• Mobile
    wordt gesponsord door

We Never Look Up Anymore

Hoe sociale media ons leven veranderen

We Never Look Up Anymore

Heleen van Lier, sociale mediaredacteur bij de Volkskrant, maakte gisteren haar nieuwe project “Hoe hebben sociale media jouw leven veranderd?” bekend. Voor de Volkskrant gaat zij de komende twee maanden antwoord geven op de volgende vragen: “Hoe hebben sociale media de maatschappij waarin we nu leven echt veranderd? Welke invloed hebben sociale media gehad op het onderwijs, politie en justitie, de overheid, de media en andere maatschappelijke vlakken?”

Opkijken

In een antwoord op een tweet van haar hand attendeerde ik Heleen op het vandaag gepubliceerde trendrapport “De Zwarte Kant van Sociale Media” (geschreven door Jaap Bloem en ondergetekende). Tegelijkertijd kreeg ik een mail van collega Thomas van Manen die mij verwees naar de Tumblr-site “We Never Look Up”. De site is een schitterende collage van tientallen foto’s waarbij mensen verloren zijn in hun smartphone. Bevroren in het moment. Afwezig in meatspace, aanwezig in cyberspace.

In de About-pagina van de site is het volgende te lezen: 

The world has gone mobile. We live in an information society and are connected to information anywhere we go, and whatever we do, 24/7. And that has changed how we as people behave. We never look up anymore.

Bewust maken

Volgens het artikel “We Never Look Up: Tumblr illustrates our tech-dependent society” op de internationale website van Metro illustreert de Tumblr-website perfect dat we allen in de afgelopen jaren steeds meer van technologie afhankelijk zijn geworden: “We're all guilty of being tech-dependent, at least more than we were just six or seven years ago.” In een interview met de krant laat de eigenaar van de site, een Finse onderzoeker, weten dat hij zijn site met name in het leven heeft geroepen om mensen bewust te maken van het feit dat ze zich voortdurend verliezen in hun mobiele telefoon: “I'm not saying it is a negative thing, when done safely. It's just that we need to be aware of that times change, and behavior as well. But in social context, with friends, etc., it's kind of rude to finger on your mobile the whole time. My message is not to judge, just to make this behavior concrete.”

Terugkerend naar de vraag van Heleen van Lier. “Hoe hebben sociale media jouw leven veranderd?” De Tumblr-site We Never Look Up geeft een perfekt antwoord op deze vraag. Niet in woorden, maar in beelden. Beelden die vanzelf de vraag oproepen: herken jij jezelf hier in?


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • De vraag stellen is 'm beantwoorden Sander ;-). Herken jij jezelf erin?

    geplaatst op
  • @Timo. Ook ik maak mij hier schuldig aan. Ik probeer het echter bewust te beperken tot enkele keren per dag.

    geplaatst op
  • @Sander Ik had de site ook voorbij zien komen (en het bericht van Heleen), had de connectie toen nog niet gemaakt. Beelden zeggen meer dan woorden. Niet alleen onderweg, maar ook bijvoorbeeld op kantoor, in sportkantines, in privésituaties is dit gedrag 'gewoon' geworden. En ja, ook ik maak mij hier schuldig aan, van tijd tot tijd.

    geplaatst op
  • Eindelijk wordt hier aandacht aan besteed. Ik ben zelf zo nu en dan buschauffeur van beroep en ik zal je zeggen veel passagiers "don't look up anymore". Ze zitten zowaar in een andere wereld, negeren de chauffeur helemaal. Het is nu instappen, inchecken ov (kijkend op hun smartphone), gaan zitten en stoicijns doorgaan in de social media. Mensen communiceren niet meer op een normale manier. Erg jammer dit.........
    ps: er zijn mensen die verongelukt zijn (fiets, lopend) door de social media....
    Ik wacht op een docu over social media naar aanleiding van "we don't look up anymore" , no comment just the sound how people live thesedays with their head down.... Heleen van lier, iets voor jou misschien......

    geplaatst op
  • Did we really look up before?
    Of lazen we toen massaal de metro en de spits in de trein en besteden we toen ook echt aandacht aan anderen die we niet kenden?

    geplaatst op
  • Eens met Michiel. Ik ergerde me 15 jaar geleden al aan mensen die bij het instappen in de bus zonder te groeten hun pas voor de chauffeur hielden alsof hij een scanner was, ondertussen vrolijk door kletsend of -bellend. Als ik bij mensen in bus of trein aanschuif groet ik altijd. Veel mensen voelen zich daar zichtbaar ongemakkelijk bij. Dat was 15 jaar geleden niet anders. En toen ik hier in de buurt kwam wonen, 10 jaar geleden, duurde het ook een hele tijd voor de mensen teruggroetten.
    En nee, ik groet niet heel uitbundig.

    Ik denk dat mensen al heel lang de behoefte hebben om de grenzen van hun privacy af te schermen, in een wereld die voortdurend inbreuk op die grenzen maakt. Dat ze daarbij zich soms teveel afschermen ontgaat ze.

    Wat we nu zien gebeuren is dat de smartphone een legitimatie is geworden voor dat afschermen. Maar hij is zeker niet de oorzaak. Wat wel gebeurt is dat de sociale media ons de kans geven om ons virtueel te omringen met bekenden op plaatsen waar we ons ongemakkelijk voelen, fysiek omringd door onbekenden. Dat versterkt het afschermen. Slachtoffer daarvan zijn de mensen zonder smartphone, en het spontane, inspirerende contact met onbekenden. Jammer, maar we krijgen vast wel weer een keer een tegenbeweging.

    geplaatst op
  • @Arne Bleijs: "de smartphone een legitimatie is geworden voor dat afschermen"

    Interessante gedachtengang. Zo heb ik er nog niet eerder tegenaan gekeken. THX!

    geplaatst op
  • Prachtige fotoserie dan idd om mooie manier weergeeft hoe ons (publieke) gedrag is veranderd.

    Zelf een tijdje terug begonnen met de Flickr Groep Connected Consumer:
    http://www.flickr.com/groups/connectedconsumer/

    Wie foto's heeft die passen in deze groep, voeg ze toe. Alvast dank!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.