‘Webwinkels helemaal klaar met retourzendingen'

25 maart 2022, 13:30

Misbruik herroepingsrecht kost bakken met geld en moet worden ingeperkt

En nu is het afgelopen! De leden van thuiswinkelorganisatie Thuiswinkel.org zijn het beu: komende maand start een proef om te zorgen dat consumenten veel minder misbruik maken van het herroepingsrecht. Want consumenten maken het bont. Veel te bont.

“Vooral bij luxe producten zien onze leden nog te vaak dat ze gedragen worden en vervolgens worden geretourneerd,” meldt het persbericht. De vereniging wil met de proef een groot irritatiepunt onder webwinkeliers wegnemen: consumenten die structureel artikelen kopen, dragen en binnen de garantietermijn weer retourneren, gebruik makend van het herroepingsrecht.

Een proef met stickers en labels

Tijdens de proef gaan verschillende webwinkels speciaal ontwikkelde stickers op producten plakken of labels aan producten bevestigen. ‘Als de sticker of het label verwijderd is, leidt dit direct tot een waardevermindering. Het is namelijk niet nodig voor het passen of beoordelen om de sticker of het label te verwijderen’, aldus algemeen directeur Marlene ten Ham.

Het idee van het retourvignet komt vanuit de sector en heeft als doel dat consumenten bewuster omgaan met hun online aankopen, dat het misbruik van het herroepingsrecht dus wordt tegengegaan maar ook dat het aantal retouren wordt teruggedrongen. ‘Iets online kopen waarvan je weet dat je het maar één keer gaat dragen of gebruiken om het vervolgens te retourneren is slecht voor het product, slecht voor het milieu, slecht voor de verkoper en slecht voor de sector’, vindt directeur Ten Ham.

Waardevermindering doorberekend aan consument die terugstuurt

Hoe gaat de proef er precies uitzien? Er wordt samengewerkt met Retourvignet, das een bedrijf gespecaliseerd in het maken van “eenmalige” labels en stickers zodat je kan zien dat het product gedragen is (en dus in waarde is gedaald).

“Het retourvignet bestaat uit een serie producten, zoals een gepatenteerde sticker dat verandert als het van een product afgetrokken wordt en een tag met label in verschillende groottes dat niet opnieuw vastgemaakt kan worden. Een normaal label of kaartje kun je soms verstoppen of er opnieuw aanhangen. Deze producten laten heel duidelijk zien dat ze verwijderd zijn geweest”, zegt Hilko Hooijer van Retourvignet in het persbericht. “Retourneren kan dan nog steeds binnen de herroepingstermijn, maar er wordt dan wel waardevermindering in rekening gebracht bij de consument.”

Deelname pilot

Verschillende webwinkels starten komende maand met de pilot. Leden van Thuiswinkel.org kunnen zich nog aanmelden voor de pilot door een e-mail te sturen naar info@thuiswinkel.org. Over enkele maanden wordt het initiatief geëvalueerd.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!