“We gaan netflixen in de auto”

Waarom klassieke autoproducenten het lastig gaan krijgen

“We gaan netflixen in de auto”

In deze aflevering een gesprek met automotive business-consultant Jos van den Bergh over media, marketing en techniek in de autobranche. Wat zijn volgens Van den Bergh de belangrijkste ontwikkelingen?

Jos van den Bergh ziet techbedrijven transformeren naar autoproducenten. Van den Bergh: “Organisaties als Sony en LG hebben aangekondigd binnenkort te starten met de productie van auto’s. De koek moet steeds meer verdeeld worden onder verschillende partijen. Ik verwacht dat een aantal klassieke autoproducenten het lastig gaan krijgen wanneer zij niet meebewegen. Om niet achterop te raken, zullen zij heel snel de transitie naar elektrisch rijden en digitalisering moeten maken én hun businessmodel moeten aanpassen.”

Kantelpunt komt dichterbij

Hij verwacht dat zelfrijdende auto’s gefaseerd de markt gaan veroveren. “Voordat we autonoom rijden in het centrum van Parijs, zijn we een aantal jaar verder. Het begint eerst op makkelijke trajecten. Het kantelpunt - waarbij techniek feillozer begint te worden dan de mens – komt steeds dichterbij. Merken als Audi, Tesla en Renault zijn heel erg ver met de ontwikkeling van autonoom rijden.”

Bingewatchen in de auto

Hoewel je er nu misschien nog niet aan moet denken om je favoriete Netflix-serie achter het stuur te bingewatchen, is dat mogelijk wel de toekomst. In zelfrijdende auto’s hebben automobilisten geen handen aan het stuur nodig. Van den Bergh: “Mijn advies aan mediapartijen is om met automerken in contact te komen en na te denken welke proposities men in de ‘connected car’ kan ontwikkelen. Als mediabedrijven daar nu al over nadenken, zijn ze klaar wanneer auto’s écht autonoom rijden.”

 

Credits afbeelding: Unsplash, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.