Waarom moeten we kinderen leren programmeren? Christian Bello (Oprichter Bomberbot) legt het uit

12 september 2017, 13:00

In de 21ste eeuw volgen kinderen nog steeds schoolvakken als Engels, Nederlands en Frans. Maar is dat wel de juiste taal? Christian Bello, founder Bomberbot, wil kinderen de taal van de toekomst leren: code.

Christian: “Kinderen moeten nieuwe skills leren om zich voor te bereiden op de toekomst. Programmeren is één van die skills. Kinderen gebruiken dagelijks technologie, maar weten vaak niet hoe deze technologie echt werkt. Kennis van programmeren draagt bij aan het begrip van de (digitale) wereld om ons heen.”

Docenten spreken geen tech

Bomberbot wil programmeren wereldwijd onderdeel maken van het onderwijs voor kinderen. Christian: “Mijn eigen achtergrond? Ik kreeg mijn eerste computer toen ik zeven was. Ik was op slag verliefd. Omdat ik zo nieuwsgierig was naar technologie, leerde ik al programmeren vanaf mijn dertiende. Ik ben ook altijd geïnteresseerd geweest in ondernemen. Nu heb ik die twee passies samengebracht. Ik denk dat mensen mij een typische nerd vinden. Dat ben ik ook.”

Docenten zijn niet getraind op opgeleid om kinderen te leren programmeren. Ook zij volgen op hun mbo-, hbo- of wo-docentenopleiding geen vak als ‘leren programmeren’. Christian: “Wij dachten: laten we een platform bouwen waar we docenten van het basisonderwijs helpen met het lesgeven in programmeren. We bieden kennis, tools en lesmateriaal.” Codekamp Bomberbot leert kinderen tijdens een speciaal codekamp in één week programmeren. Christian: “Als bedrijf zien wij dat er al veel bootcamps zijn voor volwassenen. Wij vinden dat we ons op kinderen moeten focussen. We willen ze kennis laten maken met technologie. Het maakt niet uit of ze later een beroep kiezen als developer of engineers of dokter, researcher of een ander beroep. Het gaat er om dat ze probleemoplossende skills ontwikkelen: die heb je in elk vakgebied nodig.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief