14 hotte marketingtrends voor 2014

14 hotte marketingtrends voor 2014

Ik spreek veel marketingdirecteuren en -professionals in mijn werk. Die gesprekken gaan regelmatig over trends en ontwikkelingen in het vakgebied. Ik krijg dan ook vaak de vraag welke trends ik zie/wij zien. In september schreef ik een blog over de zin en onzin van trendwatching, waarin ik aangaf dat ik niet kon wachten totdat de lijsten met trends weer zouden verschijnen. We zitten er inmiddels middenin. Ik ben eens door mijn notities gegaan in Evernotes op mijn iPad, om te zien wat ik in 2013 allemaal geleerd heb. Die lijst is onuitputtelijk. Hieronder mijn 14 favoriete trends, waarvan ik denk dat ze in 2014 zullen groeien en bloeien. Voor de gelegenheid in een infographic.

Wat denk jij van deze top 14 marketingtrends? En wat zijn jouw favorieten voor het nieuwe jaar?

Credits afbeelding: woodleywonderworks (CC)


Delen

0
101


Er zijn 25 reacties op dit artikel

  • Hi Michèl,

    Storytelling is inderdaad hot en al lang niet meer alleen maar voor de 'Amerikanen'..! Leuk artikel!

    Groet, Liselotte

    geplaatst op
  • Mooie infographic.

    Meer trends? Lees dan de 10 socialmedia- en onlinemarketingtrends voor 2014 op Marketingfacts via http://www.marketingfacts.nl/berichten/10-socialmedia-en-onlinemarketingtrends-voor-2014

    geplaatst op
  • Lekker inzicht, thnx!

    Vooral de eerste 2 hotties die je noemt zijn erg actueel. Tegelijkertijd vind ik ze ook een beetje tegenstrijdig. Merkbetekenis is erg zacht en gaat vooral over positionering. Dat is lastig meetbaar. Of gaan ze hand in hand?

    Wat denk jij er van, Michèl?

    geplaatst op
  • Dank je wel Liselotte en Mark.
    @JanWillem: Dat weet ik nog zo net niet hoor. Door middel van storytelling krijgen merken personality. Emotion beats promotion. Dat zou je terug moeten kunnen zien in je NPS en vooral verkoop resultaten.

    geplaatst op
  • Weet je zeker dat dit niet de marketingtrends van 2007 zijn?

    geplaatst op
  • Leuk stuk!
    Mijn mening echter m.b.t. puntje 12: Eens dat video meer leading en steeds meer gebruikt wordt. Alleen zou ik graag lezen: "...video's produceren lang niet meer zo duur is als voorheen...". Videomarketing daarentegen is wat mij betreft hele andere koek en staat nog in de kinderschoenen. Veel te bereiken nog hier en te leren door bedrijven, ik ga de uitdaging aan :).

    geplaatst op
  • Goed stuk. Mee eens. Bedankt

    geplaatst op
  • Zeer interessant artikel ik ben het er geheel mee eens. Video werkt inderdaad perfect kijk maar naar de Coolblues van deze wereld. Verder is het goed indexeren van videos niet zo heel erg moeilijk maar je moet er wel handigheid in verkrijgen. Verder geloof ik dat neuromarketing inderdaad een hele grote vlucht gaat nemen. Het wordt nu voornamelijk nog gezien als iets voor grotere bedrijven echter ook hier komt kostenreductie in en het zal meer als proven concept worden gezien door marketing managers in plaats van spielerei. Bedankt voor het schrijven van dit artikel.

    geplaatst op
  • Mooi artikel

    geplaatst op
  • Branded ipv brandend, veronderstel ik.

    geplaatst op
  • @Griet: ik denk het ook. Omdat het een plaatje is, kan ik het niet aanpassen. Misschien dat Michèl het nog laat doorvoeren?

    geplaatst op
  • @Griet: Michèl heeft een nieuwe versie van de infographic opgenomen, dank voor de tip!

    geplaatst op
  • @Wendy je hebt gelijk video produceren is veel minder kostbaar en tijdsintensief geworden i.c.m. de indexering die Martijn noemt verwacht ik dat het professioneel nog meer toegepast zal gaan worden.
    @Griet: dank voor je spellingscontrole :-) een typo, stom...

    geplaatst op
  • 14 hotte marketingtrends???

    Slecht artikel hoor

    geplaatst op
  • Even ter verduidelijking, ik ben 2 jaar geleden afgestudeerd voor mijn opleiding commerciele economie HBO.

    Al deze 14 'trends' waren toen al standaard, basis dingen, die wij moesten weten over marketing en waren toen al, 2/3 jaar geleden, niet eens meer zo hot. Het zijn nog steeds belangrijke marketing feiten, dat wel.

    Maar ZEKER geen hotte trends.

    geplaatst op
  • Ik ben het gedeeltelijk met Kevin eens alleen zou ik het wat genuanceerd hebben gezegd. De trends die worden "gedetecteerd" zijn al een tijdje gaande. Maar zoals je wel vaker ziet met trends duurt het even voordat elk bedrijf (en vooral het hogere management) deze trends herkent en implementeert in de dagelijkse bedrijfsvoering. Vandaar dat Michel van USG deze trends nu terug ziet in zijn bedrijf. De bedrijven die deze trends allang gevolgd hebben zijn voorzien van mensen die meegaan met die trends, de andere bedrijven zoeken die mensen nu bij bedrijven als USG. Daarnaast staan enkele van deze trends, in mijn bescheiden opinie, in de kinderschoenen en kunnen deze trends nog leiden tot hele nieuwe ontwikkelingen.

    Vandaar dat het geen kwaad kan om deze 14 punten aan te kaarten, dat blijkt ook wel uit de eerdere reacties.

    De reden waarom jij (en ik zelf ook) al eerder geconfronteerd ben met deze trends is omdat scholen hun uiterste best doen om zo vlot mogelijk het curriculum aan te passen aan ontwikkelingen in de diverse vakgebieden, dat betekent niet dat bedrijven al direct klaar zijn om deze vlotte omschakeling te maken op het moment dat een trend “verschijnt”.


    geplaatst op
  • Precies Wouter, de praktijk spreekt. Dit is een lijst met ontwikkelingen waar bedrijven, van zeggen, komend jaar op in te zetten. I.i.g. wat zij mij vertellen.

    geplaatst op
  • Zonder iets af te doen aan de goede inhoud van het artikel dacht ook ik met trends van rond 2007 van doen te hebben.
    Zijn dit niet zaken die gemeengoed zijn en gewoon goed ingevuld moeten worden, met alle nuances van dien?
    En zouden we niet in staat zijn een aantal echt hotte Must Do's voor 2014 te formuleren?

    geplaatst op
  • Wat een geweldig lijstje open deuren. Vooral de eerste, is al zo'n jaar of twintig gaande.

    geplaatst op
  • Ik dacht ook even met 2010 van doen te hebben. Maar om opbouwend te reageren: waarom komen veel van deze trends elk jaar terug? Het lijkt erop alsof ondernemingen moeite hebben om snelheid te krijgen in hun (online) marketing. Amper nagedacht over het 'moetje' van vorig seizoen moeten ze nu al weer iets nieuws. Dat is volgens mij pas een trend voor 2014: De urgentie is nu wel duidelijk en we zien dat online ambities verder rijken dan het geld/wensen-potje van de marketing manager. 2014 wordt het jaar dat organisaties vanaf de top marketing & ebusiness gaan bedrijven willen ze van de grond komen (voor wie het betreft).

    geplaatst op
  • Voor al die gene die een dergelijke lijst afkraken, ook al vind je ze niet origineel, pas je je strategie dan al wel toe?

    Als internet marketing bureau zitten we dagelijks bij prospects. 80% heeft geen idee dat mobiel zo actueel is. Het meeste wordt nog steeds gekocht in de winkel en online via een desktop, maar.....

    Online en mobiel groeien hard. Voor mobiel is dat bijna een verdubbeling met 2012.

    In recruitment ben ik jaren geleden al begonnen met foto's, online registreren en tegenwoordig met lokale jobboards. Echter nog niet met video, ook al weet ik dat video populair is. Ik zie het in recruitment nog niet als een echte aanwinst. Een leuke aanvulling zal ik maar zeggen. Maar dat het op een gegeven moment de overhand neemt, ben ik van overtuigd.

    Lokaal is trendy. Dat is zeker hot. Het idee niet maar sinds 2013 werkt Google pas echt mee. In feb van dit jaar was Nederland voor Google nog lokaal. Met de veranderingen dit jaar is local wel erg lokaal geworden.

    Dank voor het stuk en dank ook aan die die het wellicht wat oud vonden maar daarin tegen toch met opbouwende kritiek kwamen. Daar hebben we wat aan, aan afkraken niet.

    geplaatst op
  • Dat is zo Eric, ik denk dat 'de marketeers' goed op de hoogte zijn van deze ontwikkelingen. Maar ik denk tevens dat door de crisis niet heel veel bedrijven daadwerkelijk budget hebben vrijgemaakt om in 2007/2008 direct mee te gaan met de trends en ontwikkelingen. Er zijn bijvoorbeeld genoeg grote multinationals die nu pas beginnen met het ontdekken van video/YouTube/Vimeovoor hun merken. In de corporate communicatie valt nog veel te halen op de meeste genoemde punten.

    Hopelijk ontstaan er meer kansen om deze trends verder uit te voeren door de aantrekkende markt, we gaan het zien.

    geplaatst op
  • Interessant! Bedankt voor het artikel!

    geplaatst op
  • Mooie Infographic en inderdaad marketing zou persoonlijker veel effectiever kunnen zijn. Content en video worden ook steeds belangrijker maar ook het product of dienst zelf en de meerwaarde voor de klant. Marketing gericht op core influence is voor mij hot in 2014. Dus niet gericht op bedrijf of maatschappelijke identiteit maar meer op onze 2e identiteit... Klinkt lekker psychologisch maar wellicht herken je het wel bij een presentatie waar alles klopt. Goede sheets, duidelijke content, correcte persoon, mooi pak maar geen klik. Core influence komt van Frank Kern en richt zich volledig op ditsubjectieve deel van marketing.
    Groet,
    Robert-Jan

    geplaatst op
  • Even voor de goede (late orde) als je het over storytelling hebt is alleen het vertellen van een "goed verhaal" een wat nauwe definitie. Jammer, want als verbinding, identificatie, (cultuur)onderzoek en in veranderingen is zoveel meer te halen uit geleefde verhalen die we elkaar toch al vertellen.
    Cocreatie is het sleutelwoord in storytelling. Zie ook http://www.storiesofchange.nl

    Een van de belangrijkste elementen in communicatie is woordgebruik; wanneer we het over woorden eens zijn, zijn we het eens over de betekenis ervan - zegt Erasmusprijs winnaar Jürgen Habermas.

    Daarom nog een opmerking over het lijstje:

    Accountability is actueler dan "meten"; daarbij gaat het allang niet meer om cijfers alleen maar het beschrijven van resultaten op allerlei niveau's. Niet achteraf maar juist vooraf bepalen waarop we afgerekend kunnen worden en daarna ook successen delen. Zie ook http://www.cateaucommunicatie.nl

    En Robert-Jan; mooi jouw trend maar wat bedoel je met 2de identiteit? Toch geen gespleten persoonlijkheid? Waarmee identificeer je je organisatie/product dan en hoe kunnen jouw klanten zich daarin vinden? Of is dat hetzelfde als identiteiten die léven en dus continue in beweging zijn? Zie ook http://www.madeofman.nl

    Suzanne

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.