results on the MSN site.?, aldus Brown director of research and public services bij Keynote. 47% van de gebruikers ervaren deze gesponsorde resultaten als waardevol, eerder was dit 37%.

Ten opzichte van het eerder onderzoek is het aantal gebruikers dat Yahoo! ziet als primaire searchengine gestegen met meer dan 20% en voor MSN met bijna 30%. Momenteel zegt meer dan 81% van de Yahoo! gebruikers en 61% van de MSN gebruikers op deze sites in de toekomst terug te komen.

Hoewel 75% van de gebruikers zegt een favoriete searchengine te hebben waar ze als eerste naar toe gaan, stelt 50% naar een andere searchengine te gaan als de zoekresultaten niet bevredigend zijn. Onduidelijk is of dit al na de eerste poging is.

Tot slot zegt 20% van de gebruikers regelmatig verschillende searchengines te gebruiken voor verschillende zoekopdrachten. Het ‘landje pik’ kan dus nog even doorgaan 😉

Een samenvatting is te lezen op Searchenginewatch.com.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!