Weblogs en e-zines, hobby of professionele journalistiek?

Weblogs en e-zines, hobby of professionele journalistiek?

Tonie van Ringelestijn heeft namens Netkwesties een lezenswaardig artikel geschreven over het businessmodel van weblogs en e-zines. Of het nu journalistiek is of niet, ze worden meestal gemaakt door vrijwilligers, terwijl traditionele media met betaalde krachten werken. Hoe kunnen deze sites uit de hobbysfeer komen? En willen ze het wel professioneler aanpakken? Hij sprak daarvoor met vertegen-woordigers van o.a. Geenstijl, Fok, Flabber, Retecool, Breekpunt en Smallzine.

Het artikel maakt onderdeel uit van een onderzoek naar online uitgeven en journalistiek waarvoor Netkwesties eind vorig jaar een uitkering van ? 40.800,- kreeg van het Bedrijfsfonds voor de Pers.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 4 reacties op dit artikel

  • ...zeker goed om onderzoek naar te doen, maar echt briljant vind ik de teksten nog niet (voor 40k?)...

    geplaatst op
  • Neem aan dat de 40K niet alleen voor dit artikel is geweest. Het artikel voegt een klein stukje toe aan de puzzel, maar geeft zeker geen compleet antwoord op de vraag hoe je nu een succesvol businessmodel kunt opzetten voor weblogs of e-zines. Bovendien zijn een aantal uitspraken in het artikel van een bedenkelijk niveau.

    geplaatst op
  • Nee, Paul, er komen oa meer dan 20 onderzoeksartikelen geschreven door zes verschillende mensen, dit is er slechts 1 van. Nee, Marco, het gaat niet over 'businessmodellen' - dat is typisch de marketingmanier om er tegen aan te kijken. Het artikel gaat over de discrepantie tussen hobbysfeer en een betaalde exploitatie. Dat kan met een businessmodel, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het is maar net wat de makers willen. En uitspraken doen de 14 geinterviewden zelf.
    Wil je trouwens niet de lead van het artikel kopieren zoals je hierboven hebt gedaan. Citeren moet immers tussen aanhalingstekens :)

    geplaatst op
  • ...dus dat beloofd nog veel goeds Tonie? ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.