Wat vinden marketeers de grootste big data-uitdagingen?

2 juli 2015, 11:21

61 procent van de marketeers vindt omnichannelmarketing grootste uitdaging

De buzz rondom big data blijft zoemen, want dat het slim inzetten van data tot mooie dingen leidt, daar zijn marketeers het er wel met elkaar over eens. Toch blijkt dat voor sommige organisaties big data nog een brug te ver is, zo meldt journalist en blogger Arjan van Oosterhout. Is dit werkelijk het geval? Wat is de huidige situatie en wat zijn de uitdagingen? Relay42 heeft samen met Newpeople data driven marketeers benaderd en gevraagd naar hun ervaringen.

Eerst het goede nieuws: maar liefst 96% van de ondervraagde marketeers bevestigt dat hun marketingactiviteiten datagedreven zijn. Een veelbelovend begin. Na doorvraag blijkt echter dat er grote uitdagingen zijn. Als je voor een bricks en clicks organisatie werkt of intensief ATL en BTL campagnes inzet, dan verbaast de volgende uitkomst je waarschijnlijk niet; slechts 18% is in de praktijk in staat om on- en offline marketingdata aan elkaar te koppelen. Niet verrassend dus dat 61% omnichannel marketing als de grootste uitdaging ziet.

Heb je je omnichannelaanpak wel in orde? Dan volgt er een andere uitdaging. Kun je bijvoorbeeld als marketeer realtime data inzetten voor omnichannel marketing? Maar 12% van de Nederlandse marketeers geeft toe dit te kunnen. Een gemiste kans dus voor 88% van de marketeers, zeker omdat er tools beschikbaar zijn die omnichannel- en realtimetoepassingen mogelijk maken. Marketeers die data nu wel geavanceerd inzetten, lijken vooralsnog een competitief voordeel te hebben.

Is Big Data daarmee voor Nederlandse organisaties een brug te ver? Ja en nee. Aan de ene kant blijkt uit het onderzoek dat Big Data slechts door een exclusieve groep van marketeers royaal wordt benut. Tegelijkertijd zijn Nederlandse marketeers zich wel degelijk bewust van de marketingkansen en mogelijkheden van Big Data en wordt deze intensief gebruikt voor marketingbasics als analyse (98%) en segmentatie (89%). Wil je de resultaten van het onderzoek nalezen? Bekijk hieronder de infographic voor een overzicht.

grootste big data uitdagingen voor nederelandse marketeers

Yoteng Pat
Head of Marketing bij Relay42

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!