Yahoo & Facebook: de echte Google-killer?

Yahoo zou in het geheim praten met Facebook over een samenwerking op search-gebied

Yahoo & Facebook: de echte Google-killer?

Marissa Mayer, CEO van Yahoo! en oudgediende van Google, zou in het geheim besprekingen voeren met Sheryl Sandberg, chief operating officer van Facebook, zo meld de Engelse krant ‘The Telegraph’.

Dit zou een echte Google killer kunnen worden en daarmee zou Yahoo afstappen van haar deal met Bing. Op dit moment loopt er nog een 10-jarig contract tussen Yahoo en Bing waardoor Bing de zoekresultaten van Yahoo mag voeden en daarmee haar marktaandeel kan opkrikken.

Kansen social search

Alhoewel ‘social search’ nog klein is in zoekvolume biedt het wel het beste van twee werelden. Het biedt zoekintentie - mensen zijn echt zelf actief op zoek naar informatie of producten - en het biedt sociale beïnvloeding - resultaten worden beïnvloed door je sociale netwerk en ook als zodanig ontvangen. Doordat het aanbevolen wordt door iemand uit je sociale netwerk sta je open voor diens boodschap, ofwel sociale beïnvloeding.

Social search en zoekintentie

Als we search vergelijken met verkeer via feeds, waaronder prikbordupdates en Facebook search verkeer, op de assen intentie en invloed zie je dat de zoekintentie bij een meer traditionele zoekmachine als Google erg hoog is, maar de sociale beïnvloeding lager, ondanks Google+.  Een echt goed geïntegreerde oplossing van Facebook en Yahoo! zou de krachtige combinatie van zoekintentie en sociale beïnvloeding betekenen.

Natuurlijk timmert Google ook aardig aan de weg met het tonen van berichten in je zoekresultaat uit je Google + circles maar Facebook heeft toch wel net een beter bereik.

Ik ben benieuwd wat Marissa Mayer uit de hoge hoed gaat toveren.

Credits afbeelding


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Zoeken en sociaal doen liggen te ver uit elkaar. Mensen komen naar facebook voor sociale interactie. Mensen komen bij een zoekmachine om informatie in te winnen.

    Integratie lukt alleen als óf facebook óf Google het uitgangspunt van een bezoek kan beinvloeden en dat zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren. De perceptie van mensen in deze fase nog ombuigen lijkt me niet realistisch, but prove me wrong.

    Ps.
    Pas je wel goed op dat je bio niet groter wordt dan je artikel? :-)

    geplaatst op
  • @Dennis die bio is inderdaad erg groot ha ha.

    Hier is het precies andersom (dezelfde onderwerp)

    http://searchengineland.com/a-yahoo-facebook-search-partnership-reality-check-time-139954

    Keesjan laat je inspireren :-)

    geplaatst op
  • @Dennis @Mark Wist ik veel dat die bio nu direct onder het artikel komt ;-). In het verleden schreef ik erg lange epistels maar dat is vaak ook te lang voor het snackende publiek opgegroeid tussen 150 tekens. Ik zal m'n bio eens wat korter maken.

    @Eduard: Ja geheime besprekingen ontken je natuurlijk, zeker als je overeenkomst met Bing nog jaren loopt. Overigens is dat artikel op Emerce weer offline gehaald?

    Hier het artikel van cnet.com over Facebook dat besprekingen ontkent.


    Ps: het aanmaken van artikelen gaat nu al wel veel beter in de admin vergeleken met een jaar geleden toen ik m'n laatste post live zette.

    PPS: blijkbaar is het aanmaken van klikbare links in reacties nog wel een drempel?

    geplaatst op
  • Een echte Google-killer? Ik geloof niet dat die er de komende jaren gaat komen.

    Vooral niet als je Chrome, email, agenda, docs etc van Google gebruikt. Waarom zou je dan alleen voor het zoeken iets ander gebruiken?

    Maar goed, het is natuurlijk wel erg interessant om deze aanvallen op Google in de gaten te houden :).

    Ben benieuwd wat Mayer ons gaat bezorgen!

    geplaatst op
  • Ik geloof er ook niet zo in maar ik laat me graag verrassen...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.