Webshops opgelet: het vakantiegeld is gestort!

10 juni 2015, 16:29

Het vakantiegeld is deze maand gestort en dat betekent dat consumenten meer mogelijkheden hebben voor leuke dingen, zoals het boeken van een vakantie. Websites waar je vakanties kunt boeken hebben het deze periode drukker dan normaal.

Vakantieveilingen.nl laat zien hoe online aanbieders kunnen profiteren van de extra bezoekers die hun vakantiegeld goed willen besteden

Het is eind mei en dat betekent dat de meeste werknemers hun vakantiegeld hebben ontvangen. 8% van het bruto jaarloon wordt op de bankrekening bijgeschreven en dus hebben consumenten bijna een maandloon extra om uit te geven.

Maar waar geven Nederlanders hun vakantiegeld aan uit? Uit een onderzoek van de ING van vorig jaar komt naar voren dat twee van de vijf consumenten hun vakantiegeld daadwerkelijk uitgeven aan vakantie en een op de vijf besteedt het aan andere zaken. Uit nieuw onderzoek, wederom van de ING, blijkt ook nog eens dat twee op de drie vakantiegangers de prijzen van zomervakanties op internet vergelijken om zo tot de beste prijs te komen en dat de vakantieganger zijn vakantie steeds later (lees: korter voor de aanvang van de vakantie) boekt. Kortom, drukke tijden voor de online retailers.

Vakantieveilingen.nl is sinds 2008 de leidende website waar consumenten onder meer vakanties en uitstapjes kunnen winnen in een online veiling. Deze website krijgt de komende maanden veel bezoekers op de site en mobiele app. Hoe zorgen zij ervoor dat ze kunnen profiteren van de extra bezoekers die hun vakantiegeld goed willen besteden?

Waar geeft de Nederlander zijn vakantiegeld aan uit?

In 2014 hebben ING en NRC Q onderzoek gedaan naar de uitgaven van het vakantiegeld van de Nederlanders. Uit het onderzoek van ING kwam naar voren dat, zo schreef ik al, twee van de vijf consumenten (42 procent) hun vakantiegeld daadwerkelijk uitgeven aan vakantie. Daarnaast gaf meer dan een op de vijf (22,1 procent) respondenten aan het vakantiegeld te besteden aan zaken zoals een nieuwe bank of televisie.

Dit betekent dat 64 procent van de Nederlanders ervoor kiest het vakantiegeld uit te geven. Het onderzoek van NRC Q laat zien dat het geld vooral wordt uitgegeven aan vakantie, sparen, aflossen, het huis, een dagje uit en elektronica.

vakantiegeld-2014

Vakanties vergelijken en boeken op internet

Ook dit jaar heeft de ING onderzoek gedaan naar het vakantiegeld. Maar liefst 82 procent van de ondervraagden ontvangt het vakantiegeld in één keer. Slechts 7 procent zou hun vakantiegeld in twaalf maandelijkse delen ontvangen. Het onderzoek geeft deze keer niet aan hoeveel mensen hun vakantiegeld uitgeven aan het boeken van een vakantie.

Wel blijkt dat twee op de drie vakantiegangers vakanties vergelijken op internet om tot de beste prijs te komen. Ruim een kwart van de ondervraagden boekt de zomervakantie later (korter op de vakantie) dan vorig jaar. De mensen die van hun vakantiegeld niet op vakantie gaan, zullen dit waarschijnlijk ook weer uitgeven aan sparen, aflossen, het huis, een dagje uit en elektronica. Offline, maar vooral online.

Spreiden van het piekmoment

Vakantieveilingen.nl is een website waarop consumenten kunnen bieden op hotelkamers, beauty-arrangementen, vakanties, dineren, concerttickets en meer. De bezoeker plaatst via de site of de app van Vakantieveilingen.nl een bod op de veiling en volgt de afloop live via een terugtikkende klok. De bieder met het hoogste bod wint de veiling.

Vakantieveilingen.nl weet als geen ander hoe het moet omgaan met veel bezoekers op zijn website. Het bereik van Vakantieveilingen.nl bij het versturen van een e-mailnieuwsbrief of socialmediabericht ligt dit rond de 3 miljoen mensen. De website heeft 125 miljoen unieke bezoekers per jaar.

Frank van Run, CEO van Emesa, het moederbedrijf van Vakantieveilingen en Actievandedag: “Onze websites hebben eigenlijk het hele jaar door te maken met piekmomenten. Dit komt doordat we veel meer doen dan alleen het aanbieden van vakanties. We zien meer websitebezoek als mensen hun vakantiegeld hebben ontvangen, maar ook dagen als Valentijnsdag, Moederdag, Vaderdag, Koningsdag, Sinterklaas en Kerst zorgen voor een grote toestroom naar onze website. Het is onze taak om door middel van een uitgekiend aanbod, goede marketing en commercie het piekmoment te spreiden over een langere periode.”

Voorwaarde voor piekopvang: een adequaat ICT-platform met continue monitoring

Naast het spreiden van het piekmoment is het belangrijk om je website onder te brengen op een goed hostingplatform. Frank van Run: “Ons eerste serverpark was organisch gegroeid, als we ruimte nodig hadden, werd er een servertje bijgeprikt. Dat hoorde bij de start-upfase, maar de consequentie was dat het platform niet stabiel genoeg was. Als de vakantieperiode begon, zaten we met samengeknepen billen te kijken naar de load op de servers. Het was zelfs zo erg dat medewerkers in die periode niet op vakantie mochten. In 2013 zijn we overgestapt naar een voor ons op maat ontwikkeld hostingplatform bij True. We beschikken daarmee nu over een uitstekend platform met continue monitoring. Sinds april 2014 zijn we nooit meer ongepland down geweest en kunnen ook onze medewerkers met een gerust hart op vakantie gaan.”

Interessant en spannend aanbod

Uit het onderzoek van de ING van dit jaar komt naar voren dat mensen steeds korter op de vakantie hun reis boeken. Vakantieveilingen zegt dat zij deze trend al een aantal jaren merken aan het koopgedrag op de website. Frank van Run: “Wij proberen het koopgedrag natuurlijk zo goed mogelijk te spreiden. Dat doen we met een zo goed mogelijk aanbod en door dit aanbod op het juiste moment op de website plaatsen. Wij moeten er voor zorgen dat we continu een interessant en spannend aanbod hebben, waardoor mensen het gehele jaar door op onze website terugkomen. Zonder een goed aanbod op de website is er ook geen traffic. Je moet er dus altijd voor zorgen dat jouw winkeletalage is gevuld met interessante aanbiedingen. Een laatste tip: blijf je doorontwikkelen en zorg dat je niet stilstaat.” En dat doet Emesa ook niet. Zo wordt er dit jaar een nieuwe frontend van de desktopwebsite van Vakantieveilingen.nl geïmplementeerd, kort gezegd de site, lees winkel, gaat er nieuw en dus anders uitzien en wordt de website van Vakantieveilingen en Actievandedag.nl in België gelanceerd onder de naam Vakantieveilingen.be.

Charles van der Wal
Inbound / content marketeer bij True

Charles van der Wal is eigenlijk journalist, maar werkt als inbound / content marketeer bij True. Hier gebruikt hij onder andere zijn journalistieke kennis en vaardigheden om de wereld van B2B Marketing te verkennen, te verslaan en uit te voeren. Specifiek heeft hij interesse in Content Marketing, Lead Management en Marketing Automation.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!