Week 10/2012 Viral Friday / KONY 2012, Dollar Shave Club & Mercedes-Benz

9 maart 2012, 15:18

Viral Friday Week 10 / 2012

Viral Friday is de wekelijkse rubriek op Marketingfacts in samenwerking met SocialMedia8, waarin de beste virals van de afgelopen week worden belicht. Met deze week campagnes van Invisible Children, Dollar Shave Club en Mercedes-Benz. Heb je een tip? Stuur 'm op!

KONY 2012

Deze dertig minuten durende film over de wreedheid van de Afrikaanse Joseph Kony bij kinderen heeft online voor heel wat rumoer gezorgd. Binnen vijf dagen is deze video meer dan 53 miljoen keer bekeken. Een terechte winnaar van de Viral Friday nummer 1. De video domineerde niet alleen op YouTube maar het onderwerp was ook trending topic op Twitter. Er kan (denk ik) met gemak gezegd worden dat deze video één van de snelste groeiende lanceringen op YouTube ooit heeft gehad. Op Facebook hebben nog eens bijna een half miljoen mensen het ‘geliked’. De organisatie achter deze video, Invisible Children, heeft nog meer stof laten opwaaien over bijvoorbeeld de fondswerving van de organisatie. Op deze Tumblr-pagina staat alle kritiek opgesomd. Deze andere blog stelt andere kritische vragen. Als jij ook mee wil dingen in deze discussie kan je hier meedoen.

DollarShaveClub.com – Our Blades Are F***ing Great

De Dollar Shave Club is waarschijnlijk de meest simpele en goedkope uitvinding voor de man in 2012. Met hun pay off ‘Shave time, Shave money’ is hun boodschap volgens mij wel duidelijk. Het kan ook niet simpeler; de Dollar Shave Club biedt (naar eigen zeggen) kwalitatief hoge scheermessen met een goedkope maandelijkse bijdrage aan (dit kan niet veel meer dan een simpele wegwerpmesje zijn). Veel mannen zijn waarschijnlijk nooit bewust geweest van het feit dat er veel te veel betaald wordt aan dure scheermerken. Nergens voor nodig, uiteindelijk betaal je alleen maar voor de mooie merknaam, toch? Bekijk zelf hoe het werkt. Sinds de lancering van deze video op 5 maart zijn er dan al meer dan 1.9 miljoen views bereikt. Je kan deze video dus ‘best wel’ viraal noemen. De manier waarop deze video in elkaar is gezet is geniaal, kijk zelf maar.

Invisible Mercedes-Benz

Normaal gesproken als een bedrijf haar product of dienst wil promoten maak je het niet onzichtbaar. Niemand zal het dan natuurlijk zien. Men denkt sowieso: “hoe meer we dit product blootstellen aan de doelgroep, hoe groter de kans is dat het product vaker gekocht zal worden”. Mercedes-Benz dacht hier met hun laatste virale campagne anders over. Ze hebben waarschijnlijk wat nieuwe inspiratie gekregen, in plaats van dat Mercedes hun auto massaal blootstelt aan het grote publiek hebben zij ervoor gekozen om deze Mercedes onzichtbaar te maken. Nieuwe invalshoek? Het is in ieder geval wel een frisse gedachten, reclame maken zonder zichtbaar materiaal. Deze video heeft het in ieder geval gemaakt tot de Viral Friday, en ze mogen er trots op zijn. Sinds de lancering, 3 maart, is deze video al meer dan 6.1 miljoen keer bekeken. Dat het daadwerkelijk viraal wordt is geen verrassing. Als je zelf de video bekijkt weet je waarom. Deze video geeft je ongetwijfeld inspiratie en weer iets meer liefde voor de Mercedes-Benz.

L'Odyssée de Cartier

Sterk, sexy, uniek en avontuurlijk, dat is wat de nieuwe reclamespot van Cartier is. De luipaard neemt je mee op een avontuur door diamanten en goud naar gevaarlijke Cartier beesten. Als je niet al verliefd was op dit merk dan heeft dit spotje er voor gezorgd dat jij en 1800000 kijkers er helemaal van weg zijn. Voor de gehele collectie kijk op website van Cartier.

Round up your mates for a GUINNESS on St. Patrick’s Day

In Ierland is St. Patrick's Day een religieus feest waar iedereen stilstaat bij de dood van St. Patrick in de 5e eeuw. Dit feest is behoorlijk geïntegreerd bij de Ieren, want het maakt niet uit waar zij zich op deze dag (17 maart) bevinden, iedereen is in het groen gekleed en viert samen feest. Om uiteindelijk met al je vrienden een lekker biertje te kunnen drinken is het natuurlijk moeilijk om eerst bij elkaar te komen met alle obstakels onderweg, Guinness heeft daarom een herdershond opgeleid en getraind om ervoor te zorgen dat de vrienden daadwerkelijk hun bestemming in de pub op St. Patrick’s Day bereiken. Zoek je maten en vier feest! En oja, geef deze lieve collie ook even een Guinness. Hij verdient het.

Steven Bissesar
Jr. Social Media Specialist bij SocialMedia8

Jazz pianist & student Reclame, Marketing en Communicatie Management | Amsterdam

Categorie
Tags

8 Reacties

    calandria

    leuk gevarieerd stuk!


    12 maart 2012 om 16:44
    nienke

    Zijn er ook cijfers bekend over het gebruik van de viral Kony 2012 in Nederland? Hoe vaak is Kony 2012 in Nederland bekeken en via welk medium?


    17 april 2012 om 14:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!