Wat zijn de B2B Marketing Trends van 2017?

7 april 2017, 11:00

Op 13 juni verschijnt het B2B Marketing Trendrapport 2017. Op dit moment werken Blinker en PIM (Platform Innovatie in Marketing) aan de totstandkoming van dit rapport. En daarbij kunnen we jouw input heel goed gebruiken!

B2B Marketing Trends van 2016

Het rapport dat op 13 juni wordt gelanceerd, is de tweede editie van het trendrapport. Het B2B Marketing Trendrapport van 2016, dat eind mei 2016 door PIM en Blinker werd gepubliceerd, geeft o.a. antwoord op de vragen waarmee b2b-marketeers anno 2016 bezig waren en waarmee ze bezig zouden willen of moeten zijn. Wat waren hun doelstellingen, waarop werden ze ‘afgerekend’ en hoe gingen zij de uitdagingen aan om succes te behalen?

Het rapport beschrijft in hoeverre trends – die door middel van kwalitatief onderzoek onder vooraanstaande b2b-marketeers worden gesignaleerd – invloed hebben op de activiteiten van b2b-marketeers in Nederland.

In het rapport werden 18 conclusies getrokken, verdeeld over drie trends: contentmarketing, marketing automation en accountability. De 3 opvallendste conclusies van 2016 waren:

  1. Conclusie in de trend ‘contentmarketing’: 70 procent van de marketeers past contentmarketing toe.
  2. Conclusie in de trend ‘marketing automation’: 25 procent van de marketeers werkt met een oplossing voor marketing automation.
  3. Conclusie in de trend ‘accountability’: 30 procent van de marketeers maakt zijn resultaten niet inzichtelijk.

In mijn artikel “Leadgeneratie is belangrijkste reden voor de implementatie van marketing automation” ging ik in op het feit b2b-marketeers in 2016 een sterke focus hadden op leadgeneratie: liefst 82 procent van de respondenten gaf aan content speciaal te ontwikkelen voor dat doeleinde.

Daarnaast gold voor b2b-marketeers die marketing automation hebben geïmplementeerd in hun organisatie dat de belangrijkste reden hiervoor leadgeneratie was (38 procent).

Een laatste opvallende conclusie uit 2016: de 70 procent marketeers die wel werden afgerekend op hun resultaten, moesten vooral verantwoorden hoeveel leads ze wisten te genereren voor sales (46 procent), hoe ze scoorden op social media (51 procent) of hoe hun branding campagnes (48 procent) verliepen.

Opzet van het onderzoek in 2017

Om echt trends in kaart te brengen, heb je meer informatie nodig dan de gegevens uit één onderzoek. Eén is immers geen. Daarom hebben PIM en Blinker de handen weer ineen geslagen om ook voor 2017 de trends in kaart te brengen.

Naast jouw hulp hebben voorstaande B2B-marketeers hun medewerking verleend. Wij hebben hen geïnterviewd om na te gaan welke trends zij signaleren. Een heel elftal aan marketeers in verschillende branches schijnt zijn licht op de marketingontwikkelingen die zij zien, waaronder:

  • Sander Seton van AFAS Software (en B2B Marketeer of the Year 2016);
  • Dorkas Koenen, directeur marketing bij Rabobank;
  • Yvonne Nassar, head of marketing & innovation bij RAI Amsterdam en voorzitter van PIM;
  • Arthur Simonetti, marketing director bij DSM.

Op basis van de input van de elf mensen die zijn geïnterviewd voor dit onderzoek, zijn dit jaar vier belangrijke thema’s vastgesteld waarover de rest van b2b-marketing Nederland in een kwantitatieve enquête wordt bevraagd. Deze thema’s zijn:

  • marketingorganisatie;
  • customer experience;
  • contentmarketing;
  • marketing automation.

Doe mee aan het B2B Marketing Trendonderzoek van 2017

Heb jij een mening over bovengenoemde thema’s? Wil jij jouw input leveren op dit onderzoek? Dat kan! In 5 tot 7 minuten loop je door de vragenlijst heen. Als dank voor je deelname ontvang je het rapport als eerste in je inbox.

Ga naar de vragenlijst.

Mark van den Berg
Commercieel Manager bij Spotler

Mark is commercieel verantwoordelijk voor het marketingbeleid en partnermanagement bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus). Hij stuurt hierbij het marketingteam aan dat verantwoordelijk is voor branding, klantenmarketing en leadgeneratie. Daarnaast is hij eindverantwoordelijk voor de groei en omzet van en uit het partnerkanaal van Spotler. In zijn functie is Mark bovendien verantwoordelijk voor business development, waaronder het doorontwikkelen en uitbouwen van o.a. de e-commerce propositie van Spotler.

Categorie

2 Reacties

    Arco

    Opmerkelijk dat niemand nog waarde hecht aan het laden van het merk via ‘above the line’


    8 april 2017 om 18:03
    MarkvandenBerg

    Mijn vermoeden is dat de meeste deelnemers aan het onderzoek niet de budgetten hebben om above the line te adverteren / te branden. Daarnaast zie ik de laatste jaren wel een erg sterke shifting naar content marketing en inbound marketing in het (midmarket) B2B segment. We hebben we er in het onderzoek van 2016 wel naar gevraagd overigens. Op de vraag welke kanalen je men inzet in de marketingmix antwoord 6% radio en 4% televisie.


    9 april 2017 om 09:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!