• Mobile
    wordt gesponsord door

Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 1)

Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 1)
, Oogst
@martijnstaal

Pomme & Kelly winnaars van eerste Google IdolsNa verschillende events het afgelopen jaar zoals het User Generated Content seminar in Media Plaza en het Cross Media Café over KijkersTV lijkt de enorme belangstelling rond User Generated Content (UGC) niet op te houden. Het grote succes van sites zoals YouTube heeft bij menig marketeer de interesse gewekt en het is dan ook niet zomaar dat congressen rond het onderwerp enorm goed worden bezocht. Daarnaast experimenteren marktpartijen volop met UGC initiatieven, zoals De Telegraaf met Sugababes TV (pdf), Rabobank en MediaMall met persoonlijke TV pilots en PCM en Talpa met Skoeps.nl. Interessant daarbij is dat niet alleen ‘traditionele’ contentpartijen zoals omroepen en TV aanbieders de ontwikkelingen in de gaten houden, maar ook ‘brick and mortar’ bedrijven zoals banken en vliegmaatschappijen op zoek zijn naar UGC toepassingen.

Daarom in een serie op Marketingfacts een overzicht van de ontwikkelingen rond User Generated Content en meer inzicht in welke business modellen voor User Generated Content succesvol lijken te zijn en welke niet, en op welke manier organisaties er zo goed mogelijk voor kunnen zorgen dat hun UGC initiatief ook daadwerkelijk bezocht en gebruikt wordt.

Business model voor UGC vaak onbekend
Ondanks de hype rondom UGC ontstaat de voorzichtige overtuiging dat UGC kansen biedt. Toch blijkt steeds weer dat maar een klein deel van de organisaties erover uit is op welke manier hun business van User Generated Content kan profiteren. Hoewel de meeste initiatieven gebaseerd zijn op advertising inkomsten, is het onwaarschijnlijk dat dit voor alle UGC toepassingen geldt. En na berichten van onder andere de enorme kosten die partijen als YouTube maken aan hosting en copyright issues, en minder succesvolle resultaten van onder andere Sugababes TV en Shoobidoo lijkt de noodzaak tot verder inzicht in de business kansen van UGC alleen maar groter.

Na onderzoek onder een aantal Nederlandse en buitenlandse initiatieven, variërend van IlseMedia’s web-log.nl tot MediaMall en restaurantgids IENS, is meer inzicht verkregen in wat voor business modellen er voor User Generated Content momenteel worden gehanteerd, en welke conclusies we daaruit kunnen trekken.

Advertising alleen niet voldoende
Tijdens het User Generated Content seminar op Mediaplaza was men er eigenlijk wel over uit: met advertising alleen redt een User Generated Content initiatief het niet. Hoewel enkele partijen met een enorm bereik zoals Google Video en YouTube wel geld lijken te verdienen met de verkoop van advertenties rond video’s, en initiatieven zoals Web-log.nl, MediaMall en IENS ook advertenties verkopen door middel van banners, kunnen de hosting- en ontwikkelkosten moeilijk worden gedekt met alleen advertising. Daarnaast maakt de brede doelgroep van veel User Generated Content initiatieven het vaak minder interessant om advertenties te plaatsen en moeten UGC sites specifieke channels oprichten om adverteerders over te halen. Ook is controle en hoge kwaliteit van de content voor veel adverteerders belangrijk, terwijl deze vaak bij UGC ontbreekt.

Naast advertising (bv. Web-log.nl) en sponsoring (bv. Wikipedia) zullen organisaties dus naar aanvullende bedrijfsmodellen moeten kijken om hun UGC initiatief succesvol te laten zijn. Daarvan belichten we er drie.

Gebruikers betalen soms voor UGC
Sommige UGC aanbieders vragen hun gebruikers of bezoekers om het betalen van een fee. Dit geldt voor UGC initiatieven zoals Habbo Hotel en online wereld Second Life, waarbij gebruikers in ruil voor betaalde credits of currency kleding en diensten kunnen aanschaffen. Gebruikers van Vodafone KijkMij TV betalen voor het bekijken van mobiele video’s die door andere gebruikers zijn gemaakt.
Dit model is waarschijnlijk niet voor alle User Generated Content toepassingen te gebruiken.

Verkoop via andere kanalen
User Generated Content wordt door sommige partijen gebruikt om inkomsten te genereren via andere kanalen. Chinees UGC-ininitatief Toodou bijvoorbeeld probeert het met een revenue share overeenkomst met de mobiele telefonie operator Dragon Mobile voor distributie van de content via het mobiele kanaal. Maar ook de Nederlandse initiatieven zijn hiermee bezig. IENS gebruikt de database, die voor een groot deel gevuld is met UGC, om b2b en b2c restaurantgidsen in print te verkopen.

UGC kan nieuwe diensten faciliteren
Naast de bovengenoemde inkomstenbronnen, wordt UGC ook steeds vaker ingezet om nieuwe diensten te faciliteren. Zo verkoopt Toodou marktonderzoek en zet YouTube online talentenjachten op voor bands. In Nederland is ook NCRV bezig met sites zoals OngekendTalent.nl, SeriousTalent.nl en VideoTalent.nl waarvan de UGC wordt ingezet in programma’s als Man Bijt Hond.

We hebben nu naast advertising een aantal nieuwe vormen van business modellen gezien die gebruikt worden door User Generated Content initiatieven. Wat opvalt, is dat de meeste business modellen naast advertentie-inkomsten ook op zoek zijn naar andere inkomstenbronnen.

Volgende keer bekijken we de meerwaarde die UGC kan bieden als onderdeel van de totale bedrijfsstrategie. Bijvoorbeeld op het gebied van klantloyaliteit of het verstevigen van de concurrentiepositie.


Delen

0
0


Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • Telegraaf's dochterbedrijf Mobillion heeft met het blogging platform Mobisphere gekozen voor een business model gebaseerd -initieel- op inkomsten uit eindgebruikers. Mobisphere is een kant en klare ASP blogging dienst die door online uitgevers volledig customised in hun website kan worden geïntegreerd. Daarnaast kan het platform achter Mobisphere worden gebruikt om maatwerk oplossingen te bieden aan online uitgevers die willen reageren op initiatieven zoals Skoeps.

    Content en bereik (kunnen) worden gedeeld door de diverse partners. Zodra er genoeg bereik en content in Mobisphere zit, wil Mobillion de inkomsten dan ook aanvullen met advertenties. Een gezonde mix van eindgebruikersinkomsten en advertenties lijkt me voor een UGC/community site het beste.

    Voorbeelden zijn te zien op http://mobelle.mobisphere.nl, http://hitkrant.mobisphere.nl en http://vogelbescherming.mobisphere.nl.

    geplaatst op
  • Op Sugababes.nl hebben we onze omzet tot enkele maanden geleden altijd gerealiseerd uit onze eindgebruikers. Door middel van 'Premium Services' voegen we extra functionaliteit toe tegen kleine bedragen. Een voorbeeld hiervan is een betaald lidmaatschap, waarbij de gebruiker onder andere de beschikking krijgt over een grotere inbox en meer ruimte heeft voor zijn foto's.

    De afgelopen maanden zijn wij echter steeds meer gaan experimenteren met verschillende vormen van advertenties. Zowel 'platte banners' als volledig geintegreerde reclamevormen. (Een voorbeeld van dat laatste is een actie van Stivoro, om het imago niet-roken te verbeteren. Er is een speciaal forum geopend en op de profielen van niet-rokers is een extra badge te vinden. )

    Ik ben het met Brechtje eens dat een gezonde mix van inkomsten uit de verschillende inkomstenvormen, die in het artikel zijn genoemd, de beste manier is.

    Misschien een kleine toevoeging voor het artikel: een vierde businessmodel is het sturen op verkoop van je bedrijf. Youtube is hier een duidelijk voorbeeld van.

    geplaatst op
  • Uitstekend overzicht Martijn en ben benieuwd naar het vervolg!

    Vwb businessmodellen, volgens mij is één van de businessmodellen ook goedkoper content produceren (kostbesparing dus). Afgelopen maand is bijvoorbeeld BBC News 24 gestart met een user-generated niewsprogramma en zoals je hierboven ook al aangeeft kennen we natuurlijk ook de voorbeelden zoals Skoeps, Ohmynews, etc.

    geplaatst op
  • MijnAlbum hanteert een model waarbij de content die de gebruikers genereren wordt gebruikt om een platform te creëeren dat dient als kapstok om verschillende concepten aan vast te hangen:

    - Content integratie: producten van adverteerders kunnen worden gepersonaliseerd door gebruik te maken van de 30.000.000 foto's die MijnAlbum reeds in haar bestand heeft zitten. Voorbeelden TNT kaartenservice (http://www.mijnalbum.nl/kaartenservice) en Postbank met "mijn postbankpas" maar ook fotoboeken, muismatten en t-shirts met foto's daarop. Alles wordt afgerekend op basis van een advertentiemodel.

    Verder kun je nog denken aan fotowedstrijden rondom een bepaald thema, een recent voorbeeld: http://www.mijnalbum.nl/actie-openbaar creëert awareness rondom Corel's software op een leuke niet opdringerige manier.

    - Content exploitatie: mogelijkheid tot het afdrukken/ bestellen van VCD/ CD's van foto's die op de website worden geplaatst

    - Aanverwante artikelen aanbieden: Producten aanbieden die logisch zijn om bij foto's aan te bieden. Denk daarbij aan printers, scanners etc..

    - Bannering getarget op content: Moderators delen sinds kort alle 30.000.000 foto's op mijnalbum in in categorieën waardoor we steeds meer van de 40.000.000 pageviews kunnen targetten. Dus Sunweb en Toerkoop adverteren binnenkort hun vakantiereaanbiedingen naar bestemmingen in spanje boven vakantiefoto's in spanje.

    Dit zijn een aantal van de toepassingen die we nu gebruiken om onze user generated content om te zetten in een winstgevend businessmodel. Maar er zijn nog veel meer constructies denkbaar, dus het is nog steeds "werk in uitvoering".

    geplaatst op
  • Leuke discussie dit en wellicht handig om Chris Anderson's Long Tail er eens naast te houden. Dan blijkt dat wat voor veel van de door hem genoemde producten geldt, ook voor UGC geldt: er hoeft niet per se een business model achter te zitten. Veel users werken om niet-financiële redenen mee, zoals online status, offline status, behoren bij een groep, etc.

    Hoe verder je in de tail zit, hoe minder traditioneel de motieven zijn van de users (consumenten, vaak ook producenten). Om deze discussie dus goed te voeren, is het eerst goed om de traditionele zakenwaarheden (business models) te laten varen.

    Als er dan toch geld verdiend moet worden, denk ik dat marketingkosten nog een aardige toevoeging is. In feite wat Jos hierboven noemt: merk onder de aandacht krijgen bij grote groepen intensieve gebruikers/makers van content. Dat gaat veel verder dan advertising en komt neer op branded content of sponsoring.

    geplaatst op
  • Ook bij ons is het voornamelijk een geval van advertising inkomsten die de site moeten dragen. Wel is het leuk om te zien dat UGC echt werkt. Je genereert traffic door de UGC, die weer nieuwe UGC oplevert....

    Een echt schitterend sneeuwbal effect.

    Waar wij nog wel op zitten te wachten in Nederland is de mogelijkheid om te gaan testen met "In Text Advertising".

    Wij verwachten daar wel positieve inkomsten uit te kunnen gaan genereren omdat het zich beter laat integreren dan de "adsense" die wij nu hanteren.

    Tevens creeeren we hierdoor weer ruimte om nieuwe initiatieven ruimte te geven om op genomen worden in de stijl van de site.

    geplaatst op
  • Leuke discussie. Ik ben momenteel bezig met weer een nieuw het nieuwe uitgeven event. Centraal daarin staat echter niet: het business model. Maar 'de lezer'. Wat wil die nu eigenlijk? USG is daar één onderdeel van overigens, maar niet het centrale thema.

    Wat me wel opvalt is dat er veel gesproken wordt over eindgebruikers laten betalen, maar zelden producenten laten betalen. Misschien klinkt het vreemd, maar ik geloof dat daar zeker ook geld in zit. Vanuit mijn blogactiviteiten op marketingfacts komen er al steeds meer telefoontjes voor verzoeken mijn kant op m.b.t. mogelijk adviesopdrachten. Niet dat ik Marco ooit zou betalen, maar ik ben dan ook geen full time eigen baas. Maar ook in de wetenschappelijke wereld, waar publiceren zo verschrikkelijk belangrijk en moeilijk is, kan dit een mooi model zijn. USG? Nou, meer promovendi generated content, of research based content. Het oude model was dat eigenlijk iedereen de uitgever betaalde voor de content, nu kan je kijken in hoeverre gebruikers moeten betalen of juist de professoeren of promovendi.

    Tot 14 februari mensen :)

    geplaatst op
  • Interessante toevoegingen, ik ga dit zeker meenemen in het vervolg, deel 2, van dit artikel.

    @ Gijsbregt: wat betreft de gebruikers, hoeft er inderdaad niet altijd een business model achter te zitten. De door jou genoemde motieven, of bijvoorbeeld reputatiesystemen en een zogenaamd 'podium' waarop gebruikers hun creativiteit kunnen tonen, kunnen ook vaak motiverend werken om User Generated Content te genereren.

    Wat betreft het business model van UGC voor organisaties: hoewel veel organisaties nog volop aan het experimenteren zijn met UGC toepassingen en het business model voor veel UGC toepassingen nog niet helder is, ben ik ervan overtuigd dat er voor bedrijven bijna altijd een business model achter UGC moet zitten. Naast de directe en indirecte inkomsten die in dit artikel genoemd worden, kunnen UGC initiatieven ook 'minder tastbare' voordelen opleveren zoals het verhogen van de klantloyaliteit of het verstevigen van de concurrentiepositie.
    En ik denk dat het juist een uitdaging vormt om die minder tastbare baten te achterhalen en te kwantificeerbaar te maken.

    geplaatst op
  • Graag jullie aandacht voor het inmiddels bijna een jaar draaiende UGC-project van Koninklijke Wegener dat bij De Twentsche Courant Tubantia is ontwikkeld: de digitale dorpspleinen en stadspleinen. Voorbeelden zijn http://www.haaksbergen.tctubantia.nl (en vandaaruit surf je naar de andere pleinen). Twente is geheel voorzien, het eerste dorpsplein in Gelderland is inmiddels live in de gemeente Berkelland.

    geplaatst op
  • Hans, we hebben daar bij de lancering en de eerste terugkoppeling van de resultaten bij stilgestaan. Erg interessant project dat we dus met belangstelling volgen!

    Heb er ook over gesproken met Freek Busweiler tijdens het recente Wegener Reisseminar waar ik sprak over Travel 2.0 en de toenemende stroom van user generated content. Zal 'm binnenkort maar eens een herinneringsmailtje sturen ;-)

    geplaatst op
  • @Hans
    Half november schreef ik hier over de presentatie van Gerard Driehuis in De Kuip. Daarin zei hij o.a. dat in december Wegener zou beslissen of 'Haaksbergen' landelijk uitgerold gaat worden. Weet jij of dat inmiddels besloten is? En welke rol speel jijzelf bij 'Haaksbergen'? Die laatste vraag omdat ik met Feeder jullie initiatief met belangstelling volg.

    geplaatst op
  • Tuurlijk, spuit 11 uit Arnhem is ook wakker. :-)

    geplaatst op
  • Je was 3 minuten te laat Karel; volgende keer moet je toch echt wat eerder opstaan ;-)

    geplaatst op
  • Je verhaal over Gerard Driehuis in De Kuip over de digitale dorpspomp heb ik gelezen. Goed verhaal heb je hierover hebt neergezet. De besluitvorming over landelijke uitrol zit eraan te komen. De eerste stap over de provinciegrens is al gezet. Mijn betrokkenheid is die van journalistiek senior moderator en enthousiasmeerder van het project dorpspleinen. De grote kracht van de UGC in onze onderneming is die van totale nieuwsleverancier en met de journalistieke kennis (mijn achtergrond is dagbladjournalistiek) een prima bewaking van de UGC. Om de UGC beter te duiden richting de UGC-ers heb ik het altijd over "burgernieuws" en "burgerjournalistiek" of "burgerverslaggeving". Dat spreekt de mensen die het moeten doen, de "burgers", veel meer aan dan User Generated Content. Henk Blanken adj. hoofdredacteur NDC heeft er ook heel goede dingen over geschreven. In NRC-next (5-7-2006) "De digitale pleinen van TCTubantia zijn het beste voorbeeld van burgerjournalistiek tot nu toe". Een vakgenoot-citaat over dit project dat van niet-Wegener-zijde komt. Toch de beste reclame, zou ik zeggen.

    geplaatst op
  • In veel initiatieven op het gebied van User Generated Content wordt toch vooral gekeken naar hoe de burger/consument optimaal gebruik te laten maken van de mogelijkheden die hem in deze nieuwe media-era worden geboden om zijn stem te laten horen. Itt vroeger, waar op alle fronten schaarste overheerste, is er nu voldoende gelegenheid gehoord/gezien/gelezen te worden. In de digitale dorpspomp wordt op die manier een mooie mix bereikt van journalisten en burgers, waarbij de site een alternatief is voor de ingezonden brief, de melding op het prikbord in de supermarkt of het buurthuis. De User verdient echter niets. In Mobisphere van Mobillion is ruimte gecreeerd voor zogenaamde Premium Content, waarbij degene die de content creeert ("creator") zelf bepaalt of deze content of een gedeelte ervan pas na betaling kan worden bekeken. De creator zit en blijft aan de knoppen. De betaling geschiedt door middel van een systeem van credits, die uiteindelijk tegen echt geld kunnen worden ingewisseld. Een belangrijk verschil.

    geplaatst op
  • Heb het idee dat User Generated Content een onhoudbaar begrip aan het worden is..

    geplaatst op
  • Economische netwerken op internet

    Gedurende de laatste tien jaar, heeft het internet een nieuwe economie op gang gebracht:een economie waarbij de gebruikers van het internet een enorme economische waarde hebben gecreëerd, maar waar de gebruikers nauwelijks van profiteren. We hopen dat bij elk bedrijf die afhankelijk is van zijn gebruikers/leden, uiteindelijk zullen geloven in wat wij voor ogen hebben.– De leden zouden moeten kunnen mee profiteren van de waarde die zij voor het bedrijf genereren.

    We geloven dat het revenu model een succes zal worden wanneer we de ondernemersgeest die op het internet nu heerst kunnen veranderen.In plaats van alleen maar te kijken naar manieren hoe de gebruikers het bedrijf groot kunnen maken,zouden toekomstige ondernemers kunnen kijken naar manieren om de gebruikers te kunnen laten mee profiteren in de waarde die zijzelf hebben gecreëerd.

    Wij hebben de volgende filosofie ontwikkeld en we verwelkomen uw aanbevelingen

    1. Leden moeten de eigenaar zijn.

    De leden, die de bron van alle waarde van internet bedrijven vertegenwoordigen zouden het bedrijf moeten bezitten. Dit geeft transparantie en beloond de juiste mensen die hun bijdrage leveren aan de groei van het bedrijf.

    2. Aanbieders zouden beheerders moeten zijn

    De aanbieders van een dienst waar de leden de waarde creëren en vertegenwoordigen zouden zich als beheerders en niet als eigenaren moeten opstellen. De beheerders van het bedrijf hebben een plicht om al het geen te doen wat in hun vermogen ligt en bijdraagt aan de community,om zodoende de voordelen voor de community te maximaliseren voor haar leden.

    3. Je kunt geld verdienen zonder daarvoor iets te moeten veranderen in je huidige surfgedrag op internet.

    Het internet genereert momenteel waarde uit ongeveer alles wat een gebruiker online doet. Van een simpele zoekopdracht, tot aanklikken van advertenties, tot het doen van een aankoop, is er iemand die daar geld aan verdient. Onze taak, als beheerder van een grote community is om ervoor te zorgen dat er een eerlijke hoeveelheid daarvan terugvloeit naar onze leden.

    4. Privacy is niet iets wat mooi mee genomen is, het is een noodzakelijkheid

    De privacy van onze leden heeft bij ons de aller hoogste prioriteit, want zonder onze leden, zou de community niet kunnen bestaan. Dat is de reden waarom wij nooit de informatie van onze leden zullen verkopen, uitwisselen en/of weggeven aan andere partijen. Een hoge mate van privacy bescherming is meer waard voor de community dan elk ander alternatief

    5. Vertrouwen is alles

    Het economische netwerk kan als een opstap fungeren voor een reeks andere diensten die de service en inkomsten aan haar leden zullen vergroten.Dat kunnen bijvoorbeeld virus waarschuwingen, of gevoelige informatie overdrachten zijn, Leden moet profijt ondervinden van de community.

    6. Elk afzonderlijk lid profiteert

    Elk lid zou op zijn eigen manier moeten profiteren wanneer hij zich aansluit bij een vertrouwelijke community. Of het nu gaat om geld verdienen terwijl je surft over het internet, of dat je het geld wat je ontvangt aan goede doelen schenkt, wij geloven erin dat het platform hetgeen representeert wat het internet zou moeten zijn: een bron van voordelen voor een grote groep mensen.

    7. Leden die de community bezitten zouden de community moeten promoten en er toezicht op moeten houden.

    Een lid dat een deel van de community bezit is meer gemotiveerd om de community te promoten en het vrij te houden van malafide software en kwaadwillende individuen.We zijn van mening dat de overweldigende meerderheid van onze leden voortkomen uit vrienden,familie en collega’s van onze leden. Wij gaan er ook vanuit dat zij zich zullen beschermen tegen oplichterij op internet tijdens het recruteren van nieuwe leden alsmede daarzelf zich niet schuldig aan zullen maken.

    8. Een community die een gezamelijk gevoel voor verantwoordelijkheid deelt.

    We streven ernaar om ver weg te blijven van advertenties en producten die sociaal gezien onacceptabel zijn. We streven ernaar om een actieve en sociaal verantwoorde community te creëren..

    9. Een wereldwijde community

    Het internet verenigt de wereld voorbij alle verschillende culturen, grenzen en talen. Het economische netwerk op internet wil het wereldwijde onbegrip voor elkaar overbruggen door zichzelf te profileren als een multi cultureel, sociaal bewust en verantwoordelijke community.

    10. Gratis is te duur (our favorite)

    Een gratis service of dienst is altijd fijn. Desondanks, wanneer leden waarde creëren voor een bedrijf of community wat de core business van dat bedrijf is - wat we onlangs hebben kunnen zien met de mega online deals die hebben plaatsgevonden (you tube verkocht voor 1.6 miljard dollar) – vinden wij dat de leden een flinke portie van de winst uit de onderneming behoren te krijgen.

    geplaatst op
  • Daar is diep over nagedacht. Toch brengt een keuze als ''leden moeten de eigenaar zijn" een gevaar voor zich mee voor de aanbieders. Leden impliceert een werkwijze op verenigingsniveau, waarbij er door middel van stemmen iets wordt bepaald. In het geval van de dorpspleinen zou op de werkwijze van Van de Brink door de ''leden'', die wij de nieuwsconsumenten noemen, kunnen worden bepaald dat er vooral veel pikant materiaal moet worden gepubliceerd. Voor de aanbieder, onze onderneming dus, zal dat voor alle andere producten, die de nieuwsconsument door de dorpspleinen direct lieert aan de andere producten zoals de dagbladen, deze "ledenkeuze" schadelijk zijn.
    Desalniettemin toch een nieuwtje: de dorpspleinen en stadspleinen zijn voortaan (door de aanbieder/eigenaar/initiatiefnemer) verzameld onder de url www.dorpspleinen.nl en wie het wat stedelijker beziet kan ook surfen naar www.stadspleinen.nl

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.