Wat is de commerciele waarde van een weblog?

4 juli 2004, 10:55

Steeds vaker wordt de vraag gesteld of en zo ja hoe men geld zou kunnen verdienen met weblogs. De meest eenvoudige manier is ruimte beschikbaar stellen voor commerciele banners.

Het was mij nog niet eerder opgevallen maar een van de best bezochte Nederlandse weblogs Totally Flabbergasted, heeft sinds kort (?) een aantal commerciele banners op haar site en plaatst regelmatig commerciele berichten tussen haar reguliere berichten.

Commerciele banner op Totally Flabbergasted

Volgens de statistieken heeft de site ca. 300.000 pageviews per dag (50.000 unieke bezoekers per dag). Wat zou nu de commerciele waarde zijn van flabber en andere populaire weblogs?

Stel dat we de advertentieruimte beschikbaar stellen op CPM-basis. Uitgaande van een CPM van 2,50 EUR, zou dit een waarde betekenen van ca. (300.000 / 1.000) x 2,50 EUR = 750 EUR per dag.

Een andere mogelijkheid is de advertentieruimte beschikbaar stellen aan affiliates (games, hosting, etc). Uitgaande van een CTR van 0,05% en een vergoeding van 0,10 EUR per klik, dan betekent dit een waarde van 300.000 x 0,05% x 0,10 EUR = 150 EUR per dag.

Een waarde van ca. 150-750 EUR per dag, oftewel ca. 4.500-22.500 EUR per maand. Realistisch of niet? Ik moet eerlijk toegeven dat ik geen idee heb wat de actuele belangstelling is van de adverteerders voor het adverteren op weblogs maar als we het aanbod op blogads.com mogen vertalen naar de Nederlandse markt, dan zijn deze bedragen zeker realistisch te noemen.

Een ding is zeker, weblogs als flabber zijn geen spelletje meer maar gewoon business!

To be continued…

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Yorian

    Sorry als ik een erg domme vraag stel, maar wat betekent CPM? Click Per…?


    4 juli 2004 om 11:37
    media

    CPM staat voor Cost Per Mille oftewel kosten per duizend impressies.


    4 juli 2004 om 11:41
    Yorian

    Ok, dank je, weer wat geleerd 🙂


    4 juli 2004 om 11:41
    Stefan

    “Een ding is zeker, weblogs als flabber zijn geen spelletje meer maar gewoon business!”

    En waarom is dat zeker? Voor zover er in Nederland nog CPM bedragen worden gehanteerd, geldt dat echt niet voor dit soort logs. Het voorbeeld dat je hanteert, is een banner die je doorstuurt naar een site met een partnerprogramma, gebaseerd op pay-per-lead. Leads zijn hier betalende spelletjesspelers.

    Die banners zijn doorgaans ter dekking van de hostingkosten en dan is het leuk als er niet hoeft worden bijbetaald.

    Als een Nederlands bedrijf een campagne start en daarmee de grotere weblogs 0,05 CPM zou betalen, dan hadden ze veel animo.


    5 juli 2004 om 18:17
    Evert Jan

    Marco, waat blijf je met je voorstel?

    [[image:noordwijkstrand.jpg:noordwijkstrand:center:0]]


    5 juli 2004 om 22:01
    Stefan

    Ik heb geprobeerd duidelijk te maken dat die taxatie nergens op slaat. Een paar honderd euro per maand is het hoogste wat je krijgt voor dergelijke pay-per-lead vergoedingen, bij zulke bezoekersaantallen. Geenstijl heeft aanzienlijk minder unieke bezoekers en 1 piepklein bannertje, en de volkskrant is geen weblog.

    Misschien dat vier a vijf jaar geleden die CPM vergelijking nog opging, maar zoals ik zei is dat niet meer van deze tijd en mag een webmaster hard zijn best doen voor het vinden van een namebrancher. Ik ken geen weblogs met namebranchers als sponsor en als ze er zijn, dan is de kans groot dat het een project is van een bekende.

    Ik denk wel dat de tijden gaan veranderen, omdat in de USA al een trend is ingezet dat budgetten van TV-campagnes worden verplaatst naar het www. Alleen zal het nog even duren voordat de marketingbazen van de bedrijven met $$ de weblogs vinden en zo’n investering ook kunnen verantwoorden.


    6 juli 2004 om 04:58
    media

    Wellicht heb je gelijk Stefan; zoals ik al zei weet ik niet wat de exacte financiele afspraken zijn die flabber heeft kunnen maken.

    VK is trouwens geen Volkskrant maar Volkomenkut 🙂

    Evert Jan, ik begrijp ff je opmerking niet!?


    6 juli 2004 om 05:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief