Viral Friday: DC Shoes, Sesame Street & Refuge
Viral Friday Week 28 / 2012
Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met SocialMedia8, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week campagnes van DC Shoes, Sesame Street & Refuge! Heb je een tip? Stuur 'm op!
DC Shoes: Ken Block's Gymkhana Five
De Gymkhana sequel is er weer, deze keer mag Ken Block zich lekker uitleven in zijn eigen persoonlijke speeltuin – San Francisco, in plaats van de Universal Studios. Het is weer ouderwets puur en raauw precisierijden met een hoop actie. Alles werd gefilmd in 4 achtereenvolgende dagen. Zijn de stunts spectaculair en vinden mensen het cool om naar te kijken? Zeker weten! Met al bijna 14 miljoen views binnen 4 dagen na publicatie kunnen we hier zeker spreken van een virale sensatie (Gymkhama Four haalde “slechts” 18,9 miljoen views tot nu toe). Wil je meer? Check dan Auto at DC Shoes website of het Gymkhana YouTube kanaal.
Sesame Street: Share It Maybe
Call Me Maybe, is een popliedje van de Canadese singer-songwriter Carly Rae Jepsen afkomstig van haar EP album Curiousity. Het liedje werd bekend nadat het werd gepromoot door Jeugdidool Justin Bieber in December van 2011 waarna het een van de meest populairste memes werd. Sinds het liedje uitkwam diende het als inspiratie voor ontelbaar veel lip dubs, parodieën en covers. En dan kunnen onze vrienden van Sesamstraat natuurlijk niet lang achter blijven. Dit is de parodie van koekiemonster op de hype waarin hij mensen probeert over te halen zoveel mogelijk koekjes met hem te delen. 3,5 miljoen mensen hebben deze video inmiddels al bekeken sinds de release op 3 juli.
How to look your best the morning after
Refuge is een organisatie die vrouwen en kinderen helpt die het slachtoffer geworden zijn van huiselijk geweld. 65% van de vrouwelijke slachtoffers houden dit verborgen voor vrienden en familie. Refuge lanceerde daarom de campagne “Don't cover it up” om slachtoffers te stimuleren om er toch over te praten. De video werd op 1 Juli gepubliceerd en heeft inmiddels al 760,000 views. Help mee om deze wandaden tegen te gaan en deel deze video zoveel je kunt. Bij voorbaat dank namens alle slachtoffers.
Kids 2012 | P&G London 2012 Olympic Games
Moeder zijn is het zwaarste beroep van de wereld. Maar het is tevens het beste beroep. Deze Procter & Gamble commercial is onderdeel van de “Thank you Mom” campagne en eren alle kleine en grote dingen die moeders elke dag weer doen voor hun kinderen om ervoor te zorgen dat ze slagen. De moeders van de Olympische atleten van Londen 2012 dit jaar worden uitbundig in het zonnetje gezet. En zo wordt het zwaarste beroep van de wereld toch al weer heel snel het allerbeste beroep. Doe mee met P&G door “Bedankt, Mam” te zeggen op deze actiesite Thank you, Mom by P&G.
How far will you go for Fantastic Delites? – Delite-o-matic
Ter promotie van het nieuwe Delites merk chips heeft de Australische snack fabrikant Fantastic een interactieve automaat neergezet op een plein genaamd de “Delite-o-matic” Het doel van de actie is antwoord krijgen op de vraag: “Hoe ver zullen de mensen gaan voor de smaak van Fantastic Delites?” In het experiment worden toevallige voorbijgangers uitgenodigd om op een glanzed rode knop te drukken om na een bepaald aantal keren drukken een gratis pak chips te krijgen. Het aantal klikken noodzakelijk om de freebie te ontvangen neemt elke keer toe. Uiteindelijk heeft iemand 5000 x gedrukt voor een gratis pakje chips. De video was een grote hit op het internet vorige week en de teller staat na een week op bijna 600.000 video views.