Volgende week woensdag komt Seth Godin naar 212 Amsterdam en zal daar spreken voor 400 belangstellenden. Maar wie is Seth Godin en waarom is er zoveel belangstelling voor hem?
Seth Godin is de voormalige vice president direct marketing van Yahoo!, auteur van 7 bestsellers en tegenwoordig een veelgevraagd internationale spreker.
In zijn tijd bij Yahoo! schreef Godin zijn eerste boek Permission Marketing (1999) waarin hij een fundamenteel ander denken over marketing presenteerde. De traditionele manier van denken is gebaseerd op wat Godin noemt ‘interruption marketing’. Dit betekent dat adverteerders en verkopers de aandacht van de consument hopen te krijgen door in te breken in de activiteiten van de consument, zoals tv-reclame en telemarketing.
Door toenemend tijdgebrek en de groeiende mediavormen wordt het steeds moeilijker die aandacht te krijgen. Het is veel effectiever als de consument zelf aangeeft welke informatie hij wel en welke hij niet wil ontvangen of welke informatie hij wel of niet wil verstrekken aan bedrijven. De ontwikkelingen op internet brengen deze nieuwe, revolutionaire manier van marketing in een stroomversnelling. ‘Permissie marketing’ stelt bedrijven in staat langlopende relaties met potenti?le klanten op te bouwen, het vertrouwen en het imago te verbeteren en uiteindelijk betere resultaten te boeken (bron: Managementboek.nl).
In zijn tweede boek Unleashing the ideavirus (2001), stelt Godin dat tegenwoordig niet langer producten en diensten het belangrijkste zijn, maar idee?n. Idee?n raken niet uitgeput, maar laten zich vermenigvuldigen en worden sterker als ze door meer mensen worden gebruikt. Godin zegt dat het in veel gevallen slimmer is om eerst een goedkope hardback, of zelfs gratis boek aan een doelgroep aan te bieden, dan een dure hardback, zodat het snel veel mensen bereikt. Dit zou er voor kunnen zorgen dat de dure hardback daarna in grotere oplages verkocht kan worden. Hij voegde de daad bij het woord en zette zijn eigen boek online, zodat iedereen het gratis kon downloaden (bron: Danny Friedmann).
Daarna volgden In The Big Red Fez (2002) over webdesign, Survival is Not Enough (2002) waarin Godin op basis van de speltheorie uitlegt waarom succesvolle bedrijven te weinig veranderen, Purple Cow(2003) waarin de paarse koe model staat voor een produkt dat moet opvallen in een verzadigde markt en Free Prize Inside (2004) waarin Godin beschrijft hoe iedere medewerker in een bedrijf zijn bijdrage heeft op de marketing van het bedrijf.
Met All Marketers are Liars (2005) lijkt Seth Godin opnieuw een bestseller in huis te hebben. In dit boek, waarvoor hij ook de weblog allmarketersareliars.com heeft opgezet, legt Godin uit waarom marketeers leugenaars zijn en dat ook moeten zijn om succesvol te zijn. Prachtige verhalen verkopen namelijk beter. Of ze waar zijn doet er niet toe. Op zijn weblog kunnen bezoekers marketingleugens aanmelden en de beste leugens worden geplaatst.
Jeroen de Bakker was enkele weken terug in New York voor het Leaders Live Seminar met sprekers als Rudy Giuliani, Tom Peters, Lou Gerstner en Donald Trump. Op Molblog (en via podcast op Dutchcowboys; mp3) deed Jeroen verslag van de presentatie van Seth Godin tijdens dit seminar:
Het oude model gaat eraan. The TV Industrial Complex waarbij TV exposure leidde tot distributie en distributie tot meer verkopen en meer verkopen tot meer winst en daardoor tot weer meer tv exposure is voorbij. Adverteerders schreeuwen om aandacht, maar de consument heeft the power to ignore them. Ook vinden ze dat de meeste producten wel goed genoeg zijn en zien ze geen onderscheid. Er heerst een schaarste aan aandacht. Consumenten just don’t pay attention anymore.
De enige manier om nog door te dringen tot de consument is door remarkable te zijn. Zo opmerkelijk dat mensen er graag over praten met anderen, dat ze het niet snel vergeten en graag terug komen of dat ze door de adverteerder op de hoogte gehouden wil worden. Seth Godin stelt voor dat je als merk de randjes opzoekt van de markt.
Chevrolet maakt doorsnee auto’s en verliest het van kleine Mini’s en grote Hummer’s. Marketing is eigenlijk een transfer of emotions geworden. En los van remarkable moet de aankoop van een product of dienst je een goed gevoel geven. Godin vindt dat er veel te leren valt van de fashion business. Vergeet de massa die bewust gemiddeld is. Richt je op de mensen die je merk graag aandacht geven en geef ze iets dat de moeite waard is om over te vertellen. En houd rekening met dit. Voor dat je het weet is het weer tijd voor de nieuwe collectie. Nou, nog 1 mooie Godin uitspraak dan maar: “marketing is not a function anymore, it is a passion to change the lives of customers!”
Seth Godin, een remarkable marketeer en blogger!