Wie wil er een lekker echt koekje of chocolaatje?

Met de nieuwe Verkade-campagne focust het merk weer helemaal op haar ware aard: een lekker écht Zaans koek- en chocolademerk.

20 september 2023, 14:30 1877 x gelezen

Met volle aandacht voor het produceren van heerlijk smaakvolle producten zonder al te veel poespas, waar Nederland al 137 jaar op vertrouwt. En omdat Verkade ‘lekker echt’ is, is de film opgenomen in de fabriek in Zaandam en hebben eigen medewerkers een rol. De collega’s stonden op een echte filmset en schitteren op landelijke televisie.

Credits

Bureau: TBWA\NEBOKO
Productie: Hobby Film
Post Productie: De Grot
Muziek: MAKE

Doelstelling

Verkade positioneren als ‘lekker echt’ en zo meer producten verkopen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “‘Lekker écht’ vat de ware aard van Verkade goed samen. Wij geloven dat om speciaal te zijn, trucjes, magie en glamour overbodig zijn. Lekker écht past perfect in de huidige tijdsgeest, omdat het aansluit bij verlangens naar oprechtheid en eerlijkheid” aldus Dennis Teeken, General Manager van Verkade. “We benadrukken hiermee onze herkomst, die terugvoert naar 1886, waarbij de essentie van kwaliteit zonder poespas centraal staat. Gewoon hele lekkere koekjes en heerlijke chocolade, die al generaties lang vertrouwd zijn in Nederlandse huishoudens en dat ook nog generaties lang zullen blijven.”

“Met deze campagne leggen we weer de nadruk op de kernwaardes van het merk. Typisch Nederlands, nuchter en met beide benen op de grond. Doe maar gewoon waar je goed in bent. Koekjes en chocolade maken waar heel Nederland al 137 jaar van geniet”, aldus Rik Ledder (TBWA\NEBOKO). “We zijn blij met het partnership met TBWA/NEBOKO zowel waar het gaat om ontwikkeling de ‘lekker écht, sinds 1886’ propositie als voor de executie in onder andere deze nieuwe spot” aldus Teeken.

Wie claimt ‘lekker echt’ te zijn, moet ook in reclame-uitingen aan zijn woord houden. Daarom opende Verkade de deuren van haar fabriek voor de opnames van de nieuwe tv-reclame en krijgt Nederland letterlijk een ‘kijkje in de keuken’. Door ook echte Verkade medewerkers een rol te geven in de tv-spot maakt Verkade de ‘lekker echt’ belofte helemaal waar. Het merk is deze week – na 2 jaar op een laag pitje – weer zichtbaar op de Nederlandse TV.

Oordeel

Deze commercial is een 30 seconden durend charmeoffensief. En dat is precies wat ze ermee voor ogen hadden, lijkt me. Doordat er niet echt tot op het hoogste niveau geacteerd hoeft te worden, vallen de echte medewerkers van Verkade niet uit de toon en is het een kloppend verhaal. Gezellig, een oer-Hollandse fabriek waarin ‘we’ met zijn allen verantwoordelijk zijn voor heerlijke koekjes en chocolade. Prima boodschap.

Het grappige element is natuurlijk dat de medewerkers steeds weer de typische reclameteksten van de voice-over ondermijnen met hun ‘doe maar normaal’-gedrag. Daardoor wordt Verkade nog echter neergezet. Het is zo lekker Nederlands allemaal.

Door de visuele cues (er zijn continu Verkade-producten en ingrediënten in beeld) werkt de commercial wel op Pavlov-niveau. Voor mij tenminste wel, ik krijg best lekkere trek als ik dit zie. De vraag is of het goede gevoel dat je als kijker aan de commercial overhoudt nog sterk genoeg is wanneer je boodschappen gaat doen. En of je dan nog weet dat het Verkade was of een ander merk. Consequent doorgaan met de boodschap communiceren is een manier om dat te realiseren.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!