Wat komt er na de smartphone?

21 december 2020, 14:00

Een kerstvolle week van Koot met mooie plaatjes en verhalen

Het prachtige beeldverslag van 2020 van The New York Times, de beste verhalen van 2020 door Pocket, de toekomst van (e-)commerce door Shopify, de kerstverhalen van Top Names, twee miljoen (kerst)recepten en meer!

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Year in Pictures

Het is natuurlijk de tijd van de overzichten en de lijstjes. Ook deze update ontkomt daar niet aan. En aangezien we toch vastzitten onder de kerstboom kan een beetje lees- en kijkwerk geen kwaad. Want wat een jaar is dit geweest, toekomstige geschiedenisboeken zullen hier nog vele pagina’s aan besteden. Laten we hopen dat de lessen die er te leren zijn ook na dit jaar niet meer verdwijnen en worden omgezet in een nieuwe manier van denken en doen. ‘Het nieuwe normaal’. Hopelijk blijft het niet alleen bij deze woorden. Een van de mooiste verslagen in beeld die ik ben tegengekomen is het verslag van The New York Times. 2020 in pictures. 12 Maanden bladeren.

#2 Five forces of disruption

Springwise is een prachtig platform voor innovatie, sustainability en trends. Mede naar aanleiding van de huidige situatie laten zij zien dat de huidige wake-up call niet alleen zorgt voor disruptie maar ook kan leiden tot een ‘force for good’. “History tells us that great innovation is often born out of times of great hardship”. Wat zijn dan deze kansen die door bedrijven en organisaties kunnen worden gebruikt om het anders te gaan doen? In dit verslag van Springwise nemen zij de lezer mee in vijf verschillende opties van disruption.

#3 The best of Pocket

Pocket is zo’n handige tool voor je browser of je mobiel waar je webpagina’s kunt opslaan om ze te lezen op een moment dat het je uitkomt. Omdat je overal hetzelfde account hebt kan je makkelijk switchen tussen alle devices. Een tweede voordeel is dat Pocket dus een inzicht heeft in welke pagina’s en verhalen worden bewaard. Een mooie manier om op een geaggregeerde manier te ontdekken welke content in 2020 tot de verbeelding heeft gesproken. Dus hier is de 2020 lijst van pocket. Met een meer dan prachtige tweede plaats in de ranglijst voor Rutger Bregman met zijn verhaal in The Guardian over The Real Lord of the Flies.

#4 Wat komt er na de smartphone?

Weer een mooie analyse van Benedict Evans. De smartphone bestaat nu bijna vijftien jaar. Dan begint het zo langzamerhand weer tijd te worden voor iets nieuws. Dus what’s next? Komt er een device waarin VR en AR een grote rol gaan spelen? Of is het niet het device zelf dat gaat veranderen maar alles eromheen? Lees hier de zoektocht van Evans.

#5 De beste nieuwsbrieven over European tech

Aangezien jullie allemaal toch nog niet genoeg te lezen hebben is dit nog wel een aardig linkje voor de feestdagen. Veel nieuws komt er natuurlijk vanuit de Silicon Valley. Maar ook in Europa zijn we best lekker bezig en is er voldoende talent om te volgen. Hier een overzicht van de beste nieuwsbrieven als je de Europese techindustrie wilt volgen. Van start-ups, weekly roundups, data, consumers, fintech, healthtech en nog meer.

#6 The future of commerce

Shopify is de grootste facilitator als het gaat om online business. Via Shopify kan iedereen binnen enkele minuten zijn online bedrijf beginnen. In deze tijden van de pandemie extra fijn.

Shopify is de grootste facilitator als het gaat om online business

Daarom is deze visie van Shopify over de toekomst van commerce wel belangrijk. Want als een van de weinige spelers kunnen zij vanuit een breed perspectief zien wat de invloed van covid-19 is en effecten zijn op de digitale business. Het rapport ‘The Future of Commerce’ begint al vrij helder: “Handel is meer dan een transactie; het is een interactie. Het is een relatie tussen een bedrijf en zijn klanten. Daarom hebben we gegevens van meer dan een miljoen verkopers op Shopify onderzocht en enquête-inzichten verzameld van consumenten over de hele wereld om een volledig beeld te krijgen van wat er gaat komen.

“Spoiler alert: wees voorbereid op onafhankelijke retailers en de volgende generatie consumenten om de commercie zoals we die voor altijd kennen te veranderen”.

7

#7 The Observer Effect

En daar is weer zo’n heerlijk interview van Sriram Krishnan via zijn inmiddels bekende nieuwsbrief: ‘The Observer Effect’. Na de eerste twee interviews met Marc Andreessen en Daniel Ek (Spotify) is het nu de beurt aan Tobi Lütke. Lütke is de oprichter van Shopify, de club van het ‘Future of Commerce’-onderzoek dat hierboven staat. Het interview staat net als de vorige keer vol met mooie (persoonlijke) inzichten, vergezichten en lessen. Dan kan het niet anders dan dat er voor iedereen wel weer wat te leren is.

#8 Mooie (kerst)verhalen van Top Names

Honderden mensen zijn in de afgelopen jaren wel eens op bezoek geweest bij Erwin Blom of Roeland Stekelenburg in het programma Top Names. In zijn laatste nieuwsbrief van dit jaar heeft Blom een selectie gemaakt van de tien mooiste uitzendingen van 2020 voor de kerstdagen. Gesprekken met Hester Anderiesen van de Tovertafel – “goede zorg draait om geluksmomenten”. Edwin Kuiper over het bouwen van een wandelgids en Inez Teunissen van Spreekuur.nl over de digitalisering van de zorg.

#9 Pantone.Colour of 2021

Jaarlijks onthult Pantone de kleur van jaar. Opmerkelijk genoeg is er voor 2021 niet één kleur gekozen maar twee. PANTONE 17-5104 Ultimate Grey en PANTONE 13-0647 Illuminating. Twee onafhankelijke kleuren die laten zien hoe verschillende elementen samenkomen om elkaar te ondersteunen. Zij geven het beste de sfeer weer voor Pantone Color of the Year 2021. Praktisch en oerdegelijk maar tegelijkertijd verwarmend en optimistisch, de vereniging van PANTONE 17-5104 Ultimate Grey + PANTONE 13-0647 Illuminating is er een van kracht en positiviteit. Het is een verhaal over kleur dat diepere gevoelens van bedachtzaamheid samenvat met de belofte van iets zonnig en vriendelijks.

#10 Alle recepten en al het nieuws

En omdat het gewoon handig is een database met twee miljoen recepten. Dus mocht je voor de kerst nog op zoek zijn naar een prettig lockdown-kerstdiner dan staat er hier vast wel iets tussen. En mocht je bang zijn om iets te missen dat ergens gepubliceerd wordt dan is hier een site met ál het nieuws van de hele wereld.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie

1 Reactie

    TerryTeera

    Расчетный ресурс двигателей немецких марок превышает ресурс двигателей многих производителей. Но отечественные производители топлива и условия эксплуатации вносят в это свои коррективы. Мы производим ремонт и предупреждаем проблемы учитывая данные особенности.

    Гидравлические и пневматические подвески. Все это тестируется и ремонтируется на специальных стендах. Подвеска напрямую участвует в стабильности и безопасности автомобиля на дороге. После «лечения» у нас подвеска будет восстановлена до первоначального состояния.


    26 april 2021 om 05:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!