Wat is het business model voor User Generated Content? (deel 1)

7 december 2006, 10:12

Pomme & Kelly winnaars van eerste Google IdolsNa verschillende events het afgelopen jaar zoals het User Generated Content seminar in Media Plaza en het Cross Media Café over KijkersTV lijkt de enorme belangstelling rond User Generated Content (UGC) niet op te houden. Het grote succes van sites zoals YouTube heeft bij menig marketeer de interesse gewekt en het is dan ook niet zomaar dat congressen rond het onderwerp enorm goed worden bezocht. Daarnaast experimenteren marktpartijen volop met UGC initiatieven, zoals De Telegraaf met Sugababes TV (pdf), Rabobank en MediaMall met persoonlijke TV pilots en PCM en Talpa met Skoeps.nl. Interessant daarbij is dat niet alleen ‘traditionele’ contentpartijen zoals omroepen en TV aanbieders de ontwikkelingen in de gaten houden, maar ook ‘brick and mortar’ bedrijven zoals banken en vliegmaatschappijen op zoek zijn naar UGC toepassingen.

Daarom in een serie op Marketingfacts een overzicht van de ontwikkelingen rond User Generated Content en meer inzicht in welke business modellen voor User Generated Content succesvol lijken te zijn en welke niet, en op welke manier organisaties er zo goed mogelijk voor kunnen zorgen dat hun UGC initiatief ook daadwerkelijk bezocht en gebruikt wordt.

Business model voor UGC vaak onbekend

Ondanks de hype rondom UGC ontstaat de voorzichtige overtuiging dat UGC kansen biedt. Toch blijkt steeds weer dat maar een klein deel van de organisaties erover uit is op welke manier hun business van User Generated Content kan profiteren. Hoewel de meeste initiatieven gebaseerd zijn op advertising inkomsten, is het onwaarschijnlijk dat dit voor alle UGC toepassingen geldt. En na berichten van onder andere de enorme kosten die partijen als YouTube maken aan hosting en copyright issues, en minder succesvolle resultaten van onder andere Sugababes TV en Shoobidoo lijkt de noodzaak tot verder inzicht in de business kansen van UGC alleen maar groter.

Na onderzoek onder een aantal Nederlandse en buitenlandse initiatieven, variërend van IlseMedia’s web-log.nl tot MediaMall en restaurantgids IENS, is meer inzicht verkregen in wat voor business modellen er voor User Generated Content momenteel worden gehanteerd, en welke conclusies we daaruit kunnen trekken.

Advertising alleen niet voldoende

Tijdens het User Generated Content seminar op Mediaplaza was men er eigenlijk wel over uit: met advertising alleen redt een User Generated Content initiatief het niet. Hoewel enkele partijen met een enorm bereik zoals Google Video en YouTube wel geld lijken te verdienen met de verkoop van advertenties rond video’s, en initiatieven zoals Web-log.nl, MediaMall en IENS ook advertenties verkopen door middel van banners, kunnen de hosting- en ontwikkelkosten moeilijk worden gedekt met alleen advertising. Daarnaast maakt de brede doelgroep van veel User Generated Content initiatieven het vaak minder interessant om advertenties te plaatsen en moeten UGC sites specifieke channels oprichten om adverteerders over te halen. Ook is controle en hoge kwaliteit van de content voor veel adverteerders belangrijk, terwijl deze vaak bij UGC ontbreekt.

Naast advertising (bv. Web-log.nl) en sponsoring (bv. Wikipedia) zullen organisaties dus naar aanvullende bedrijfsmodellen moeten kijken om hun UGC initiatief succesvol te laten zijn. Daarvan belichten we er drie.

Gebruikers betalen soms voor UGC

Sommige UGC aanbieders vragen hun gebruikers of bezoekers om het betalen van een fee. Dit geldt voor UGC initiatieven zoals Habbo Hotel en online wereld Second Life, waarbij gebruikers in ruil voor betaalde credits of currency kleding en diensten kunnen aanschaffen. Gebruikers van Vodafone KijkMij TV betalen voor het bekijken van mobiele video’s die door andere gebruikers zijn gemaakt.

Dit model is waarschijnlijk niet voor alle User Generated Content toepassingen te gebruiken.

Verkoop via andere kanalen

User Generated Content wordt door sommige partijen gebruikt om inkomsten te genereren via andere kanalen. Chinees UGC-ininitatief Toodou bijvoorbeeld probeert het met een revenue share overeenkomst met de mobiele telefonie operator Dragon Mobile voor distributie van de content via het mobiele kanaal. Maar ook de Nederlandse initiatieven zijn hiermee bezig. IENS gebruikt de database, die voor een groot deel gevuld is met UGC, om b2b en b2c restaurantgidsen in print te verkopen.

UGC kan nieuwe diensten faciliteren

Naast de bovengenoemde inkomstenbronnen, wordt UGC ook steeds vaker ingezet om nieuwe diensten te faciliteren. Zo verkoopt Toodou marktonderzoek en zet YouTube online talentenjachten op voor bands. In Nederland is ook NCRV bezig met sites zoals OngekendTalent.nl, SeriousTalent.nl en VideoTalent.nl waarvan de UGC wordt ingezet in programma’s als Man Bijt Hond.

We hebben nu naast advertising een aantal nieuwe vormen van business modellen gezien die gebruikt worden door User Generated Content initiatieven. Wat opvalt, is dat de meeste business modellen naast advertentie-inkomsten ook op zoek zijn naar andere inkomstenbronnen.

Volgende keer bekijken we de meerwaarde die UGC kan bieden als onderdeel van de totale bedrijfsstrategie. Bijvoorbeeld op het gebied van klantloyaliteit of het verstevigen van de concurrentiepositie.

11 Reacties

    timan@trebel.nl

    Op Sugababes.nl hebben we onze omzet tot enkele maanden geleden altijd gerealiseerd uit onze eindgebruikers. Door middel van ‘Premium Services’ voegen we extra functionaliteit toe tegen kleine bedragen. Een voorbeeld hiervan is een betaald lidmaatschap, waarbij de gebruiker onder andere de beschikking krijgt over een grotere inbox en meer ruimte heeft voor zijn foto’s.

    De afgelopen maanden zijn wij echter steeds meer gaan experimenteren met verschillende vormen van advertenties. Zowel ‘platte banners’ als volledig geintegreerde reclamevormen. (Een voorbeeld van dat laatste is een actie van Stivoro, om het imago niet-roken te verbeteren. Er is een speciaal forum geopend en op de profielen van niet-rokers is een extra badge te vinden. )

    Ik ben het met Brechtje eens dat een gezonde mix van inkomsten uit de verschillende inkomstenvormen, die in het artikel zijn genoemd, de beste manier is.

    Misschien een kleine toevoeging voor het artikel: een vierde businessmodel is het sturen op verkoop van je bedrijf. Youtube is hier een duidelijk voorbeeld van.


    8 december 2006 om 12:20
    martijnstaal

    Interessante toevoegingen, ik ga dit zeker meenemen in het vervolg, deel 2, van dit artikel.

    @ Gijsbregt: wat betreft de gebruikers, hoeft er inderdaad niet altijd een business model achter te zitten. De door jou genoemde motieven, of bijvoorbeeld reputatiesystemen en een zogenaamd ‘podium’ waarop gebruikers hun creativiteit kunnen tonen, kunnen ook vaak motiverend werken om User Generated Content te genereren.

    Wat betreft het business model van UGC voor organisaties: hoewel veel organisaties nog volop aan het experimenteren zijn met UGC toepassingen en het business model voor veel UGC toepassingen nog niet helder is, ben ik ervan overtuigd dat er voor bedrijven bijna altijd een business model achter UGC moet zitten. Naast de directe en indirecte inkomsten die in dit artikel genoemd worden, kunnen UGC initiatieven ook ‘minder tastbare’ voordelen opleveren zoals het verhogen van de klantloyaliteit of het verstevigen van de concurrentiepositie.

    En ik denk dat het juist een uitdaging vormt om die minder tastbare baten te achterhalen en te kwantificeerbaar te maken.


    11 december 2006 om 07:45
    hans berkhout

    Graag jullie aandacht voor het inmiddels bijna een jaar draaiende UGC-project van Koninklijke Wegener dat bij De Twentsche Courant Tubantia is ontwikkeld: de digitale dorpspleinen en stadspleinen. Voorbeelden zijn http://www.haaksbergen.tctubantia.nl (en vandaaruit surf je naar de andere pleinen). Twente is geheel voorzien, het eerste dorpsplein in Gelderland is inmiddels live in de gemeente Berkelland.


    11 december 2006 om 07:51
    Karel Kolb | Feeder

    Tuurlijk, spuit 11 uit Arnhem is ook wakker. 🙂


    11 december 2006 om 08:13
    media

    Je was 3 minuten te laat Karel; volgende keer moet je toch echt wat eerder opstaan 😉


    11 december 2006 om 08:15
    Vincent Leenders

    In veel initiatieven op het gebied van User Generated Content wordt toch vooral gekeken naar hoe de burger/consument optimaal gebruik te laten maken van de mogelijkheden die hem in deze nieuwe media-era worden geboden om zijn stem te laten horen. Itt vroeger, waar op alle fronten schaarste overheerste, is er nu voldoende gelegenheid gehoord/gezien/gelezen te worden. In de digitale dorpspomp wordt op die manier een mooie mix bereikt van journalisten en burgers, waarbij de site een alternatief is voor de ingezonden brief, de melding op het prikbord in de supermarkt of het buurthuis. De User verdient echter niets. In Mobisphere van Mobillion is ruimte gecreeerd voor zogenaamde Premium Content, waarbij degene die de content creeert (“creator”) zelf bepaalt of deze content of een gedeelte ervan pas na betaling kan worden bekeken. De creator zit en blijft aan de knoppen. De betaling geschiedt door middel van een systeem van credits, die uiteindelijk tegen echt geld kunnen worden ingewisseld. Een belangrijk verschil.


    11 december 2006 om 09:41
    Raimo van der Klein

    Heb het idee dat User Generated Content een onhoudbaar begrip aan het worden is..


    4 januari 2007 om 10:29
    van den brink

    Economische netwerken op internet

    Gedurende de laatste tien jaar, heeft het internet een nieuwe economie op gang gebracht:een economie waarbij de gebruikers van het internet een enorme economische waarde hebben gecreëerd, maar waar de gebruikers nauwelijks van profiteren. We hopen dat bij elk bedrijf die afhankelijk is van zijn gebruikers/leden, uiteindelijk zullen geloven in wat wij voor ogen hebben.– De leden zouden moeten kunnen mee profiteren van de waarde die zij voor het bedrijf genereren.

    We geloven dat het revenu model een succes zal worden wanneer we de ondernemersgeest die op het internet nu heerst kunnen veranderen.In plaats van alleen maar te kijken naar manieren hoe de gebruikers het bedrijf groot kunnen maken,zouden toekomstige ondernemers kunnen kijken naar manieren om de gebruikers te kunnen laten mee profiteren in de waarde die zijzelf hebben gecreëerd.

    Wij hebben de volgende filosofie ontwikkeld en we verwelkomen uw aanbevelingen

    1. Leden moeten de eigenaar zijn.

    De leden, die de bron van alle waarde van internet bedrijven vertegenwoordigen zouden het bedrijf moeten bezitten. Dit geeft transparantie en beloond de juiste mensen die hun bijdrage leveren aan de groei van het bedrijf.

    2. Aanbieders zouden beheerders moeten zijn

    De aanbieders van een dienst waar de leden de waarde creëren en vertegenwoordigen zouden zich als beheerders en niet als eigenaren moeten opstellen. De beheerders van het bedrijf hebben een plicht om al het geen te doen wat in hun vermogen ligt en bijdraagt aan de community,om zodoende de voordelen voor de community te maximaliseren voor haar leden.

    3. Je kunt geld verdienen zonder daarvoor iets te moeten veranderen in je huidige surfgedrag op internet.

    Het internet genereert momenteel waarde uit ongeveer alles wat een gebruiker online doet. Van een simpele zoekopdracht, tot aanklikken van advertenties, tot het doen van een aankoop, is er iemand die daar geld aan verdient. Onze taak, als beheerder van een grote community is om ervoor te zorgen dat er een eerlijke hoeveelheid daarvan terugvloeit naar onze leden.

    4. Privacy is niet iets wat mooi mee genomen is, het is een noodzakelijkheid

    De privacy van onze leden heeft bij ons de aller hoogste prioriteit, want zonder onze leden, zou de community niet kunnen bestaan. Dat is de reden waarom wij nooit de informatie van onze leden zullen verkopen, uitwisselen en/of weggeven aan andere partijen. Een hoge mate van privacy bescherming is meer waard voor de community dan elk ander alternatief

    5. Vertrouwen is alles

    Het economische netwerk kan als een opstap fungeren voor een reeks andere diensten die de service en inkomsten aan haar leden zullen vergroten.Dat kunnen bijvoorbeeld virus waarschuwingen, of gevoelige informatie overdrachten zijn, Leden moet profijt ondervinden van de community.

    6. Elk afzonderlijk lid profiteert

    Elk lid zou op zijn eigen manier moeten profiteren wanneer hij zich aansluit bij een vertrouwelijke community. Of het nu gaat om geld verdienen terwijl je surft over het internet, of dat je het geld wat je ontvangt aan goede doelen schenkt, wij geloven erin dat het platform hetgeen representeert wat het internet zou moeten zijn: een bron van voordelen voor een grote groep mensen.

    7. Leden die de community bezitten zouden de community moeten promoten en er toezicht op moeten houden.

    Een lid dat een deel van de community bezit is meer gemotiveerd om de community te promoten en het vrij te houden van malafide software en kwaadwillende individuen.We zijn van mening dat de overweldigende meerderheid van onze leden voortkomen uit vrienden,familie en collega’s van onze leden. Wij gaan er ook vanuit dat zij zich zullen beschermen tegen oplichterij op internet tijdens het recruteren van nieuwe leden alsmede daarzelf zich niet schuldig aan zullen maken.

    8. Een community die een gezamelijk gevoel voor verantwoordelijkheid deelt.

    We streven ernaar om ver weg te blijven van advertenties en producten die sociaal gezien onacceptabel zijn. We streven ernaar om een actieve en sociaal verantwoorde community te creëren..

    9. Een wereldwijde community

    Het internet verenigt de wereld voorbij alle verschillende culturen, grenzen en talen. Het economische netwerk op internet wil het wereldwijde onbegrip voor elkaar overbruggen door zichzelf te profileren als een multi cultureel, sociaal bewust en verantwoordelijke community.

    10. Gratis is te duur (our favorite)

    Een gratis service of dienst is altijd fijn. Desondanks, wanneer leden waarde creëren voor een bedrijf of community wat de core business van dat bedrijf is – wat we onlangs hebben kunnen zien met de mega online deals die hebben plaatsgevonden (you tube verkocht voor 1.6 miljard dollar) – vinden wij dat de leden een flinke portie van de winst uit de onderneming behoren te krijgen.


    16 maart 2007 om 20:00
    Edwardsacy

    Your physician might recommend Cipro for prostate glandular infection, neck and nose infections, infections of the tummy and bowels, blood infections, infections of bones and joints, eye infections, breathing system infections, ear infections, urinary system tract infections, abdominal microbial infections or skin and soft cells buy cheap zithromax infections.


    18 augustus 2015 om 00:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!