Webwinkelier verkijkt zich op tijd en traffic

Webwinkelier verkijkt zich op tijd en traffic
, Aimy

Wat zijn de grootste behoeften van consumenten bij online kopen? Wat zijn de wensen van een webwinkelier? Deze vragen werden onder andere onderzocht in het E-Commerce behoeften onderzoek 2013 van PostNL uitgevoerd door Intomart GFK. In deel 1: de grootste uitdaging van webwinkeliers bij het opzetten en beheren van een webwinkel.

Over het onderzoek

Het onderzoek bestaat uit een kwalitatief en kwantitatief gedeelte waar dieper in werd gegaan op zowel de behoeften van de consument als op de behoeften van de verzender. De verzender doelgroep bestaat uit handelende consumenten (particulieren die op frequente basis handelen op marktplaatsen), retailers die nog niet online ondernemen (bricks) en webwinkeliers (zowel Bricks & Clicks als Clicks). Het kwantitatief onderzoek is uitgevoerd onder 503 consumenten en 1.100 verzenders. 

Grootste tegenvallers opzetten webwinkel

52% van de Bricks geven aan dat de grootste tegenvaller voor het opzetten van de webwinkel tijd is. Naast tijd is traffic (39%) en productinformatie opvoeren tegengevallen bij het opzetten van de webwinkel.

Ook bij Clicks zien we dit terug. De grootste tegenvallers zijn bij hen traffic (50%) en tijd (50%). Om een webwinkel op te zetten en te runnen dient een ondernemer serieus na te denken over een business plan (incl marketing strategie) en tijd die vrij moet worden gemaakt voor de webwinkel. Dit zal ten goede komen aan het proces, maar ook uiteindelijk het succes.

tegenvallers opzet webwinkel

Webwinkeliers verwachten minder tijd te hoeven te investeren dan de werkelijkheid aangeeft

Wanneer we dieper inzoomen op de kwestie tijd, zien we dat retailers die nog online willen gaan de tijd voor de webwinkel per week inschatten op 10-20 uur. Daadwerkelijk blijkt dit minimaal 20 uur te zijn. In veel gevallen is dit zelfs een volledige FTE.

tijdbesteding online winkel


Verwachte kosten traffic in derde van de gevallen hoger dan verwacht

In het onderzoek heeft Intomart GFK onderzocht of de verwachte kosten van een webwinkel hoger of lager zijn uitgevallen voor de verschillende onderdelen van het opzetten en beheren van een webwinkel. Over het algemeen worden de kosten redelijk goed ingeschat. Alleen de kosten voor traffic worden in ruim eenderde van de gevallen niet goed ingeschat. Dit onderbouwt ook de grootste tegenvaller van een webwinkelier: traffic.

kosten clicks opzetten webwinkel

kosten bricks & clicks opzetten webwinkel

Het onderzoek biedt inzichten in het opzetten en beheren van een webwinkel. Uit ervaring blijkt dat het opzetten van een webwinkel een serieuze aangelegenheid is. Voordat je een webwinkel begint, is het verstandig om goed na te denken over je doel, hoe je traffic gaat genereren en hoe je de webwinkel in de organisatie laat landen (dus tijd voor vrij gaat maken).


Delen



Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Erg interessant artikel! Veel webwinkeliers denken dat het makkelijk is om een webwinkel op te zetten en te beheren. Velen verwachten (merken wij uit ervaring) dat er direct veel verkeer en conversies zullen zijn. Sommigen verwachten zelfs direct een hoog conversiepercentage, wat echter niet reëel is.

    Echter moeten ook kosten berekend worden voor het genereren van bezoekers en uiteindelijk klanten. Via de organische resultaten voor de lange termijn of via adwords voor snel resultaat.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.