Waarom meisjesvoetbal de marketingdroom van morgen is
Als voetbalminnende vader droom je vaak van één ding: een zoon die het tot profvoetballer schopt. Spelen in een vol stadion, miljoenencontracten tekenen en schitteren op het wereldtoneel. Maar wat als je geen zoon hebt, maar een dochter? Tot voor kort was dat voor veel vaders het einde van de voetbaldroom. Meisjes hoorden thuis op het hockeyveld of in het turnpakje, toch? Nou, die tijd is voorbij.

Meisje van zes met grote dromen… en een voetbal
Ik heb zelf een dochter van zes. Slim, sportief en ambitieus. Ze wil wereldkampioen worden in hockey, beter turnen dan Simone Biles en trapt inmiddels ook enthousiast tegen een voetbal. Prima, denk ik. Maar nu komt de marketingvader in mij naar boven.
Welke sport biedt de meeste kansen? Financieel, maatschappelijk, mediageniek? Het antwoord is verrassend duidelijk.
Voetbal = business. Ook voor vrouwen.
Laat ik even mijn marketingbril opzetten. Je wilt immers het beste voor je kind, nietwaar? Hockey is leuk voor de feestjes en wellicht een leuk Volvootje van de club. Voor een stadion met 40 duizend fans of een miljoenen contract hoeft ze het niet te doen.
Turnen dan. Epke promoot Campina yoghurt, maar de laatste vrouwelijke turnster die landelijke bekendheid had zit tegenwoordig achter een webcam. Financieel wel interessant, maar laten we even verder kijken.
Sponsoren
Dan naar voetbal. Het WEURO2025 staat voor de deur (as we speak is de start van dit toernooi!), oftewel het Europees Kampioenschap voor vrouwen. Dit jaar gehouden in Zwitserland. Een blik op alle sponsoren laat zien dat het toernooi hot is: Volkswagen, Amazon, Euronics, Heineken, Justeattakeaway, Lidl, Lay’s, Playstation, Visa, Hublot, booking.com, EA Sports, adidas en Unilever. Een toernooi waar 600.000 toeschouwers aanwezig zijn, er €41 miljoen prijzengeld te verdelen is en waar naar verwachting 50 miljoen mensen de finale gaan kijken. Now we are talking!
Ook de Leeuwinnen pikken daar een heerlijk Oranje graantje van mee. De KNVB gaat onder andere in zee met Volkswagen, DHL en heeft natuurlijk de vaste sponsoren zoals ING, AH, Nederlandse Loterij en KPN. Laat staan de deals die de speelsters zelf hebben, bijvoorbeeld Jackie Groenen met Optimum Nutrition. A-brands die zich committen aan dé vrouwensport in Nederland. Een miljoenen business die de aankomende jaren groter en grootser wordt. We beginnen meteen met vier keer in de week trainen!
Eigen thuisbasis
Maar wellicht kunnen we nog dikker. Een verhuizing naar Amerika is dan geen slecht plan. Het is niet voor niets “The land of opportunities”. Vooral ook voor vrouwelijke sporters. De WNBA, de vrouwelijke basketbalcompetitie, is één van de redenen dat de Amerikaanse TV ad spend met maar liefst 139% is gestegen, naar $244 miljoen. De zalen worden, mede door nieuwe sterren als Caitlin Clark en Angel Reese, voor 50% beter bezet. En in Denver wordt een “women’s specific stadium” gebouwd zodat het nieuwe vrouwelijke voetbalteam daar haar eigen thuisbasis heeft.
En als zelf sporten dan net even niet blijkt te werken, dan kan ze altijd nog Céline Dept opvolgen als populairste YouTuber van de wereld. Deze vrolijke Belgische maakt voornamelijk voetbalvideo’s en scoorde vorig jaar maar liefst 16 miljard views. Allez zeg!
Conclusie? Voetbal liefhebbende vaders bidt vanaf nu maar gewoon voor een meisje met rugnummer 10. De concurrentie is nu nog minder groot, maar de kans op een vlammende carrière in uitverkochte stadions, de Champions League winnen en een dikke portemonnee ligt voor jullie meiden voor het oprapen.