Het online-mediajaaroverzicht: wat viel ons op in 2013?

19 december 2013, 10:29

Bij Adfactor volgen we het medianieuws op de voet. Alles rondom online marketing, internet, gadgets, technologie, advertising, trends en binnen- en buitenlandse ontwikkelingen. Elke week maakt een collega een ‘wat mij opviel in de media‘. In deze blog heb ik een jaaroverzicht gemaakt van de meest belangrijke, opvallende en interessante nieuws en artikelen van het afgelopen jaar.

Januari

  • Twitter – Twitter lanceert Vine: een videodienst om korte video’s mee te maken.

  • AdAge.com – YouTube maakt bekend dat het later dit jaar betaalde abonnementen introduceert.
  • Marketingfacts.nl – Gelukkig hebben we de foto’s nog: een terugblik op de Online Tuesday Nieuwjaarsborrel. (Psst, je bent volgend jaar ook van harte welkom!)
  • Emerce.nl – Na jaren aanmodderen draagt Sanoma de blogdienst Weblog.nl over aan WordPress.com.
  • Emerce.nl – SBS verenigt de videocontent van de zenders SBS6, Net5 en Veronica op een eigen website: Kijk. De site wordt aangevuld met tegen betaling toegankelijke films en hitseries.

Februari

  • Marketingfacts.nl – De beste commercials van de Super Bowl 2013. Maar wat ik nog sterker vond, is de inhaker op de stroomuitval van Oreo; hiermee hebben ze veel meer aandacht gekregen dan de dure commercials die zijn ingekocht.
  • Frankwatching.com – Artikel over branded content en hoe het positief kan bijdragen aan online marketing.
  • Dutchcowboys.nl – Onderzoek: jongeren vinden Facebook-merkpagina’s niet geloofwaardig.
  • Marketingfacts.nl – Social media in Nederland: groei van gebruik Twitter en Facebook afgevlakt.
  • Dutchcowboys.nl – Het Mobile World Congres gaat weer van start.
  • Zacks.com – Yahoo en Google maken bekend dat onverkochte advertentieruimte bij Yahoo verkocht gaat worden via Google.
  • Emerce.nl – Google Shopping gaat op de schop.

Maart

  • Marketingfacts.nl – Een terugblik op Online Tuesday over guerillamarketing.
  • Dutchcowboys.nl – In deze maand wordt er weer druk gediscussieerd over de cookiewet en de bijbehorende popups.
  • Maart is de maand waarin op LinkedIn het 200 miljoenste account werd aangemaakt en ook een Facebook-profiel voor de eerste keer de magische grens van 200 miljoen likes bereikte.
  • Marketingfacts.nl – Een stuk over de ‘toekomst’ van Google Adwords.
  • Emerce.nl – Bol.com gaat concurreren met dierenwinkels, tuincentra en bouwmarkten. Ze openen twee speciaalwinkels: de ene winkel is een dierenspeciaalzaak, de andere is een winkel voor tuinieren en klussen.
  • Postadvertising.com – Socialmedia-storytelling.
  • Emerce.nl – Een blog waarin ik vertel over de rol van bloggers als socialmediaproducenten.
  • Adformatie.nl – Marketeers zouden 15 procent van hun reclamebudget van TV naar online moeten verschuiven om effectief bereik tegen lagere kosten te realiseren, dat stelt het IAB naar aanleiding van nieuw onderzoek.

April

  • BusinessWeek.com – The Atlantic doet stof opwaaien door de plaatsing van een sponsored story over de Church of Scientology.
  • Marketingfacts.nl – Ook in de wereld van het adverteren geldt vaak ‘less is more’.
  • Frankwatching.com – “No one wakes up and says: ‘I want to see an ad.’ Why do marketers wake up and say: ‘let’s make an ad?’
  • Frankwatching.comSocial influence marketing: vloek of zegen?
  • Marketingfacts.nl – Contentmarketing is voeden met kleine stukjes.
  • Marketingfacts.nl – Online mediabestedingen zijn 8,4 procent gestegen: search stijgt met 18,3 procent, display met 0,6 procent en classifieds, directories and listings krimpen met 3,5 procent.
  • Dutchcowboys.nl – 9 gouden regels voor contentmarketing.

Mei

  • Marketingfacts.nl – Nieuw wetsvoorstel cookiewet schept (eindelijk) duidelijkheid.
  • Mashable.com – Tumblr-CEO David Karp maakt bekend dat Yahoo Tumblr over neemt. Yahoo belooft ‘not to screw it up‘.
  • Marketingfacts.nl – De schaduwzijde van contentmarketing.
  • Emerce.nl – Het nieuwe speeltje van techinvesteerders: drones.
  • Adexchanger.com – Google gaat advertenties die niet gezien worden niet langer in rekening brengen.
  • Marketingfacts.nl – Twitter komt naar Nederland, in deze blog legt Twitter uit waarom.
  • Emerce.nl – Berlijn ontwikkelt zich in hoog tempo als de belangrijkste stad voor startups.

Juni

  • TheNextWeb.com – We lezen steeds meer over Bitcoin, ‘het nieuwe geld’. Zal Bitcoin ooit een breed gedragen valuta worden? Zie wat experts erover zeggen tijdens de LeWeb Londen-conferentie.
  • Digiday.com – Het is halverwege 2013 als de term ‘native advertising’ steeds vaker opduikt. Hoe gaan uitgevers om met native advertising?
  • Adexchanger.com – De uitdaging van native advertising is het schaalbaar maken & automatiseren. Programmatic native, gaat het er komen of niet?
  • Techcrunch – Instagram lanceert Instagram Video.
  • SayDaily.com – Belangrijk voor inkomsten via mobiele platformen is het responsive of adaptive maken van de ad. Dat wil zeggen één advertentieformaat dat geschikt is voor alle platformen.
  • Marketingfacts.nl – De opkomst van privé-socialnetwerken. Over de stagnatie van Facebook en het succes van niche-netwerken.
  • Entrepreneur.com – Top-25 merken op Instagram.
  • Businessinsider.com – 8 subliminale boodschappen in bedrijfslogo’s die je nog nooit eerder zijn opgevallen.
  • Upcoming – 13 hilarische gebruikersreviews van consumenten.

Juli

  • Initiative.nl – Adfactor is geïnterviewd door media-adviesbureau Initiative over het winnen van de AMMA voor Exploitant van het Jaar.
  • Emerce.nl – In Nederland zien we nog steeds dat de mobiele reclamebestedingen achterlopen. Wanneer de grote omslag komt? 2014?
  • Mashable.com – We krijgen in Europa een eigen Silicon Valley, namelijk in Brighton. Naast goede OV-verbindingen werken in Brighton mensen die in London wonen, gelijk aan het model in Silicon Valley en San Francisco.
  • Sharetrough.com – De term native advertising is relatief nieuw, hij is overgewaaid uit Amerika. Er zijn veel beschrijvingen van deze term, zo bleek ook tijdens Online Tuesday, maar krijgen we ook een definitie voor native advertising? Volgens Sharetrough wel.
  • Upcoming.nl – Hilarische listicles over webcare– en marketingstunts.

  • Frankwatching.com – Een groeiend aandeel van de budgetten voor marketing wordt besteed aan contentmarketing. In dit artikel wordt een model behandeld met “6 p’s & 3 m’s” om met een strategische visie contentmarketing toe te passen.
  • IedereenJournalist.nl – Een interessant onderzoeksprogramma van de NTR over de toekomst van journalistiek. In de tweede aflevering van de driedelige serie laten Bert Brussen van ThePostOnline.nl en Eric Smit van FollowTheMoney.nl hun licht schijnen over die toekomst.
  • Mashable.comRealtime marketing rondom de Royal Baby van Prins William and Kate Middleton. Sommige zijn wat succesvoller dan andere…

Augustus

  • Marketingfacts.nl – Contentmarketing heeft de potentie om onderscheidend te zijn in een wereld waarin steeds meer producten en diensten op elkaar lijken. Sluit de etalage en open je organisatie!
  • Dutchcowboys.nl – Onze inzet voor de Sony GT Academy campagne, een click-to-calender in de uiting op mobiel, heeft bijgedragen aan deze uitkomst: meer dan een miljoen downloads van de demo wereldwijd.
  • Frankwatching.com – 25 Inspirerende cases over online video.
  • Campagne van de week is zeker deze hele vette commercial van stopthetraffik.org, gemaakt op de wallen.

  • Frankwatching.com – Interessant stuk over het Nederlandse blogger- en vloggerlandschap.
  • Marketingfacts.nl – Een paar maanden geleden schreef ik voor het eerst over de opkomst van native advertising. Sponsored content die qua vorm en opmaak past bij de redactionele content van het medium bestaat natuurlijk al langer. Nieuw is dat native advertising inmiddels een volwaardige plaats in het onlinemarketingpalet heeft verworven. In deze blog neem ik jullie graag mee langs de huidige cijfers en ontwikkelingen.
  • Dutchcowboys.nl – HUB Uitgevers is failliet. Dat is geen leuk nieuws, maar het geeft wel aanleiding tot een interessante discussie over media-inkoop en PR. Inmiddels is bekend dat HUB een doorstart maakt.
  • NOS.nl – Mobiel wordt steeds belangrijker voor adverteerders. In 2017 wordt volgens Emarketer ruim eenderde van het digitale advertentiebudget besteed aan reclames op de mobiel.
  • Entrepreneur.com – Van ‘phablet‘ tot ‘selfie‘, we moeten natuurlijk wel een beetje bijblijven. Check daarom of je deze nieuwe tech-buzzwoorden al kent!

September

  • Emerce.nl – Microsoft neemt Nokia over.
  • Dutchcowboys.nl – Gaat Apple zich ook mengen in de phablet-strijd?
  • Z24.nl – Na Facebook gaat nu ook Twitter naar de beurs. Wat betekent dit voor de gebruikers?
  • Marketingfacts.nl – Twitter komt naar Nederland en rolt een nieuwe reeks producten uit. Een interview met Tony Wang, scheidend general manager UK van Twitter.
  • SayMedia.com – Cijfers over het veranderende gebruik van mobiel.
  • Emerce.nl – Groeiende interesse marketeers voor native advertising.
  • Marketingfacts.nl – 10 tips voor engaging content. Hoe blijf je bij je fans in het vizier?

Oktober

  • Mediapost.com – Instagram kondigt aan dat ze de komende maanden gaan starten met adverteren in de app. Hoe ziet dit eruit?
  • Emarketer.com – De resultaten van onderzoek uit Noord-Amerika naar het budgetaandeel van contentmarketing.
  • SayMedia.com – Tien goede voorbeelden van branded online magazines gemaakt op Flipboard met o.a. Levi’s, Land Rover en Estée Lauder.

  • Emerce.nl – Een interessant artikel over de geloofwaardigheid van native advertising.
  • Frankwatching.com – Native advertising: doen of niet? Drie verschillende scenario’s die je wilt voorkomen.
  • PBS.org – Hoe werkt native advertising bij de Huffington Post?
  • Adformatie.nl – Het is officieel, Hyves stopt ermee. Gelukkig zet Upcoming nog 1 keer op een rij wat we vroeger ook alweer zo leuk vonden aan dit social netwerk! *dansende banaan*

November

  • Emerce.nl – Digitaal dwingt de reclamebranche tot nieuwe richtingen, dat was de boodschap van het evenement ’24 Uur van de Reclame’.
  • De trendlijstjes voor het nieuwe jaar zijn er weer! Marketingfacts.nl heeft de 10 socialmedia- en onlinemarketingtrends voor 2014, Adformatie.nl de 6 digitale trends voor 2014.
  • Marketingfacts.nl – Realtime marketing, de toekomst van internetmarketing?
  • BusinessInsider.com – Snapchat slaat bod van 3 miljard dollar van Facebook af.
  • Marketingfacts.nl – Tips om B2B-contentmarketing goed aan te pakken.
  • Facebook – Onderschat de kracht van social media niet. Trijntje heeft haar lesje wel geleerd.

  • Marketingfacts.nl – Nederlanders hebben gemiddeld 4,3 mobiele devices tot hun beschikking, wat neerkomt op negen mobiele devices per huishouden.
  • Froot.nl – Werk je in reclame of marketing? Dan vind je dit waarschijnlijk een topvideo!

December

  • Mashable.com – Apple koopt een bedrijf dat Twitter-data kan analyseren! De reden: “Access to Twitter’s firehose offers the ability to look back at trending content, especially when it comes to staples within Apple’s business such as TV, music and apps“.
  • Marketingfacts.nl – 14 hotte marketingtrends voor 2014 door Michèl Schilders en alle trends voor 2014 voorspeld op de Twxmasborrel 2013.
  • Dutchcowboys.nl – Google breidt de functionaliteit van Google Maps in Nederland nog verder uit met de introductie van ‘Indoor Google Maps’ voor Android.
  • Emerce.nl – Meerdere koerierdiensten experimenteren met drones. Naast Domino’s en UPS test ook DHL de inzet van drones.

  • Marketingfacts.nl – De succesvolle storytelling van Sinterklaas.
  • Marketingfacts.nl – 6 manieren om het succes van contentmarketing te meten.
  • Telegraaf.nl – De Reclame Code Comissie introduceert een ‘code of conduct‘ voor het plaatsen van commerciële boodschappen op social media.

Afbeelding: Edwin van Buuringen (cc)

Phileas Fox
directeur bij Adfactor

Directeur van Adfactor, een bureau gespecialiseerd in contentmarketing en native advertising.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!