Hoe zet je het gesprek over diversiteit & inclusie om in echte actie?

VIA
28 juni 2021, 10:10

Concrete tips in webinar Walk the talk

Ondanks alle ronde tafels, podcasts, interviews en statements over en onderzoeken naar diversiteit, racisme en inclusie kunnen we concluderen dat het vooral bij praten is gebleven. Dat vinden wij (VIA) en daarom organiseren wij een webinar om de industrie te helpen bij de switch naar actie. Of het organiseren van een nieuw evenement daar dan het beste middel voor is, vroegen wij aan de sprekers van het webinar: Walk the talk.

Een evenement organiseren dat als boodschap heeft dat er een einde moet komen aan het praten over inclusiviteit en diversiteit, en dat het tijd is voor actie. Vertel.

Baba Touré, bestuurslid VIA & Hammerfest: “‘Ik snap dat je het zo stelt, en dat het misschien vreemd overkomt dat we juist wéér een webinar organiseren. Maar we zien veel bedrijven worstelen met het zetten van de volgende stap. Op 29 juni gaan we daarom heel concrete handvatten bieden om iedereen een duwtje in de rug te geven. Iedere stap, hoe klein ook, is al een stap in de juiste richting”.

Sarita Bajnath, trainer en coach privileges, inclusie en veiligheid: “Praten is een goed begin maar het moet niet bij praten blijven. Vaak vinden mensen het eng om de eerste stap te maken omdat zij niet weten wélke stap of hoe te zetten. Vaak denken zij dat als zij een stap zetten dat je dan toegeeft dat er een probleem is en dat wil je niet altijd. Juist het erkennen dat er verandering moet komen is soms een eerste stap. Daarnaast is brede diversiteit en intersectioneel omgaan met inclusie een goede manier om verder te komen omdat het zorgt voor meerstemmigheid.”

Het bewustzijn is gegroeid, maar nog niet iedereen ziet progressie. Hoe kijk jullie daar tegenaan?

Touré: “Na de zomer van 2020 zijn er in de industrie talloze taskforces opgezet. Allemaal hebben ze de beste intenties, maar ze blijven het lastig vinden om over te gaan tot concrete acties. Dit komt vooral doordat de meeste taskforces intern niet de steun en betrokkenheid krijgen die nodig is om de D&I-transformatie te maken. Deze steun vertaalt zich door naar budget, tijd en doelstellingen. Alleen wanneer die steun op papier staat en de leiding zich intern hierover ook heeft uitgesproken, is verandering mogelijk. De tweede reden is dat in de taskforces in de meeste gevallen alleen maar vrouwen en/of mensen van kleur en/of mensen uit de LGBTQI+ community zitten. We hebben van iedereen de steun en betrokkenheid nodig voor deze verandering, en niet alleen van degenen die de gevolgen voelen van een falend D&I-beleid.”

Maxine Penney, cultuurmanager MediaMonks: “De worsteling is dat mensen actie willen ondernemen, maar dat uit angst om te falen niet durven. Stel je voor dat ze het verkeerde doen of zeggen. Maar niet alles hoeft meteen groots te zijn. Simpelweg vragen of iemand oké is, in een gespannen situatie of gewoon in het algemeen, kan al heel erg helpen. Uit eigen ervaring weet ik dat ik in de periode na de dood van George Floyd het heel fijn vond dat vrienden aan mij vroegen hoe het met mij ging. Ik verwachtte niet dat zij in staat waren om alles in één keer op te lossen, maar de bereidheid om de verdrietige situatie te erkennen, is al een eerste stap op deze lange reis.”

“Diversiteit is niet hetzelfde als inclusie”

Bajnath: “Diversiteit is niet hetzelfde als inclusie. Met ‘diverser aannemen’ ben je er nog niet altijd. De sfeer moet inclusief en transparant zijn. Dat betekent niet dat er geen fouten gemaakt mogen worden maar wél dat er op een goede manier mee om gegaan wordt. Vaak zijn organisaties bang om fouten te maken of om het gesprek aan te gaan wat de ander nodig heeft. Mijn tip is dan: ‘Huur hiervoor een extern persoon in zodat de gesprekken goed begeleid worden en dit geen stress geeft binnen de organisatie zelf.’”

Waar liggen de grootste kansen?

Touré: “Door in te zien dat het geen quick fix is en dat het beeld niet alleen voor maar ook achter de schermen moet veranderen. Je ziet nu bijvoorbeeld dat mensen uit de creatieve industrie denken dat we het probleem oplossen door enkel kleur toe te voegen aan de cast. Maar dat is de grootste misvatting die je kunt hebben. Je lost het probleem pas op als ook achter de schermen een diverse groep aan het werk is. Dan pas weet je de nuances aan te brengen en kun je communicatie ontwikkelen die echt iedereen aanspreekt.”

“Niemand vraagt ​​om liefdadigheid, mensen vragen om begrip en de bereidheid om te veranderen”

Penney: “Door de tijd te nemen om de worstelingen van andere mensen te zien en empathisch te zijn. Niemand vraagt ​​om liefdadigheid, mensen vragen om begrip en de bereidheid om te veranderen. Het is belangrijk dat we gaan inzien dat we niet tegen elkaar vechten, we vechten tegen apathie – mensen die er niet om geven. Het is oké om bang te zijn dat je als bedrijf niet genoeg doet of dat je het niet goed genoeg doet. Het is heel logisch dat we nog niet alles weten. Ook ik leer nog steeds elke dag over mezelf en waar ik mezelf positioneer. Dus als we allemaal onszelf in de spiegel kunnen aankijken, bereid zijn om te groeien en te kijken en de beste versie van onszelf willen zijn, dan is er een begin.”

Bajnath: “Eerst naar jezelf durven kijken, je privileges checken en algemeen bewustzijn creëren. Vanuit daar concrete stappen maken: doelen stellen, valkkuilen evalueren, andere netwerken aanboren, leren luisteren en goed beseffen dat inclusie gedragen dient te worden door een gehele organisatie en niet door enkele mensen. Ook het besef dat dit niet is vanuit medelijden of slachtofferschap maar eerlijkheid. Maak geen kramp van inclusie omdat je alles perfect wilt doen. Dit zorgt ervoor dat je juist niets zal ondernemen.”

Tijdens het VIA Webinar Walk The Talk geven jullie concrete tips geven hoe bedrijven nu echt stappen kunnen zetten. Kunnen jullie al een tipje van de sluier geven?

Bajnath: “Erken dat een mening niet hetzelfde is als een beroep en dat een inclusieve en veilige omgeving wel degelijk gecreëerd kan worden. Vaak is er wel bewustzijn over het bewust uitsluiten van anderen maar niet van de subtiele en onbewuste manieren die er zijn.”

Touré: “Stel doelen en houd elkaar hieraan. We moeten een vastgeroest patroon doorbreken, en dat lukt alleen wanneer we dit samen doen en elkaar hieraan houden”.”

Benieuwd naar de praktische tips die Baba Touré, Sarita Bajnath en Maxine Penney gaan geven? Meld je dan nu aan voor het VIA WEBINAR – WALK THE TALK: HOW TO MOVE FROM D&I TALK TO ACTUAL ACTION op dinsdag 29 juni 2021 van 10:00 tot 11:30 uur.

VIA
Branchevereniging bij VIA

VIA is hét netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de meer dan 250 leden de markt vooruithelpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie en technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame- en communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. Want wij geloven dat verbinding de motor van vooruitgang is. Voor meer informatie: vianederland.nl

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!