Google VP Bradley Horowitz: “Google Plus draait om content en gebruikers”

7 november 2012, 13:28

Afgelopen dinsdag gaf Google's Bradley Horowitz, vice president social products – waaronder ook Google Plus – aan een selecte groep vertegenwoordigers van nieuwe en traditionele media uitleg over de Google's koers met hun sociale netwerk. “Wij zijn dan nieuw in de ‘social’ wereld en wij hebben verstand van searching, nu wordt het tijd om uitleg te geven waarom wij de dingen doen op onze manier met Google Plus.”

“Het is niet voor iedereen duidelijk wat onze beweegredenen zijn en hoe Google Plus juist alle losse Google-onderdelen coherent maakt. Google Plus wordt daarmee de plek waar alles samenkomt, zonder je druk te maken over inloggegevens en wachtwoorden. Connecten staat voor ons centraal, maar met respect voor privacy. Juist doordat Google pas later met social media van start is gegaan, hebben wij alle ruimte gekregen om van gebruikers te vernemen wat zij nu écht willen hebben.”

Horowitz geeft heel expliciet aan dat Google Plus voor personen is gebouwd en niet zozeer voor marketeers die hun boodschap zo veel en ver mogelijk willen verspreiden. Hij is er van overtuigd dat het draait om relevantie. Dat verklaart volgens hem ook het ontbreken van een share-button op Google Plus voor bijvoorbeeld Twitter of Facebook. Maar ook technische tools zoals RSS worden nog niet opgepakt omdat de mainstream ze toch niet gebruikt. Wat wel voorop staat, is dat 2013 het jaar zal worden van de integratie van een aantal bestaande Google-producten via Google Plus. Welke dat dan zijn laat Horowitz in het midden. Maar hij is het met de vele gebruikers eens, dat het simpeler en overzichtelijker mag worden.

Google deelt niet alles

Het is niet social om dingen achter te houden en op de vraag wat de actuele cijfers zijn is Horowitz kort: “Wij hebben nooit informatie gegeven over onze Google-producten en wij vinden het ook (nu) niet nodig. Het is te bedrijfsspecifieke informatie en het zou ons verplichten om dit periodiek te moeten herhalen.” Algemene cijfers worden wel gedeeld, maar dat zijn altijd de grote getallen. 400 miljoen personen hebben wereldwijd een upgrade gemaakt naar Google Plus en 100 miljoen personen zijn maandelijks actief. Google Plus ziet dat 50% van alle traffic via mobiel/tablets worden gerealiseerd en dat zij trots mogen zijn op hun user interface die goed wordt ontvangen door haar gebruikers.

Er worden verder ook geen cijfers bekendgemaakt over het gebruik in Nederland en Europa. Sterker nog, de cijfers van derden kloppen helemaal niet volgens Horowitz, want daarin worden de mobiele gegevens en de toolbar niet meegenomen. “Maar iedere dag worden er records verbroken en één keer per jaar komen wij met nieuwe getallen.”

Bron: http://www.experian.com/hitwise/online-trends-social-media.html

Toch zijn Nederlandse ondernemingen niet onopgemerkt bij Google Plus. Voorbeelden die genoemd worden zijn Booking.com, gericht op reviews, en de muziekindustrie die via Google Hangouts intensiever contacten onderhoudt met hun fans. Google Hangout is meteen ook één van de belangrijkste verrijkingen van Google Plus. De mogelijkheid om Google Hangout in te zetten bij verkiezingen, door scholen, om vergaderingen te hosten of gewoon voor de fun maakt het een veelzijdige en geliefde tool.

Vindbaarheid

In tegenstelling tot Google Plus zijn de openbaar gedeelde berichten van bijvoorbeeld Facebook en Twitter moeilijk terug te vinden in de zoekmachine van Google. “Dan zal je bij Facebook en Twitter moeten vragen waarom dat komt”, antwoordt Horowitz ludiek. “Wij indexeren alleen bronnen die toegankelijk zijn en meewerken. Maar ook Google Plus is niet eenvoudig om realtime te indexeren door de enorme hoeveelheid gegenereerde data.” De verwachtingen zijn altijd al hoog geweest voor Google Plus, waardoor er bij de release meteen al 40 talen beschikbaar waren. Momenteel zijn dat er al 60 en wordt er serieus gekeken naar de discussie over eigenaarschap van content en de verschillende juridische beperkingen per land.

Doel

Ter voorbereiding op de sessie vroeg ik mijn volgers op Twitter welke vragen ik zeker moest stellen. In tegenstelling tot de 5 reacties vanuit Google Plus, kwamen vanuit Twitter ca. 100 mensen met verdiepingsvragen. Zoals, waar gaat Google Plus dan aan verdienen? Antwoord van Horowitz: “Google in zijn geheel gaat hier meer aan verdienen en niet Google Plus op zichzelf.” Hij bevestigde dat er geen Adword-advertenties gaan verschijnen op Google Plus. “Wij geloven niet in interruptie-advertenties zoals tijdens een voetbalwedstrijd, de gebruiker wil relevante advertenties zien die bij een zoekopdracht horen. Dat Google Plus hier extra aan gaat bijdragen, is al te zien bij enkele Adwords-advertenties die het aantal +1’s laten zien.”

Klik op de afbeelding voor een grote versie.

Exacte cijfers overlegt Horowitz niet, maar een verbeterde clickthrough op de advertenties zou zichtbaar zijn. De strategie van Google Plus is om alles gratis aan te bieden. Of men nu de Google Hangout gebruikt, profielen aanmaakt, het volgersbereik wil vergroten, gevonden wil worden, informatie wil vinden en delen tot een +1 geven aan een website, zoekopdracht, bericht of comment, het leidt allemaal tot een grotere toegevoegde waarde. Horowitz maakt de vergelijking met een toename in dividend die zich uiteindelijk uitbetaalt in voorkeur voor specifieke personen, producten, diensten en/of bedrijven. Vanuit Google Maps zijn alle bedrijven daarom al als business page op Google Plus gezet. De vraag is natuurlijk of zij al doorhebben dat gebruikers van Google Plus bijvoorbeeld een restaurant reviewen en daarmee al meer klanten aantrekken.

Veranderingen

Google Plus zal blijven veranderen, zowel qua layout als functionaliteit. De meeste vragen konden tijdens deze korte ontbijtsessie niet gesteld worden. Maar zeker is dat veel verrassingen nog op stapel staan en Google Plus niet zelf de niet-gebruiker zal overtuigen, maar hen laat overtuigen door hun eigen netwerk. Het draait om de content en gebruikers, maar door Google Plus wordt het allemaal relevanter.

Credits portretfoto

Vincent Smit
Trainer | Algemeen directeur bij Just Connecting B.V.

Trainer | Algemeen Directeur bij Just Connecting B.V.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Ian Piepenbrock

    Een goede vraag was geweest: “Waar blijft de API?” Ik kan me goed vinden in het statement ‘We doen het pas als we zeker weten dat het 100% goed is’ maar het duurt nu wel erg lang. Enkele partijen, waaronder Hootsuite, hebben al (deels) toegang gekregen tot de G+ API en ik en mijn devs wachten met smart op de public release.


    12 november 2012 om 10:04
    Vincent Smit

    Die vraag is gesteld Ian. Google doet gewoon haar eigen ding en wil perse dat het platform organisch groeit en niet via geautomatiseerde tools (sharebuttons, rss of api). Zij willen dat de gebruiker bewust is van wat hij/zij deelt. En daarmee worden tools om via de api sneller, eenvoudiger en getimed te delen alsook effectiviteit te meten (views, clicks, shares, etc) ondergeschikt gemaakt. Ik zie het zelf ook graag anders.


    12 november 2012 om 10:58
    Ian Piepenbrock

    Ik begrijp de strategie van Google. Ben zelf ook 100% voorstander van organische groei, maar denk niet dat bijvoorbeeld de mogelijkheid tot uitlezen van data dat in de war zou schoppen; dat is ook gewoon organisch. Maar ok, de (persoonlijke) wens is hier een beetje de vader van mijn gedachte. 🙂


    12 november 2012 om 13:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!