10 socialmedia- en onlinemarketingtrends voor 2014

10 socialmedia- en onlinemarketingtrends voor 2014
, ANWB
@mdebruin

Het einde van het jaar 2013 nadert, dus verschijnen de trendslijsten voor het nieuwe jaar 2014 weer. In dit artikel verzamel ik de trends die al verschenen zijn op socialmediatoday.com en Forbes.com. Om direct maar met de deur in huis te vallen: Twitter gaat Facebook voorbij, Snapchat en Google+ groeien door, deeleconomiesites rukken op en je bent dom als je niks met video doet in 2014, aldus Social Media Today. In 2014 zal volgens Forbes contentmarketing nog belangrijker worden, zal de inzet van social media meer versnipperd raken, moet je content nu echt geschikt voor mobiel zijn, is retargeting nog steeds een toverwoord en, als laatste, zal zoekmachinemarketing sterker beïnvloed worden door social. Dat zijn 10 interessante trends voor iedere interactieve marketeer, die ik in dit artikel verder zal toelichten.

1. Twitter is onder jeugd populairder dan Facebook

Met 1,18 miljard gebruikers zal Facebook niet verdwijnen. Toch zal 2014 het jaar van Twitter worden. Met de beursgang van vandaag zullen steeds meer mensen het netwerk een kans geven. Uit onderzoeken blijkt dat jongeren tussen de 13-17 jaar van Facebook verhuizen naar Twitter en Instagram.

2. Snapchat-marketing

Snapchat is een netwerk waar je berichten na 10 seconden verdwijnen. Met de komst van Snapchat Stories wordt het voor merken mogelijk het netwerk te gebruiken om de interactie aan te gaan. Je kunt verhalen vertellen die 24 uur blijven bestaan en dan begint het volgende verhaal weer. Zie voor meer uitleg deze blog van Snapchat.

3. Eindelijk Google+! 

Google+ schijnt nu echt het tweede netwerk (derde als je YouTube ook meetelt) van de wereld te zijn. Het cijfer van 540 miljoen actieve gebruikers is alweer van een poosje geleden, maar inmiddels is wel duidelijk dat Google het systeem redelijk slim heeft verweven met de rest van haar producten. Daarnaast heeft ze parels als Hangouts een eigen bestaan gegeven, waardoor de groei nog harder kan gaan. Tenslotte draagt de groei van Android ook bij: alle gebruikers beschikken over een Google-account.

4. Deeleconomiesites volwassen 

AirBnB is inmiddels 5 jaar oud, maar heeft samen met Couchsurfing een vernietigende slag geslagen tegen de gevestigde orde. Beide partijen samen hebben volgens de cijfers van Marco Derksen (Upstream) samen 7,5 miljoen bedden tot hun beschikking en in 200+ landen beschikbaar.

Lees ook zeker het interessante rapport  van World Economic Forum over de invloed van de deeleconomie op innovatie en businessmodellen.

5. Video, video, video

De statistieken van YouTube zijn bizar. De videosite wordt elke maand bezocht door meer dan één miljard unieke bezoekers. Er wordt elke maand meer dan zes miljard uur aan video bekeken op YouTube: dat is bijna een uur voor elke mens op aarde en twee keer zoveel als vorig jaar. Er wordt elke minuut 100 uur aan video naar YouTube geüpload. In 2013 kwamen daar populaire videodiensten als Vine en Instagram-video bij. In 2014 zal het gebruik van bewegende beelden alleen maar verder toenemen.

6. Contentmarketing is belangrijker dan ooit

Een van de belangrijkste methoden om vertrouwen en autoriteit te verkrijgen in 2014 is contentmarketing. “Contentmarketing is het creëren of publiceren van content met als doel een relatie aan te gaan en/of te onderhouden met bestaande en/of potentiële klanten. Contentmarketing is geen middel om je eigen producten of diensten te pushen, maar een manier om als organisatie of merk herkend te worden als deskundige op een bepaald gebied. Dit doe je door (potentiële) klanten te voorzien van de inspiratie en kennis die zij nodig hebben om tot een goede keuze te komen.” aldus MarketingMonday waar je een 7 stappenplan kunt vinden. Lees alles over contentmarketing in het Marktingfacts-dossier over contentmarketing, in deze blog over de strategie en aanpak van contentmarketing en bekijk deze infographic op MarketingProfs met de stand van zaken rondom contentmarketing.

7. Inzet van social media wordt versnipperd

Er komen steeds meer sociale netwerken, met alleen Facebook of Twitter red je het in 2014 niet meer. Als bedrijf soms best een moeilijke keus: waar stap je in en waar blijf je weg? Voor ieder bedrijf is deze keuze weer anders. De trend is wel dat de meest succesvolle inzet van social media vaak visuele uitingen zijn (plaatjes, infographics). Op SocialTimes staat daar een mooie infographic van:

8. Content moet mobiel-vriendelijk zijn 

Iedereen die dit leest, weet nu wel dat je in 2014 niet meer moet aankomen met een website die niet leesbaar is op een smartphone. In 2014 is de tijd dat men media consumeert via mobiel groter dan via desktop, aldus eMarketereConsultancy heeft een mooie infographic gemaakt van de consumptie gedurende de dag.

9. Retargeting 

Slechts 2 procent van de bezoekers converteert bij het eerste bezoek. Daarom is het slim om met technieken de bezoeker te volgen en hem of haar op verschillende online plekken de uitingen te tonen. Nu wordt dat nog door een klein gedeelte van de adverteerders toegepast, in 2014 zal dit gemeengoed worden.

10. Zoekmachinemarketing wordt beïnvloed door social

Posities in de zoekmachines worden in 2014 meer en meer beïnvloed door de gedeelde links op social. Als je pagina veel wordt gedeeld, dan is het duidelijk dat er content van waarde staat. Dat wordt meer en meer beloond in 2014.


Delen

0
74


Er zijn 23 reacties op dit artikel

  • Zeer interessant artikel! Sociale media gaat in 2014 een vaste basis worden voor marketing! Het is een kwestie van mee te springen en de juiste budgetten op te maken!

    geplaatst op
  • Mooi artikel, ik zie het belang van contentmarketing bevestigd en daar wordt ik heel blij van!

    geplaatst op
  • Dank voor het delen. Google+ zie ik alleen nog niet echt werken voor de meeste merken :)

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met Rudi. Google+ groeit wel stevig, maar dat zijn naar mijn idee vooral 'gedwongen' leden via Android, Youtube en Gmail. De (inter)activiteit blijft achterwege en ik zie dat in 2014 niet ineens drastisch veranderen.

    Toch denk ik dat het goede lange termijn strategie is van Google. Ik geloof erin dat op een gegeven moment al die verschillende platformen te veel worden en dat men het rustiger aan wil doen op sociale media en kiest voor 1 platform. En waarom dan niet Google+ als je toch al een account hebt via een van de andere Google-diensten?

    geplaatst op
  • Volgens mij laten deze lijstjes vooral zien dat de broodnodige verandering van bedrijfsvoering en marketing wat minder snel gaat dan wij willen of hopen.

    geplaatst op
  • Mijn update kwam niet mee, maar alsnog: interessant artikel met statements die ik zeker ga monitoren. :)

    geplaatst op
  • @Koenreg, Maartje, Brian, Rudi: Dank!

    @Rudi: een interessant artikel over de inzet van Google+ voor merken vind je hier: http://blog.hootsuite.com/google-plus-for-brands/

    @Jochem: Inderdaad, maar jij bent ook niet mainstream he ;) Verbetering van iet sdat al is opgestart zodat meer mensen het gaan gebruiken kan ook een trend zijn.

    geplaatst op
  • Ik hoop dat de content marketing trend niet uitmondt in nog meer ruis. Ik krijg op dit moment zoveel content en updates dat ik de bomen door het bos niet meer zie. Ik wil persoonlijke content met context voor mij. :)

    geplaatst op
  • @ Daan, de combinatie content marketing - database marketing is dus van toepassing!

    geplaatst op
  • Google+ wordt vergeleken met het sociale netwerk Facebook. Maar je moet het eerder zien als de groepen van Facebook maar dan met heel uitgebreide functies. Ik gebruik deze groepen iedere dag om te communiceren met mijn verschillende projecten. Met een combinatie van Google Apps en Google HangOuts is Google het ideale platform voor iedere StartUp.

    geplaatst op
  • Goed artikel, ben het met de meeste punten eens. Heb ook mn bedenkingen over Google+. Ben benieuwd hoe Twitter zich de komende 2 jaar ontwikkeld, mede gezien de beursgang..!

    geplaatst op
  • Interessant artikel oevr de toekomst van Google+:

    Why Google Plus Is the One to Watch
    http://socialmediatoday.com/ctaylorvl/1762226/why-google-plus-one-watch-future

    geplaatst op
  • Interessant om te zien welke veranderingen er zullen plaatsvinden. Ben echt benieuwd of Google+ helemaal zal doorbreken.

    geplaatst op
  • Goed om te lezen dat social media de SEO meer gaat beïnvloeden. Maar die conclusie hierboven dat social als DE basistool voor 2014 zou gaan fungeren... Dan snap je het echt niet.

    geplaatst op
  • @Mark: misschien lees ik er overheen maar nergens staat dat Social de basistool voor SEO wordt. Er staat dat je met Social je zoekresultaten kunt beïnvloeden. Natuurlijk is dat niet de enige manier. Anders zou zoekmachinemarketing geen vakgebied zijn.

    geplaatst op
  • Dank Mark , kan er wat mee . Denk mijn relaties ook !

    VrGrAd

    geplaatst op
  • Google plus lijkt me niks en ik zie er ook niet echt een toekomst in. Wat ik wel heb gehoord is dat je binnekort misschien alleen met een google+ account op youtube kan reageren.. Dat is echt jammer

    geplaatst op
  • Google+ lijkt toch het nieuwe Social Network te worden, interessante marketing, social media en seo groepen !

    Interessant artikel !

    geplaatst op
  • Mooi artikel!

    De link naar de statistieken van Youtube doet het niet, moet een punt aan het einde vanaf.

    Een interessante trend Video, maar ik mis Netflix in de nieuwe videodienst die in 2013 ook is begonnen in Nederland.

    geplaatst op
  • @Ivo: dank voor de tip wat betreft die link, die heb ik gefixt!

    geplaatst op
  • Wanneer delen via social media steeds belangrijker wordt, worden we dan niet weer overspoelt met share/like & win acties?

    geplaatst op
  • Hier een geanimeerde infographic met nog een aantal interessante statistieken over social media in het afgelopen jaar: http://www.youtube.com/watch?v=ks43kki7p0s

    geplaatst op
  • Zeer interessant om over na te denken en om mee aan de slag te gaan !!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.